Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel Vastila fra Visma Dinero Hvordan de bedste virksomheder bruger YouTube – ifølge en YouTube-ekspert

Hvordan de bedste virksomheder bruger YouTube – ifølge en YouTube-ekspert

2.545 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 March 2023

Ja, her kommer endnu et indlæg om YouTube. For selvom vi laver mange andre typer videoer i Dinero, er det nu engang dér, min passion er.

Jeg har bygget og skaleret YouTube-kanaler i over 10 år efterhånden. Og når man gør det, får man altså set nogle ting.

En ting, jeg særligt har lagt mærke til, er, hvor stort fokus der er kommet på at skabe organisk indhold på virksomheders YouTube-kanaler i løbet af de seneste år.

I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle knaldgode eksempler på virksomheder, som bare har nailed den på YouTube, samt et par … lad os kalde dem knap-så-knaldgode eksempler.

UpFlip.com - Inspirerende videoer

UpFlip er en amerikansk kursus-hjemmeside, hvor du lærer at bygge din egen virksomhed op fra bunden.

Produktet er der egentlig ikke noget hokus-pokus over. Det er et online kursus, som ruller on-demand. Derudover medfølger nogle adgange til communities, hvis man køber kurset.

But the real magic happens on YouTube!

For UpFlip har formået at bygge en enorm lead-maskine i form af deres YouTube-kanal, som går under samme navn.

Her poster de indhold om relaterbare iværksætterhistorier, som virkelig formår at fange seeren. Og jeg vil faktisk gerne give en ekstra stor applaus til UpFlip ift. det med at fange seeren.

For grunden, til at jeg ikke kunne vente med at fortælle dig om UpFlip, er, at de, som en af de eneste YouTube-kanaler på listen, faktisk laver reelt underholdende og engagerende content. Hvis du er bekendt med termerne watch time og watch session, og du ser videoerne, vil du vide, hvad jeg mener.

UpFlip gør brug af alle tricks fra bogen om, hvordan man holder seeren engageret:

  • Lynhurtig klipning uden for meget ligegyldig information. Vi ser noget nyt hele tiden og begynder aldrig at kede os

  • Overdrevne lydeffekter og musik tenderende til, noget der minder lidt for meget om Kitchen Nightmares med Gordon Ramsay

  • Early pay-offs ved at inkludere information tidligt i videoen, såsom omsætning, udgifter, priser på ydelser m.m.

Og det kan godt være at UpFlip i dag har et helt film-crew med, når de er afsted. Men går du tilbage til deres første videoer, vil du se, at det ikke altid var tilfældet.

Det handler ikke altid om at have en høj production value. Alle tre punkter ovenover kan du bruge, uanset hvor stor eller lille du er.

Og grunden til at UpFlips kanal er genial, behøver jeg vel næppe at sige. Efter du er blevet inspireret til at starte din egen virksomhed, er det jo oplagt at henvise dig til deres kursus om, hvordan du starter selv:

Andre gode eksempler på det samme er: Jacob Jørgsholm og Granturismo Cars

Matraws – Forretning eller personlighed?

Mathias Rosenkjær er et stærkt eksempel på, hvordan du stadigvæk godt kan udnytte en platform som YouTube, selvom din virksomhed er en fysisk butik.

Mathias går under navnet Matraws. Han har lavet YouTube-videoer i en del år, men tog i starten af 2021 en beslutning om at lave en helt ny form for content på sin kanal; videoer om Pokémon-kort.

Pokémon-videoerne var en kæmpe succes, og det udviklede sig faktisk til, at han endte med at åbne sin egen niché-butik i Odense, hvor han sælger Pokémon-kort, gadgets, bamser og tilbehør.


I Mathias’ videoer ser du folk komme valfartende fra både København og Jylland til Odense for at opleve hans butik. Og det er på grund af hans YouTube-videoer og online personlighed.

Det er klart, at alle ikke bare lige kan blive en kendt online personlighed. Men hvis du driver en niche-forretning, er der gode chancer for, at du kan fylde et hul i markedet på YouTube ved at lave indhold om denne niche/hobby.

YouTube er et meget personligt medie, hvor du kan skabe den første kontakt med kunden (top-funnel). Du får en fod i døren i dine potentielle kunders hjerne, hvilket gør, at de (potentielt) vil være tilbøjelige til at tage turen på tværs af landet for at få lov at besøge din butik.

Hvis du skal prøve at overføre eksemplet med Mathias til andre nichér, kan det fx se sådan her ud:

  • Lokalt byggemarked, som laver videoer om diverse do it yourself-projekter (DIY), hvor alt, hvad der bliver brugt i videoen, er til salg i byggemarkedet.

  • Escape Room, som laver videoer om forskellige menneskers oplevelser med deres Escape Room (evt. af kunder udstyret med GoPro-kameraer) – selvfølgelig uden at spolere det hele.

  • Boghandel, som laver videoer såsom “5 bedste bøger til julegaver”, “Resumé af X-bog på gymnasieniveau” m.m.

 Som med så mange andre marketingstrategier kan det være svært at overbevise sig selv om, at du bør bruge din tid på det. Men der er flere gode eksempler på, at det fungerer internationalt – fx vingårde, niché-tøjbutikker og lignende.

Jacobs Vocal Academy & YouTube Akademiet – SEO

Jacob Obling Nygaard oprettede YouTube-kanalen “Jacobs Vocal Academy” i 2013. I dag har den knapt 800.000 abonnenter.

Her hjælper han folk med at få det meste ud af deres sangstemme ved fx at uploade stemmeopvarmnings-guides. Efter folk har nydt godt af hans YouTube-videoer, sælger han et kursus om selvsamme.

Kort efter opstart af kanalen begyndte Jacob at lære, hvordan man virkelig udnytter YouTube og Google som søgemaskine til at få fremhævet sit content. Det var aldrig planen, at det skulle blive så stort – men som han blev bedre og bedre, voksede det sig større og større.

Det betyder i dag, at Jacob driver flere forretninger med et stort fokus på at benytte sig af søgemaskineoptimering gennem YouTube-videoer; Jacobs Vocal Academy og YouTube Akademiet.

Så hvordan gør man egentlig? Jo, udover at lave godt content er her nogle tips til, hvordan du laver YouTube-søgemaskineoptimering (SEO):

  • Find ud af, hvad folk søger på – og dermed hvor efterspørgslen er. Til dette kan du bruge forskellige værktøjer:

○      Google Trends (gratis)

○      Ahrefs (bedst til profferne)

○      TubeBuddy (bedst til begyndere)

  • Udfyld så meget information (metadata) om dine videoer som muligt. Udnyt, at du har mulighed for at skrive en lang beskrivelse, tags, geografisk lokation osv., som kan hjælpe YouTubes algoritme med at placere din video foran det relevante publikum.

  • Lav forskellige videoer, som passer godt sammen (content clusters). Det er til stor gavn for både modtageren, YouTube og dig, hvis du har en masse videoer, som relaterer sig til hinanden.

For Jacob betyder det, at han skal bruge færre penge på annoncering og andet betalt reklame, da han bliver vist organisk på mange af de søgeord, hans forretninger relaterer sig til.

Dividendology – Det mest ulogiske, men logiske

Det næste eksempel er meget sjovt.

Han gør nemlig noget af det mest ulogiske, du overhovedet kan gøre som forretningsmand. Han lærer folk, hvad de skal gøre for ikke at have brug for hans produkt.

Dividendology er en YouTube-kanal, som handler om aktieinvestering. Her uploader indehaveren videoer om specifikke aktier og portefølje-sammensætninger – altid med udgangspunkt i et bestemt Excel-ark, han har lavet.

Udover YouTube-kanalen har ejeren en side, hvor du kan “købe” hans utrolig avancerede Excel-ark for 120 kroner.

Og her kommer det skøre:

Udover hans regulære indhold om diverse aktier har han en hel serie á 40 videoer om, hvordan du faktisk kan lave dit eget Excel-ark, som ligner hans. What?!

Og efter at have snakket med Dividendology viser det sig, at de her 40 guides, faktisk er dem, der genererer allerflest salg af hans Excel-ark. Det er ikke hans videoer, hvor han benytter arket eller showcaser det – nej, det er faktisk videoerne, hvor han viser, hvordan du “bare” kan lave det selv.

Han er ikke den første til at gøre sådan her.

Et andet godt eksempel er Valdemarsro, som også sælger kogebøger, men har alle opskrifterne frit tilgængeligt på nettet (og forresten også har en YouTube-kanal). Lur mig, om ikke de frit tilgængelige opskrifter også er dem, der genererer flest salg af kogebøger.

YouTube er en genial platform til netop denne strategi. YouTube er for mange mennesker blevet deres go-to-søgemaskine for “how-to”-content i stedet for Google.

Det er en oplagt mulighed for at etablere dig selv som ekspert på et område ved at vise andre, hvordan de kan gøre ligesom dig. Når du har deres tillid, stoler de også nok på dig til at købe dit produkt.

Andre gode eksempler på det samme er: Wall Street Journal og TEDx Talks

IKEA - How NOT to do it!

Jeg teasede i starten, at jeg også ville medbringe et eksempel på, hvad du IKKE skal gøre. Og jeg tror faktisk, at jeg har fundet det absolut bedste eksempel på en virksomhed, som har alle de fedeste muligheder i verden og har gjort nul for at udnytte det.

De har et stærkt brand og enorme mængder ressourcer til at producere videoer af høj kvalitet. Men her er, hvad deres YouTube-kanal består af:

Annonce-videoer, highlights fra deres aktionær-præsentationer og flere annonce-videoer. Jovist, der er blandet lidt små guides ind hist og her, til hvordan man installerer deres smart-belysning.

Men det er altså ikke godt nok, IKEA!

Med de mange kroner, der bliver postet i at producere annonce-videoer, som ikke kommer over 10.000 visninger alligevel, er det mig en gåde, hvordan en gigant som IKEA ikke har forsøgt at bygge en réel YouTube-kanal.

Her er, hvad IKEA gør, som du ikke skal gøre:

  • Post nye annonce-videoer hele tiden, som alligevel ikke får nogle annoncekroner bag sig. Dine abonnenter gider ikke klikke på dem, når de får en notifikation, hvilket gør, at YouTubes algoritme giver dig strafpoint, næste gang du poster en video.

  • Post indhold, som kun virksomhedens øverste ledelse gider at se (såsom denne og denne). Dine offentlige YouTube-videoer skal ikke være til internt brug. De skal være til dine kunder.

Her er, hvad IKEA i stedet burde gøre (hvis du spørger mig):

  • DIY-projekter! Hvor er de henne?
    IKEA har over 9.500 produkter i deres katalog – og YouTube er allerede fyldt med spændende IKEA DIY-projekter. Det er oplagt for IKEA at etablere sig som stedet for inspiration til, hvordan du ellers kan bruge deres møbler og andre produkter i andre og innovative sammenhænge.

    For slet ikke at tale om hvor god en mulighed det er for at tappe ind i den grønne omstilling, som IKEA allerede lægger stor energi i.

  • IKEA Challenges: Et show med kunder, som får tre dage hver til at indrette de fedeste rum efter forskellige tematikker, budgetter og udfordringer. Vis verden de mange muligheder, der er for at kombinere IKEA-varer efter forskellige behov.

  • Videoer om de forskellige måder og muligheder, der er for at bruge IKEA-møbler. Simpelthen bare vis IKEA-produkter in action, som andre allerede gør:

Jeg håber at du er blevet inspireret til, hvordan du kan komme i gang med at bruge YouTube som led i din marketingstrategi.

Og apropos inspiration, så har vi i Dinero lige lanceret en ny YouTube-kanal, GNIST, med fokus på iværksætteri, og hvad det vil sige at drive en virksomhed.

Vores nye kanal er spritny, så vi leder med lys og lygte efter gode virksomheds-cases at lave indhold om. Måske det er dig, eller en du kender? ;-)

Det var alt fra mig. Rigtig god dag derude!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op