Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Officekonsulenterne mener Når medarbejderne bruger for lang tid på de sociale medier

Når medarbejderne bruger for lang tid på de sociale medier

963 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 October 2009

Mange virksomheder, lukker i dag af for de sociale medier for medarbejderne. Den tjeneste der oftest er mest udskældt er facebook, der til stadighed opfattes af mange virksomhedsledere som noget der er tidspilde for virksomheden at arbejde med. Det er imidlertidigt en sandhed med nogen modifikationer. Jeg vil prøve at komme med mit bud, på hvorfor virksomheder i dag skal tage de sociale medier meget seriøst. Om ikke for at medarbejderne skal bruge det i arbejdstiden så i det mindste for at medarbejderne de lærer, hvordan de skal bruge mediet. Så de ikke falder i de klassiske fælder med at komme til at afsløre for megen intern information om virksomheden, eller kommer til at fremstå i et dårligt lys der på sigt kan koste virksomheden omdømme og ordrer.

Når en medarbejder sidder på facebook i arbejdstiden
Jeg vil starte med at tage udgangspunkt i situationen med at en arbejdsplads har forbudt medarbejderne at benytte de sociale medier i arbejdstiden. Det er ofte gjort fordi virksomheden ønsker at dæmme op for den tid som medarbejderne bruger på de sociale medier, men er det gennemtænkt?
Mit postulat er at hvis virksomheden de ikke tager ansvar for medarbejdernes brug af de sociale medier, så har de heller ingen chance for at kunne guide medarbejderne i den rigtige retning i forbindelse med brugen af disse medier.
Det man som virksomhedsejer/leder skal være helt opmærksom på er at uanset om man som virksomhed tillader disse netværk, så vil medarbejderne bruge dem i fritiden. Det vil sige der kan der skrives og publiseres en masse kommentarer, billeder og andet godt. Det har virksomheden ikke nogen chance for at styre.
Havde man i stedet for tilladt facebook og de andre medier, og igennem denne legalisering lavet en politik om de sociale medier, samt opfordret medarbejderne til at connecte til hinanden og bruge hinandens netværk så var det pludselig blevet meget mere synligt hvad medarbejderne gjorde både i og udenfor arbejdstiden.

Hvad skal virksomheden gøre ved det?
Jeg mener man som virksomhed skal arbejde meget intensivt lige nu med at få uddannet medarbejderne til at bruge de sociale medier på den rigtige måde. Det vil sige til at skabe sig en netværk og derigennem brande både sig selv og virksomheden på en positiv måde. Desuden skal man lave en politik på området. Fuldstændigt ligesom man med mail skal lave en politik som medarbejderne skal leve op til.

Hvad mener du virksomhederne skal gøre ved dette? Skal de bare lade stå til og lade det gå i sig selv igen, eller er det noget man skal tage alvorlig

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Officekonsulenterne skriver Skriv dig op