Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Lærkholm fra Transporteca.dk Skil dig ud ved at have styr på logistikken

Skil dig ud ved at have styr på logistikken

3.178 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 April 2015

Logistikken i forsyningskæden er en utaknemlig størrelse. Når den fungerer, og varerne bliver leveret til tiden i rette mængde og god stand, så tager vi den for givet. Men går det galt, og der er forsinkelser, skader, eller det der er værre, så giver det ofte anledning til store frustrationer, som overskygger alt andet.

Man glemmer ofte at transporten af godset er kundens første fysiske møde med de varer vedkommende har bestilt og at den dermed er en væsentlig del af købsoplevelsen. Forsinkelser, skader, uventede omkostninger og andre transportrelaterede problemer overskygger desværre alt for ofte et ellers godt køb.

Skil dig ud ved at blive en af dem som får mærkatet  ’De har bare styr på logistikken’. Det kræver ikke så meget som du tror og du kan sagtens klare det selv. Der er blot nogle få vigtige forhold du skal være opmærksom på.

I dette indlæg kigger jeg nærmere på de ting du kan gøre for at dine kunder får en bedre købsoplevelse når du driver virksomhed i udlandet, eller når formålet med din virksomhed er at hjælpe danske virksomheder med at udvikle eller købe deres produkter i udlandet.
 

Kend kravene til dokumentation

Har du tænkt dig at hjælpe kunder i Danmark med at købe de bedste ismaskiner på det kinesiske marked, så sæt dig ind i kravene for den slags maskiner i EU og Danmark. Du skal vide at maskinerne skal være CE-godkendt, og at hvis de ikke er, så kan din kunde som importør komme til at stå til ansvar som ’fabrikant’. Undersøg hvad det ansvar medfører, om der f.eks. skal være dansk brugsanvisning og hvad Maskindirektivet foreskriver af krav.

Når du har afdækket dit felt, så er du rustet til at vurdere forskellige leverandører imod hinanden. Lever en leverandør ikke op til vores krav i EU og Danmark, og informerer du ikke din kunde om det, så skaber du både problemer og omkostninger som rammer længere nede i forsyningskæden. Husk at omkostningerne for dokumentation og yderligere sikkerhedsforanstaltninger, hvis der er behov for det, altid vil være lavere for leverandøren end for din kunde som importør.
 

Find de rette leverandører - og bliv enige om handelsbetingelserne

Det er nok her du har dit speciale - at finde de bedste produkter til den rette pris - så det vil jeg ikke bruge så meget energi på her. I udvælgelsen af leverandører, og sammenligning af fragtpriser, er det dog vigtigt at du sammenligner æbler med æbler.

Vi støder jævnligt på leverandører som sælger FOB (Incoterm for Free On Board – se også Import fra Kina – CIF eller FOB), men ikke accepterer at afholde omkostninger til håndtering af godset i pakhuset og dokumentation, som de ellers burde. Arbejder du med FOB eller EXW handelsbetingelser med leverandøren, så gør det 100% klart hvad det er de skal betale for og hvad der skal være indeholdt i prisen.

Gør du ikke det, så ender din kunde med en ekstra omkostning for noget som de ikke burde have betalt for, simpelthen fordi produktet er betalt og godset skal af sted for at nå en deadline i Danmark, og leverandøren samtidig nægter at betale den del af gildet, som de skal. Juridisk definerer handelsbetingelserne hvem, der afholder hvilke omkostninger, men i praksis er det de færreste mindre danske virksomheder som har ressourcer til at føre en sådan sag i udlandet.
  

Gør det klart hvad leverandørens ansvar er

Det lyder banalt, men hvis du ikke sikrer dig, at de helt grundlæggende forudsætninger for eksport er på plads, så er der overhængende risiko for forsinkelser, frustrationer og uventede omkostninger når produkterne sendes ned igennem forsyningskæden.

Finder du f.eks. leverandører i Kina, uanset hvilke handelsbetingelser der handles under, så vil en manglende eksportlicens eller eksportdeklaration for større forsendelser altid standse eksporten ved havnen eller lufthavnen i Kina.  Ja, man kan ofte finde en løsning, ved f.eks. at benytte agenter, eksportere via Hong Kong eller dele forsendelsen, men realiteten er at man så udnytte huller i systemet, og at det altid medfører både forsinkelser og ekstra omkostninger.

Disse risici kan du helt undgå ved at få leverandøren til at forevise sin eksportlicens (som du i øvrigt kan få valideret på provinskontoret) og acceptere at de er ansvarlige for rettidigt at deklarere eksporten. Det samme gælder for den dokumentation leverandøren skal levere på det enkelte produkt. Det skal gøres helt klart hvilken dokumentation det drejer sig om, i hvilket format, på hvilket sprog, hvornår den skal leveres og om det er i original eller kopi.
 

Få pakket godset ordentligt

Et sidste praktisk element er pakningen af godset. Her handler det både om ’out of the box experience’ i lidt større stil og selvfølgelig også om at undgå skader under transport.

Brug pakning som kriterier i udvælgelse af leverandør. Tag højde for hvordan godset skal transporteres, og hvordan modtagelsen er for din kunde. Er det mindre forsendelser, kan du finde inspiration fra pakkevejledninger på FedEx’ eller UPS’ hjemmesider. Tilsvarende tilbyder de fleste større speditører pakkevejledninger for både stykgods, fulde containere, standard luftfragt og vejtransport.
  

Tilbyd transport til døren

Overvejer du at tage mere kontrol over transporten for at give dine kunder en bedre oplevelser (og måske dig selv en yderligere indtægtskilde), så tænk over, hvor frustrerende det er som mindre dansk virksomhed at købe sine produktet i udlandet og forvente at få leveret varerne til døren, for så senere at blive præsenteret med en regning for lokale omkostninger fra en speditør i Danmark.

Fænomenet er desværre udbredt (læs mere om Fragt-fælden), og det skal så vidt muligt bekæmpes. Kan du ikke tilbyde dine kunder levering helt frem til deres dør (også kendt som DAP handelsbetingelser), så er det efter min mening bedre helt at lade være at tilbyde transport, og i stedet handle under betingelserne FOB eller EXW.
  

Andre små lækkerier

Overvej om transportforsikring som standard skal inkluderes. Det er ofte et overset element, som ikke koster alverden, men som giver kunden tryghed og kan være en stor hjælp, hvis uheldet er ude. Mest af alt viser du din kunde at du har styr på tingene og tager hånd om deres varer.

Mange speditører og kurérselskaber tilbyder ’Track and Trace’ af din forsendelse. Brug dette til at holde øje med din forsendelse og informér din kunde løbende. Som kunde er der ikke noget bedre end en proaktiv leverandør.
  

Differentiér dig på logistikken

Vælger du at tilbyde logistik til dine kunder, så overvej hvad der kan gøre logistikken til en del som ikke blot tages for givet, men som udmærker sig og differentierer din service fra dine konkurrenter.

Med dette håber jeg det bliver dig, som skaber glæde hos dine kunder når logistikken i forsyningskæden virkelige spiller.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op