Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Hvad succesfulde iværksættere er!

Hvad succesfulde iværksættere er!

11.933 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 January 2014

Succesfulde iværksættere bliver altid spurgt om “hvordan gjorde du” og “hvad er hemmeligheden bag din succes”

Igennem de seneste mange år har jeg overhørt talrige af sådanne samtaler leveret af nogen af verdens mest succesfulde iværksættere. Udover de generiske udtryk som passion, hårdt arbejde og faglig kompetence, er der et par andre generiske personkarakteristika, som ofte ligger bag deres succes. De er som følgende:

Vær Doven

Dette kan lyde som en direkte kontrast til “hårdt arbejde”, men sådan er det slet ikke. Det er en fordel at være doven af natur. Din dovenskab vil drive dig til at opnå en økonomisk platform, så du kan nyde din dovenskab. 

De fleste iværksættere jeg kender, arbejder de fleste af døgnets 24 timer. Især i de første 1-2 år, men de sigter imod at nyde livet – og gerne tidligt i deres liv. Dette forudsætter naturligvis, at du kan “tage dig sammen”, således at du knokler igennem i en periode – og derefter kan se frem til at nyde senere.

Det meste som udvikles har som udgangspunkt det formål at gøre folks liv lettere, hurtigere, mere komfortabelt etc. Ofte er det af natur at det er dovne mennesker, som står bag alle disse opfindelser. De vil simpelthen skynde sig at kunne nyde deres dovenskab.

Dovenskab kan føre til “be smarter” syndromet. Hvis du er doven, så tænk mere over hvad der er vigtigst for dig og fokuser på det – lad resten være (og vær parat til at betale prisen for ikke at svare på alle dine mails etc.).

Bagsiden af dovenskab er, at det påvirker vores beslutninger.

Dovenskab er også måden vi træffer beslutninger på. Vi er virkelig dovne, når det kommer til tænkning og problemløsning. Mennesket er designet til at træffe hurtige men ikke nødvendigvis kloge beslutninger[1]. At tænke er faktisk ret hårdt arbejde, og mennesker hader som udgangspunkt krævende hårdt (tænkende) arbejde.

 

Vær utålmodig

Anerkend at folk omkring dig ikke er tålmodige (investorer, kunder, din kone, dine medarbejdere etc.). De fleste mennesker synes både det er en fordel og en ulempe at være utålmodig.

Som iværksætter kan det være et ekstrem stærkt drive at være utålmodig, dog kan det også hindre os i at høste frugten fra det stykke arbejde, vi har gjort, fordi vi ikke orker at vente på det langsigtede resultat.

Mennesket er opsat på umiddelbar belønning. Langt de fleste af os vælger umiddelbar belønning, hvis det er muligt.

Kun de færreste af os kan udsætte egne behov igennem længere tid. Dette er derfor en afgørende egenskab hos de førende iværksættere, nemlig det at de kan modstå kortsigtet fristelse og glæde til fordel for langtidsholdbar lykke.

Uanset hvordan du vender og drejer denne egenskab eller dårlig vane, så er det faktum, at mennesker hader at vente. Eksperimenter viser, at vi gerne vil vente så længe, vi blot ved, hvor længe vi skal vente.

F.eks. viser eksperimenter med trafiklys, at bilister som kan se, hvor mange sekunder de skal vente, før det bliver grønt, med glæde venter, mens de som ikke kan, er meget mere utålmodige, frustreret etc. i ventetiden (og flere uheld vil derfor ske).

Hvis din virksomhed har ventetid, så sørg for at folk ved, hvor længe de skal vente (i telefonkøen, køen, download hastigheden osv.), og hvis du har problemer med at modstå fristelser og hurtige belønninger så øv dig I at sige nej til desserten, den næste smøg osv.

 

Træn din viljestyrke og drag direkte fordel af det i dit arbejde.

Vær realist

At opbygge en virksomhed, et brand, bygge et team, få investeringer/kapital, udvikle et produkt osv. tager altid længere tid, end man lige regner med.

Ting tager tid, og ofte meget længere tid, end man lige regner med.

Jeg har, som jer, set ufattelige mange forretningsplaner med 5 år “hockey sticks” og 20-25% vækst over de næste 5 år (gaaaaaab). Kom nu – vær realist, det er trods alt de færreste virksomheder, som ender med at leve op til det.

I din virksomheds levetid skal du bevise, at du kan tjene penge, få virksomheden til at vokse og skabe vækst hvert år. Punktum.

Husk også at bruge mindre tid på din business-plan – den er nemlig forældet, allerede i det øjeblik den forlader printeren.

Pas på med at bruge alt for lang tid i maskinrummet. Dit vindue er måske kun åbent i meget kort tid. De mest succesfulde iværksættere jeg kender, erkender at deres virksomhed og produkt aldrig bliver 100% perfekte og hele tiden kan udvikles og blive endnu bedre.

Afprøv test og fejl og prøv igen. Således bliver du bedre og bedre. “Tænk, tast, tal”.

I politiet bruger de den ovennævnte strategi til kommunikation over radioen. De er nød til at kommunikere kortfattet og klart. Dette er godt at implementere i ens liv. Brug færre ord, og tal så alle kan forstå det.

Vær åben

En beslutning bliver ofte afgørende for dit næste træk.

Derfor er det så vigtigt at lande på det “rigtige” ben første gang[2]

Det er så svært at vende en båd.

Der er utrolig stor værdi i at lære at gå, mens du går.

Og træffer du en forkert beslutning, så lær af den.

 

Forskellen fra en drømmer og en iværksætter er, at sidstnævnte tager aktion og gør noget ved det. Andre drømmer bare.

 

Vær på vagt

Folk mødes ikke med dig, bare for at mødes med dig. De vil altid have noget ud af det. Måske ikke på det bevidste plan. Men det er ikke menneskets natur at gøre noget for andre uden at få noget igen (medmindre det er en eller anden helt utrolig seriøs praktiserende hellig buddhist).

Du kan ikke drikke kaffe med alle. Du må vælge hvem og hvad du vil bruge din tid på, og husk, hvis du bruger en time på noget, betyder det at du har en time mindre til noget andet.

 

Husk dig selv

Husk “kabine øvelsen”!

Når flypersonalet gennemgår sikkerheden inden I går i luften, bliver du fortalt, at du skal huske at give dig selv iltmasken på, før du hjælper andre. Tænk på det I dit liv. 

Hvad sker der, hvis du brænder ud, og går ned med flaget?

De mest succesfulde iværksættere jeg kender passer også på deres “assets” (krop, psyke og relationer/familie).

Du er ikke en maskine, og du har brug for hvile, inputs og output. Spørgsmålet er, hvordan du passer på dig selv. Er du ikke så godt til at passe på dig selv, bør du overveje, hvordan du kan lave nogle aftaler med nogen, der har mandat til at hejse det røde flag overfor dig, når du er på skråplan. Dette betyder dog ikke, at du skal slappe af for enhver pris.

Du kan teste din sande (krise) tilstand ved at presse dig selv i nogle ekstreme situationer, og derved lærer du dig selv at kende. Prøv at faste, sove mindre, prøv at være alene, prøv at undvære penge for en stund, lær at overleve i naturen og pres dig selv fysisk.

Du skal som iværksættere kende dine grænser (og det er sværere end man lige skulle tro).

Lær hele tiden

Viden findes alle steder, og du behøver ikke gå på de fineste universiteter. Du kan lære af alle du møder. Hvis du gider stille spændende spørgsmål, så vil folk gerne dele deres viden med dig.

Når du stopper med at lære, ødelægger du dine muligheder for at være “frontløber”.

Spørg dig selv hvad nyt du har lært de seneste 24 timer?

 

  1. Jeg vasker op med en TED talk i ørerne.
  2. Når jeg løber, hører jeg en lektion fra et universitet (der findes masser af åbne kurser).
  3. Når jeg sidder i bussen, læser jeg en artikel.
  4. Inden jeg går i seng, skal jeg have læst mindst 2-3 sider nyt litteratur.
  5. Jeg skifter løbende avis og tvinger mig selv til at se forskellige tv stationer (selv de norske).
  6. Jeg rejser så ofte som muligt.
  7. Jeg møder nye mennesker med nysgerrighed. 

Hvad er din strategi?

 

Vær flink

Hvis du vil opbygge en fantastisk organisation, så er det en god ide ikke at rende rundt og være en idiot! Dette værende sig både indenfor og udenfor murene.

Du kan ikke undgå at pisse folk af – det er ok.

Men lad være med at være en røv overfor folk, hvis du kan undgå det. Det er simpelt. Men hvor har jeg dog set mange lette fra jorden, og er begyndt at behandle andre (mindre succesfulde) dårligere. Det går ikke.

Giv en indsats til en sag du tror på. Giv komplimenter, ros, kærlighed, omsorg og gaver til dine nærmeste. Gør mere end andre forventer - fordi du kan, og lad så være med at holde regnskab over, hvem der har givet hvad og hvornår. Når du deler ud, vil du hurtigt opleve, at glæden ved at give er større end fornøjelsen ved at eje.


[1] Daniel Kahneman “Law of Least Effort”

[2] Harvard Professor Michael Porter “deciding what not to do.”

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op