Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Du kan ikke redde verden hvis du ikke har pengene til det

1,367 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 April 2017

Alle iværksættere redder verden

I hvert fald deres egen lille del af den

Når du driver virksomhed leverer du værdi og får penge retur

Det vil sige at du altid hjælper nogen, uanset hvad din virksomhed laver

Jeg tror egentlig at langt de fleste iværksættere ønsker at hjælpe nogen,

Spørgsmålet er om man skal hjælpe alle der beder om det ? 

Når nogen henvender sig og gerne vil være kunde i din butik og have din hjælp, skal du så ikke altid hjælpe dem ?

Det korte svar er nej

Du er nødt til at prioritere

Ikke alle der beder om din hjælp er klar til at betale for den

Og hvis der ikke kommer penge i kassen til at betale lønninger og udgifter

Så kan du heller ikke hjælpe dem som rent faktisk gerne vil betale dig for det og som er gode at arbejde sammen med

Målgruppen først

Men hvordan skal man prioritere ? Hvem skal man hjælpe og hvem skal man ikke ?

Du skal beslutte dig for hvem din målgruppe er

I Saxis har vi besluttet at vores primære målgruppe er virksomheder mellem 100.000 og 5.000.000 i salgspris

Og det er deres problemer vi er gode til at løse til en fornuftig pris

Vi hjælper også virksomheder der er både større og mindre

Men ikke på bekostning af kerne målgruppen, det er dem vi skal leve af

Jeg tror det er rigtig vigtigt at få sat de her rammer op så tidligt som muligt i din virksomheds levetid

Men man er også nødt til at have noget data

F.eks. data på hvilke kunder du tjener mest på

Hvilke kunder der måske typisk er dårlige betalere

Hvilke kunder du har flest af

Hvilke kunder der laver flest genkøb

Hvilke kunder der får den bedste oplevelse

Prøv at samle et billede af, hvem er bedst for forretningen og hvem er forretningen bedst for ? 

Kan du finde en målgruppe hvor du har en klar win-win situation, så er det dem du skal prioritere

For det handler om at give en god allround oplevelse til dine kunder, så de vil anbefale dig til andre

Er det så svært ? 

Det svære ved det her, er at man jo har lyst til at hjælpe mennesker

Når nogen ringer og kan bruge din hjælp og beder om den kan det godt være rigtig svært at sige nej

Man vil jo gerne hjælpe alle

Så man er nødt til at holde sig selv lidt i kraven når man føler trangen til at hjælpe

Og spørge sig selv om det er den rigtige målgruppe og om man reelt kan skabe en god oplevelse for kunden

Og hvis det ikke er helt det rigtige, skal man overveje om man har råd til at bruge den ekstra tid eller om tiden er bedre brugt på kernekunderne

Det er ikke helt lige til at tage de her beslutniger hver dag

Men det er jo endnu en af de ting vi bliver bedre til hver dag som unge iværksættere

Så husk det nu, du kan ikke redde verden hvis du ikke har pengene til det

Se afsnit 13 af Jagten på Saxis hvor Christian og jeg snakker mere om det her og andre ting vi har lært:

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Niels blogindlæg Skriv dig op