Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

LinkedIn - hype eller brugbart

989 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 November 2008

Jeg har igennem snart 5 år haft min LinkedIn profil kørende. Det har gået godt, jeg har fået tilføjet en masse personer fra mit professionelle virke igennem tiden, og selvfølgelig også slettet et par stykker undervejs :-)

Til at starte med var LinkedIn efter min bedste óverbevisning blot en forsøgsstation, for at se om man kunne koble mennesker sammen verden rundt. Efterhånden som tiden gik, så gik det op for mig, at man faktisk kunne bruge dette stykke værktøj til noget brugbart, Specielt indenfor de sidste par år, er det for alvor lykkes mig at bruge netværket til det, det efter min bedste overbevisning er beregnet til - at komme i kontakt med nye professionelle kontakter, og dermed øge salget.

Dog støder jeg til stadighed på folk, der har oprettet profiler på LinkedIn og koblet et par venner og bekendte på deres profil men derudover ikke rigtigt bruger det. Det har egentligt altid undret mig, hvorfor melder folk sig til sådan et netværk uden at bruge det aktivt?

LinkedIn indeholder utroligt mange funktioner, som man kan benytte for at styrke sit eget brand og sin egen position. Eksempelvis, er man specialist indenfor et eller flere emner, og ønsker man at komme i kontakt med mennesker udenfor lille Danmark så er det oplagt at bruge Grupperne i LinkedIn. Jeg deltager eksempelvis selv i nogle stykker omkring Outlook udvikling, både for at kunne udvide min egen horisont men i ligeså høj grad for at få kontakt med andre mennesker der ligesom jeg nyder at lave løsninger i Outlook. Den største anke mod grupperne er dog at der som regel er mange medlemmer, men kun få aktive medlemmer. Så mit råd er - tilmeld jer grupperne, og VÆR AKTIVE i dem :-) I vinder på det med tiden!

En anden ting, er statusfeltet hvor man kan ændre sin status for at gøre opmærksom på hvad man har gang i idag - dette er en eminent mulighed, for at gøre netværket opmærksom på ting, man arbejder med for tiden, eller som man ønsker at arbejde med. Mit sstatusfelt bliver opdateret ca. en gang om dagen, for at mit netværk kan se hvilke kurser jeg afholder og hvilke emner jeg arbejder med. Jeg ser desværre tit at medlemmer af LinkedIn, de skriver noget i statusfeltet og dette bliver så stående i alt for lang tid. Min holdning til dette er at så er det faktisk bedre at lade være med at skrive noget. Jeg har også erfaret, at Google den oftere kommer og kigger på min profil, når ting bliver opdateret jævnligt - hvilket gør, at jeg kan booste et eventuelt nyt kursus ret hurtigt ved at linke til det.

Som det ses af min profil, så udnytter jeg også alle 3 links der kan sættes på en profil - der er så meget snak om linkbytte, så hvorfor ikke udnytte den oplagte mulighed for at lave links fra LinkedIn profilen.

Af de mere eksotiske ting, man kan bruge LinkedIn til, er naturligvis til at bruge Answer til at stille spørgsmål, og ikke mindst besvare dem for igen at brande sig selv som en ekspert. Husk dog i den forbindelse, at spørgsmål bør stilles på engelsk. Både for at nå ud til et bredere publikum, men i ligeså høj grad fordi LinkedIn læser spørgsmål igennem, og skal de læse et dansk spørgsmål igennem så tager det uforholdsvis lang tid inden spørgsmålet bliver publiseret.

Nå men, hvordan kan man så bruge det til at sælge sit produkt. Det er nok det spørgsmål, de fleste sidder og tænker på, Vigtigst for mig, er at man IKKE skal være for aggresiv. Man kan selvfølgelig bruge sit netværk til at spore sig frem til en kontakt der kan introducere sig til vedkopmmende igennem LinkedIn - min egen personlige fremgangsmåde er dog mere afslappet idet jeg bruger de fysiske netværk jeg er med i istedet og når jeg igennem LinkedIn kan se, de kender nogle jeg gerne vil i kontakt med så spørger jeg dem om de vil spørge dem om jeg må kontakte dem - ikke nødvendigvis igennem LinkedIn.

Nå men tilbage, til det der egentligt ansporede dette indlæg. Hvordan kan det være folk ikke bruger det mere - speciel imellem Aminoer, der må det jo være et slaraffenland :-)

6 råd til at opnå større effekt af LinkedIn profilen

  1. Minimum 20 forbindelse, ellers er netværket for lille
  2. Tilmeld dig grupper og brug dem aktivt (husk at medlememr af grupperne kan henvende sig til dig direkte)
  3. Ændre statusfeltet dagligt, eller mindst et par gange om ugen
  4. Brug alle 3 links på profilen
  5. Få mindst 3 anbefalinger fra forretningsforbindelser
  6. Besvar spørgsmål indenfor dit fagområde

Lad mig høre, hvordan du bruger LinkedIn :-)

P.S. jeg har vedhæftet en præsentation, som jeg tidligere har brug til diverse kurser

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Officekonsulenterne skriver Skriv dig op