Disse 2 ting bør du have styr på i 2018 med din online forretning

Skrevet af:
27. juni 2018 | 523 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have styr på SSL senest juli måned

69% af alle hjemmesider har ikke SSL certifkat (kilde woorank) hvilket er rystende når man tager i betragtning at google's egen browser Chrome begynder at vise alle sider som ikke er krypteret som usikre. Hvis du tænker som forbrugeren, går ind på en webshop for at handle og den bliver vist som usikker i browseren, så trykker forbrugeren straks tilbage og går videre til næste konkurrent.


Mistet salg, øv.

Dumt for noget som tager en server admin maks 30min. at opsætte og idag kan gøres for 0kr. via letsencrypt. Få det booket ind og kom videre til næste punkt. Husk at Chrome benyttes af ca. 52% af forbrugerne.

Tag datatilsynets hjemmeside op til 25 maj op til persondata lovgivningen. De havde ikke styr på deres SSL certifikat hvilket sender et lidt skidt signal fra netop dem.



Her er et eksempel hvordan din side kan se ud før og efter juli hvis der ikke er opsat SSL på hjemmesiden og hvad det har af betydning for den besøgende.




Responsive sider vs mobil optimeret sider

For et par år siden skulle din side være responsiv, et udtryk for at man kunne genbruge det samme design til både mobiler og desktop computere. Det er super smart og designet tilpasser sig skærmstørrelsen. Det er bare ikke optimalt hvis du vil være foran konkurrenten. Det er derfor her i anno 2018 at en hjemmeside ikke bare skal være responsiv men den skal være mobil optimeret og mobile first.

Det betyder at det ikke er nok at have en hjemmeside som ligner en toiletrulle hvor man bare scroller og scroller for at navigere rundt og se indholdet.

Du kan her se en hjemmeside som er responsiv


Den er som sådan fin nok men som så mange andre sider er den ikke optimeret til mobilen ligesom det næste eksempel.


Her kan i nemlig se Mols Liniens egen hjemmeside når man tilgår den via en mobil. Typisk har man lidt travlt når man skal booke, så her har man gode store knapper som leder direkte videre til booking og igennem flowet. På billede 2 vælger man blot enkelt eller retur billet og videre i booking flowet. Dette kan gøres med een hånd. Det er et ganske fint eksempel på hvorledes man kan lave en mobil optimeret hjemmeside anno 2018. Der er få elementer som brugeren kan tage action på og der ved mindre vedligeholdelse fra udvikleren.



Fordele ved mobil optimeret hjemmeside

  1. Hurtig hjemmeside
  2. Bedre konverteringer
  3. Mere simpel side og derved nemmere at vedligeholde
  4. Få elementer = bedre kompatibilitet på mange enheder

Det kan være at du tænker at netop DIN branche ikke har gavn af en mobil optimeret hjemmeside men det er forkert for...

  1. Ejendomsmælgere, bolig sider
  2. Bilforhandlere
  3. Digitale bureauer, grafiske, design, webbureauer
  4. Webshops, tøj, elektronik og andre
  5. Konsulenter
  6. Nyhedsmedier

Alle disse vil få gavn af en optimeret side som i sidste ende giver flere kunder.

Hellere lille og hurtig end stor og langsom

Denne simple regel gælder mange steder og især også når det kommer til hjemmesider. En side som benytter…

  1. ekstra fonte
  2. mange javascripts til effekter
  3. tunge temaer som kan det hele
  4. mange banner annoncere fra flere netværk
  5. tracking til Google, Facebook og andre
  6. har popups som f.eks. Sleeknote eller andre
  7. chat box
  8. integration til social medier

er bare dømt til at kører langsomt. Det giver sig selv men der er absolut INTET galt i at have ovenstående på sin side. Man bør dog overveje hvilke man reelt har behov for og hvilke man kan undvære for dem alle på een gang duer ikke.

Skær ind til benet. Kan de fancy effekter fjernes? kan vi nøjes med facebook pixel? kan vi kode noget javascript selv til popup istedet for at inkluder en ekstern resource?

På mobilen har du nok slet ikke brug for alle disse ting, for så løber forbrugeren skrigende væk. Vil du selv besøge en side med alle disse ting aktiveret?

Keep It Simple Stupid (KISS) holder også vand i 2018.

Opsummering

Få SSL på hjemmesiden hvis du ikke allerede har styr på det, senest juli.

Din responsive hjemmeside skal optimeres til mobil for bedre bruger oplevelser.



Læs også


Kommentarer

liunaud   den 04-07-2018 kl. 12:11

er der sat en dato for hvornår dette træder i kraft?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Peter Sørensen   den 04-07-2018 kl. 21:00

Hej Liunaud

Der er fra Googles side ikke fastsat en dato udover juli måned. Du tilskyndes derfor til at få SSL på snarest for at undgå at blive påvirket.

De har f.eks. lige sendt varsel ud at deres index nu er mobile first dvs. at de nu vil begynde at ranke sider efter deres mobil version og IKKE længere desktop versionen. Dette blev meldt ud tilbage i jan. eller feb. måned.

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 04-07-2018 kl. 21:30

vi har det allerede :) og vi har styr på mobile :) det var mest af nysgerrighed omkring datoen.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Peter skriver


Om


Peter Sørensen er ekspert på det tekniske område når det gælder digitialisering af virksomhedens forretning.

Peter er stifter af webbureauet Indexed ApS som har fokus på at hjælpe virksomheder med deres hjemmesider og flytning af deres processer til en online digital platform.
Specialer er digitialisering, optimering og automatisering af processer når det kommer til hjemmesisder og apps.

Seneste kommentarer