Amino Ekspertblog

Globalisering er for alle - også iværksættere og mindre virksomheder. Denne blog skal gøre oversøisk sourcing og international transport af varer lettere, billigere og mere effektivt for læseren. God læsning!

4 grunde til, du skal købe transport, fragt og shipping online

Skrevet af:
21. februar 2018 | 879 Visninger | 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Morten Lærkholm fra Transporteca.dk

Globalisering er for alle - også iværksættere og mindre virksomheder. Denne blog skal gøre oversøisk sourcing og international transport af varer lettere, billigere og mere effektivt for læseren. God læsning!

Har du nogensinde købt fragt online? Når du bestiller fragt, transport eller shipping har du i dag valget mellem at købe online, fx hos Transporteca, eller lave en gammeldags bestilling gennem email eller telefon med en offline speditør. Der er dog mindst 4 ting, man skal være klar over, før man vælger hvem man bruger.

1. Du skal vælge en online speditør for at starte transportprocesen nu og her

Når du benytter en online speditør begynder procesen øjeblikkelig, og jo før du starter jo bedre. Normalt starter den med kommunikation og koordinering imellem afskiber og agent i afsendelseslandet. For at dette kan ske, skal der udveksles kontakt og bestillingsoplysninger.

I den traditionelle købsproces skal en sælger først bekræfte din bestilling og så sende en email med dine detaljer til en oversøiske modpart. Derefter skal de så kontakte afskiber. Et alternativ er, og mindre favorabelt, at speditøren giver dig agentens detaljer, som du så selv skal vidersende, så kontakten kan blive etableret.

Når du bestiller online bliver alle detaljer, inkl. navne, telefonnummerer og email adresser, automatisk delt med de relevante partnere. F.eks. al bookinginformation som lageradresser og cut-off tidspunkter, som gør procesen kan starte med det samme.

Hvad hvis det går i stå undervejs?

I den virkelige verden sker det, at der er et svagt led i kæden, hvor varer, dokumenter eller oplysninger sidder fast. I den gammeldags offline proces, skal en person opdage fejlen og få det rettet, så transporten kan starte igen. Ting som dette bliver dog desværre først opdaget når du som transportkøber beder om en opdatering, og på det tidspunkt er en forsinkelse normalt uundgåelig.

Online er det lidt anderledes. Hvis én i transportprocesen ikke udfører deres andel til tiden, lyder der automatisk en alarm i systemet, fordi teknologien er bygget således, at alle relevante spillere får besked. På den måde bliver store fejl nemt undgået. Der kan stadig opstå forsinkelser, men med online versionen, ved du det, så du kan reagere på det og justere dine planer med det samme.

2. Det du ser, er det du får

WYSIWYG (What You See Is What You Get) var en populær forkortelse i 80’erne da det første skriveprogram blev udviklet med en grafisk brugerflade, hvor det du så på skærmen var det, der kom ud på papir – hvis printet selvfølgelig.
I en gammeldags offline bestillingsproces, styrer sælgeren procesen, og mere ofte end ikke, er det du bestiller lig med den persons incitament. Ud over det, er offline samtaler omkring formelle krav og levering ikke altid en del af den endelige aftale, som giver plads til fortolkning og misforståelser, når godset endelig skal leveres, og ofte også når der skal betales.

Når du bestiller fragt hos en online speditør, kan du se alle services på én gang, checke priser og transittider, og tilføje forsikring, hvis du har brug for det – altsammen i det tempo der passer dig og når på dagen du har lyst. Teknologi ændrer ikke informationerne eller serviceaftalerne undervejs, så når du finder en dør-til-dør service er det garanteret, at det er fra dør til dør uden overraskelser. Når du finder en pris og betaler med det samme, modtager du en faktura med det samme, som forsikrer dig om prisen faktisk er den du ser – værdien på tilbudet og fakturaen er altid identisk.

3. Kundeservice til alle

Bedre teknologi er lig med mindre omkostninger for enhver speditør. De fleste offline speditører har igangsat initiativer for at skære ned på deres kundebaser. Det gøres for at sikre, at alle kunder giver et positivt afkast for speditøren. Det betyder desværre, at mange kunder, der ikke køber transport særlig ofte, eller i en stor nok mængde, bliver spist af med meget begrænset kundeservice eller slet ingen service.

Når effektiv teknologi formindsker omkostningerne per kunde, betyder det, at det bliver interessant for den online speditør at servicere en større del af markedet. For en online speditør giver det økonomisk mening at yde god kundeservice til alle kunder – uanset deres størrelse. Derfor, vil du ofte, når du køber transport online, modtage en højere service og personlig engagement.

4. Du har betydning

Få fremsynet pionerer leder i øjeblikket udviklingen indenfor online fragt, transport og shipping. Hele industrien står overfor et stor skift hvor gennemsigtighed, simplicitet og belejlighed bliver de store ting i transportkøberes beslutningsproces.
Som pioner betyder hver eneste transaktion derfor meget. Når du bestiller fragtservices og shipping online er du, og din forsendelse, derfor vigtig for online speditører – hvilket du vil kunne mærke.

Har du lyst til at prøve hvor let det kan være, at søge transportpriser online, er du altid velkommen hos os her.

Læs også


Kommentarer

BroncofanDK   den 16-03-2018 kl. 09:54

Jeg må da nok sige at argumenterne her er MEGET drevet af en logik - ikke om hvad der er godt for kunden - men hvad der er godt for folk der sælger shippping og transport online.

Under ingen omstændighed har jeg nogensinde fundet lettere at bruge en hjemmeside end at tale med en person der kender deres fag. Med ingen forsendelse har jeg nogensinde fundet online løsninger der kunne konkurrere med det du aftaler over telefonen eller på mail.

Transport er lidt af et "ludermarked" med nogle absurd høje standardpriser og rabatter der let rammer 70%. Jeg bruger onlineløsninger til de få småpakker vi sender, men det er fordi leverandører som UPS, GLS, PostNord..... har absurde priser til lejlighedsvise brugere.

Er kommentaren brugbar? 2 0
KasperH   den 16-03-2018 kl. 10:45

Hmm...syntes måske nok det er et lidt kringlet og til dels også misvisende blogindlæg, der er skrevet her.

Må ærligt erkende, at jeg aldrig har hørt udtrykket "offline-speditør" (eller online-speditør for den sags skyld) før.

Har selv været i branchen i over 10 år. Her var det vigtigste kundeservicen. Punktum! Leverede du ikke varen; ja så fandt kunden et andet sted at handle. Små kunder var gode, da man ofte hér tjente mere pr. sending. Men alle kunder blev behandlet ens.

Mit råd må være, at man skal kontakte et par speditører, valgt ud fra de transportbehov, man har, og så vælge dén man føler sig mest tryg ved. Om han eller hun så er "offline" eller "online" ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal lægge i. Tænker umiddelbart, at alle speditører er meget "online" i dag. Så er det da muligt, at de stadig har noget så gammeldags som en telefon og en e-mail, men mon ikke det er meget godt trods alt...? Man behøves jo ikke at benytte det, hvis man ikke vil.

Transport er ikke bare transport fra A til B. Der kan være mange flere faktorer, som skal regnes med i forløbet. Der kan være remburs-behandling o.lign., som kræver speditørens opmærksomhed. Vil en "online-speditør" lægge mærke til det, og hvordan kan jeg som transportkøber sikre mig, at den bliver behandlet korrekt.

En anden ting; hvorfor skal jeg betale min transport på forhånd?

Har du et tilbud fra din speditør, så må man gå ud fra, at han også følger dette, når det kommer til afregningen. Alt andet ville jo stride i mod alle regler og normer.

Er du i tvivl? Så løft telefonrøret, drej på håndtaget og bed telefonoperatøren om, at forbinde dig til din speditør eller send brevduen afsted, for at være helt sikker.

Transport er et tillidspørgsmål.  

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Morten skriver


IMPORT SKAL VÆRE LET

                                                                 .
Om Morten
Efter mange år i logistikbranchen er det mig stadig ubegribeligt at det skal være så tidskrævende og besværligt at arrangere international transport af sine varer. Derfor startede jeg i 2012 Transporteca, med det formål, at gøre det lige så let at bestille godstransport som det er at bestille en flybillet.
                                                                 .
I øjeblikket dækker Transporteca import og eksport af stykgods, pakker, og paller fra Asien, Australien, USA, Canada og det meste af Europa. Servicen er gratis at benytte, og fungerer i princippet ligesom momondo gør for rejsende.
                                                                 .
Prøv at søg på transporteca.dk.
                                                                 .
Baggrund
Eksperblogger på Amino om international godstransport. Har arbejdet med logistik i Mærsk i 12 år på tre kontinenter og hjulpet rigtig mange mindre virksomheder med at finde de bedste transportløsninger.
                                                                 .
Morten kan kontaktes på:
morten.laerkholm@transporteca.com

Seneste kommentarer