Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Niels Olsson fra Saxis 3 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant)

3 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant)

3.557 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 February 2018

Mange sælgere bliver overrasket når de første gang går i markedet og vil sælge deres virksomhed.

Fordi virksomhedssalg er en meget personlig affære, har mange sælgere en masse følelser bundet op i prisen på deres virksomhed. Det er ekstremt svært at lave en god virksomhed og du vil som regel ikke få en pris for den, som du mener er svarene til de ofre du har gjort, for at bygge den.

Derfor kommer det ofte som et chok for sælgeren, at de ikke kan få ligeså meget for deres virksomhed som de havde troet.

Heldigvis er der råd for det!

Der er måder hvorpå du kan øge værdien af din virksomhed og går du igang i god tid, er der gode chancer for at du faktisk kan få den pris du forventer.

 

Tiltag #1: Skab tilbagevendende omsætning

En ting som potentielle købere af din virksomhed rigtig godt kan lide er stabil, pålidelig, tilbagevendende omsætning.

Det betyder at en anden måde at øge værdien af din virksomhed er, at finde nye måder at skabe tilbagevendende omsætning på

  • Har dine kunder behov for andre virksomheders produkter? kan du skabe omsætning ved at lave partnerskaber med dem?

  • Er der produkter som dine kunder køber igen og igen som du kan sætte op som et abonnement?

  • Kan du lave et nyt produkt som kan sælges på abonnement?

Det kan også være at du har nogle eksisterende kontrakter. Ved at genforhandle dem og måske forlænge dem et par år mere ud i fremtiden, kan du øge den fremtidige tilbagevendende omsætning og dermed værdien af din virksomhed i købers øjne

En anden meget vigtig ting er, at du har sørget for i alle dine mere langsigtede kontrakter, at det ikke er noget problem, at du sælger din virksomhed til en anden, som så overtager disse kontrakter.

 

Tiltag #2: Sørg for at nøglemedarbejdere bliver i virksomheden

At have kompetente medarbejdere som har været i virksomheden længe og kender den godt, er en kæmpe styrke i enhver virksomhed.

Noget som købere bestemt ikke bryder sig om, er hvis du har en høj udskiftning af medarbejdere. Det er dyrt at oplære nye ansatte og det kan blive en svær opgave for en køber som selv er ny i forretningen.

At komme ind som ny ejer og skulle lægge planer for hvordan virksomheden skal skabe vækst, er en noget mere overkommelig opgave, hvis du har ansatte som kender forretningen ud og ind og kan holde den kørende nogenlunde selvstændigt.

Der er både et kontraktuelt arbejde i dette, men bestemt også et ledelsesmæssigt arbejde i at skabe en kultur og et arbejdsmiljø, som gør at du kan holde på de gode medarbejdere.

 

Tiltag #3: Diversificér din kundeportefølje

Det lyder meget fint og indviklet, men det betyder bare at du ikke skal have få store kunder, som står for en stor del af din omsætning.

Hvis 25-40% af din omsætning afhænger af 2-3 af dine største kunder, vil køberen se dette som en stor risiko. Hvis bare én af disse kunder forsvinder, mister forretning en stor del af sin indtjening.

Det er derfor vigtigt at du arbejder på at fordele omsætningen på flere forskellige kunder. En god tommelfingerregel er, at ingen kunde skal stå for mere end 8-10% af din omsætning.

Du skal altså, have flere kunder i butikken, ganske enkelt.

Som du sikkert kan fornemme, så er ovenstående ikke noget der er nemt at udføre og derfor er det vigtigt at du starter i god tid. Så hvis du tænker, at der er en mulighed for, at du skal sælge virksomheden indenfor de næste 5 år, så kan det ikke skade at tænke på salgsmodning allerede nu.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Niels skriver Skriv dig op