Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Produktbeskrivelser: Kast kærlighed på dine overskrifter og få klejner i kassen

498 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 April 2019

Du kender det uden tvivl. Du besøger en webshop, hvor du bliver mødt af en mur af tekst. Det bliver et ”pænt nej tak”, og du hopper væk. På den næste webshop bliver du mødt af en overskrift, der ikke blot indeholder produktnavnet, men også produktnummeret. Gab! Du springer hurtigst muligt videre. På den tredje side, du besøger, bliver du mødt af en catchy overskrift. Bum! Den har din opmærksomhed, og du læser videre. Du kommer til en underoverskrift, som ligeledes giver dig appetit på mere. Haps, du har nu læst hele produktbeskrivelsen, og du er blevet overbevist. Frem med dankortet.

Overskrift og underoverskrifter er noget af det allervigtigste ved en tekst. Ikke mindst når det gælder produktbeskrivelser. Dine (under)overskrifter har til formål at få den besøgende til at læse mere af din produktbeskrivelse og dermed få lyst til at købe dit produkt.

I mit tidligere blogindlæg om sælgende produktbeskrivelser var jeg inde på vigtigheden af fængende overskrifter. Dette bliver uddybet i dette blogindlæg, som stiller skarpt på netop de korte sammensætninger af ord, som indirekte kan betyde forskellen på salg eller ej.

Er overskrifterne mildest talt søvndyssende og langt fra inspirerende, er der forsvindende lille sandsynlighed for, at man som besøgende i din webshop har lyst til at spilde endnu mere tid på dine produktbeskrivelser. Dermed bliver den besøgende næppe til en købende kunde. Brug derfor lidt ekstra tid og energi på dine overskrifter og underoverskrifter. Det betaler sig.

Nævn det væsentligste på kreativ vis

Dine overskrifter og underoverskrifter har naturligvis til formål at afdække det mest væsentlige, der er at sige om dit produkt. Selve overskriften vil som regel ikke kunne indeholde meget mere end selve produktnavnet, men det kan naturligvis alligevel godt nævnes lidt mere indbydende end som så.

I stedet for at skrive ”Brun lædertaske fra Taskemærket” kan du eksempelvis med fordel skrive ”Stilren taske i brunt kvalitetslæder fra Taskemærket”. Det virker i min optik allerede en smule mere indbydende, og jeg ville selv i højere grad have lyst til at læse mere om produktet.

Bud på underoverskrifter til den før nævnte lædertaske kunne være ”Praktiske lommer gør det nemt for dig at holde orden i dine sager”, ”Hold din lædertaske ved lige ved hjælp af disse tricks” eller ”Håndsyede lædertasker fra Taskemærket sikrer høj kvalitet.”

Underoverskrifterne får således nævnt noget af det væsentligste, der er at sige om den imaginære taske, men på en kreativ måde. Det giver (forhåbentlig) de besøgende lyst til at læse mere om disse praktiske lommer, vedligeholdelsen eller det faktum, at tasken er håndsyet. Når din produktbeskrivelse samtidig er fyldt med lækkerhed, skulle det meget gerne føre til et salg. Succes!

(Kilde: imerco.dk)

Der er her tale om en blender, som tilsyneladende har seks helt uundværlige programmer. Dét vil jeg gerne vide mere om. Den er desuden god til både humus, Nutella og peanut butter. Det taler lige til mit madelskende hjerte, så Imerco har fortsat min opmærksomhed. Den smarte beholder med drejelig top lyder tilmed som en yderst praktisk feature, og nu har jeg læst hele produktbeskrivelsen.

Imerco formår at få nævnt nogle af de vigtigste særpræg ved denne blender på en måde, som giver mig lyst til at læse mere – og giver mig lyst til både humus, Nutella og peanut butter.

De kunne have nøjedes med at skrive ”Blender med 6 forskellige programmer”, ”Kan blende klæge ting” og ”Kommer med beholder med drejelig top”. Ikke nær så fristende, vel?

Hav din målgruppe for øje

Som altid gælder det om at have din målgruppe for øje. Dette var jeg også inde på i blogindlægget om produktbeskrivelser generelt. Det er ganske enkelt meget mere effektivt at henvende dig til de eksempelvis 12% af befolkningen, som faktisk er i din målgruppe, fremfor at kommunikere til alle de 83% af danskerne, som ifølge Dansk Erhverv handler på nettet.

Sørg derfor for at finde ud af, hvem din ideelle målgruppe er, og kommunikér til denne – også i dine underoverskrifter. Er alle dine kunder teenagere i alderen 13-17 år, kan du bruge et helt andet sprog, end hvis du primært henvender dig til mænd i alderen 55-70 år.

Tone of voice er umådeligt vigtigt, og det gælder naturligvis også, når det kommer til dine (under)overskrifter.

Gør brug af retoriske virkemidler

Der er en række forskellige retoriske virkemidler, du med fordel kan gøre brug af i dine (under)overskrifter. Hvad der er relevant i netop din webshops tilfælde, afhænger naturligvis i høj grad af, hvad du helt konkret sælger – og hvem din målgruppe er.

Det gælder, at eksempelvis retoriske spørgsmål som regel virker godt i underoverskrifter. Ligeledes kan det være gavnligt at bruge tal, da de virker som blikfang og får læseren til at stoppe op. Helt personligt er jeg glad for at bruge allitterationer (bogstavrim) i overskrifter, men det er sandsynligvis mere mig selv end de potentielle kunder, det begejstrer. Skal du sælge et produkt til mig, er allitterationer imidlertid vejen frem – se blot overskriften på dette blogindlæg.

Overskrifter, som indikerer, at man i den følgende brødtekst får adgang til noget relevant viden, er desuden altid sikre vindere. Det kunne eksempelvis være underoverskrifter som ”Sådan styler du disse hvide sneakers” eller ”Pas godt på din nye køkkenkniv med disse 3 nemme tricks”. Det viser, at den besøgende her får noget værdiskabende viden, som vedkommende faktisk kan få glæde og gavn af. 

Skab personlighed i dine overskrifter

Det hænger lidt sammen med de to foregående punkter. Personlighed handler netop om at finde frem til den rette kommunikationsstil – også i forhold til retoriske virkemidler.

At du skal skabe personlighed, handler imidlertid også om, at du skal henvende dig direkte til den besøgende. Det giver fornemmelsen af en personlig connection. Undgå derfor for alt i verdenen at skrive ”man”, og henvend dig i stedet med ”du”. Det virker meget bedre.

Skriv derfor ikke, ”Sådan bruger man denne køkkenkniv”, men eksempelvis ”Sådan får du mest muligt glæde af denne køkkenkniv”. Det skaber en meget mere nærværende tekst, som giver læseren fornemmelsen af, at der bliver kommunikeret specifikt til vedkommende. 

 

(Kilde: bilka.dk)

Bilka henvender sig personligt til mig i dette udsnit af en produktbeskrivelse, og det virker. 

Gør dine (under)overskrifter Google-venlige

SEO, din gamle svinger. Vi kan naturligvis ikke komme uden om søgemaskineoptimering, når der nu er tale om overskrifter i produktbeskrivelser. Du gør nemlig rigtigt klogt i ikke blot at bruge dine søgeord i din brødtekst, men også i dine overskrifter. Dét kan Google godt lide, og derfor bliver du med stor sandsynlighed belønnet med en plads højere oppe i søgeresultaterne.

Det gælder, at Google tillægger overskrifter mere værdi end selve brødteksten. Ikke dermed sagt, at du kan nøjes med at have søgeord i overskrifterne, for de skal naturligvis indarbejdes naturligt i hele teksten. Kombinationen af, at de relevante søgeord indgår i dine (under)overskrifter og cirka fylder 1,5-2% af din samlede tekst vil altså få Frk. Google til at tænke; ”dét må jeg hellere sende afsted, når folk søger efter x.” Bum, du ligger nu højere rangeret på Google.

Det gælder naturligvis – som altid(!!!) – at søgeordene skal indgå naturligt. Det skal i bund og grund ikke være til at sige, om der er tale om et søgeord eller ej. Er det ikke dét, har du indarbejdet søgeordet på helt eksemplarisk vis. Dette gælder både, når der er tale om overskrifter, og når det gælder brødteksten.

At skrive gode SEO-tekster er dog en hel videnskab for sig, da du for eksempel ikke bør arbejde med primære søgeord alene, men også med relaterede søgeord. Et bud på en tommelfingerregel kan imidlertid være, at dine søgeord skal indgå to-tre gange i løbet af fem overskrifter. Det må ikke blive overdrevet, men det skal samtidig gerne være helt tydeligt, hvad denne specifikke tekst handler om – både for Google og for læseren.

Vil du vide mere om gode SEO-tekster, kan du med fordel læse dette blogindlæg fra texta.dk.

Æggende, vækkende og dækkende

Har du beskæftiget dig med journalistik eller content på den ene eller anden måde? Så har du sikkert hørt, at en god rubrik er ”æggende, vækkende og dækkende”. Det gælder også, når der er tale om overskrifterne og underoverskrifter i dine produktbeskrivelser.

Det vil sige, at du med blot ganske få ord skal formå at pirre din læser. Samtidig skal du vække vedkommendes interesse, således at du får din potentielle kunde til at læse hele din produktbeskrivelse. Da din produktbeskrivelse naturligvis er intet mindre end sublim, kan den besøgende nu slet ikke holde nallerne fra dankortet, og du har derfor fået endnu en betalende kunde. Som i øvrigt er tilbøjelig til at komme igen.

Slutteligt skal dine overskrifter være dækkende. De skal altså handle om dine produkter, men dét giver forhåbentlig sig selv.

Har du denne catchy huskeregel i baghovedet, når du skriver overskrifter, er du godt på vej. Ellers kan du også blive hængende lidt endnu for at få min tjekliste til de gode overskrifter.

(Kilde: shopping.coop.dk)

Disse overskrifter fra Coop giver mig bestemt lyst til at læse videre i produktbeskrivelsen. En cykel med 21 gear? Smart! Den er god til både skov- og bykørsel? Tell me more. Ørkenvandring?! Dét skal jeg høre mere om, og der er ovenikøbet livsvarig garanti? Jeps, jeg skal have ny cykel.

Men... Hvor meget energi skal jeg lige bruge på mine overskrifter?

Nu tænker du måske, at dette er voldsomt meget krudt at bruge blot på overskrifterne i dine produktbeskrivelser. Det kan du i og for sig også have ret i. I hvert fald hvis dine produktbeskrivelser blot er på 50 ord. I så fald har du nemlig med stor sandsynlighed blot en enkelt overskrift, og denne nævner ikke meget mere end det specifikke produkt. 

Skriver du derimod længere produktbeskrivelser på omkring 300 ord, giver det god mening at dele disse op i mindre afsnit. Der er ingen, der kan lide en mur af tekst. Derfor får du også brug for underoverskrifter, hvis du vil gøre teksten indbydende og lækker for den besøgende at læse. Så er det, det bliver rigtig relevant at give overskrifterne lidt ekstra kærlighed, så den besøgende ikke hopper videre fra din webshop uden at læse hele din produktbeskrivelse og derfor købe noget.

Tjekliste til dine overskrifter og underoverskrifter

Overskrifterne er muligvis kun en lille del af din samlede tekst, men deres vigtighed er bestemt ikke at kimse ad. De kan vitterligt være tungen på vægtskålen i forhold til, om en besøgende på din webshop bliver til en betalende kunde eller ej. De skal nemlig få kunden til at læse din produktbeskrivelse, som får vedkommende til at købe dit produkt.

Vil du være fuldkommen sikker på, at dine overskrifter er lige i skabet? Så kan du benytte følgende tjekliste: 

  • Kommer de omkring det mest væsentlige?
  • Er de kreative?
  • Er de målrettet dit kundesegment?
  • Har du gjort brug af relevante retoriske virkemidler?
  • Henvender de sig personligt til læseren?
  • Er de Google-venlige?

Kan du sætte et flueben ud for størstedelen – eller alle – af disse punkter? Så har du formået at skrive en opsigtsvækkende overskrift, som sælger. Tillykke, du får med stor sandsynlighed flere penge i kassen. Især, hvis du samtidig følger resten af mine gode råd til, hvordan du skriver sælgende produktbeskrivelser. Dem finder du her.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Sara blogindlæg Skriv dig op