Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Livet er på en måde ikke længere særlig ”fair”.

801 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 December 2018

Jeg sidder og arbejder på min næste bog, som udkommer i 2019 på Gyldendal. Alle synes at ville vide hvordan vi bliver bedst klædt på til fremtiden, og dette sig værende både personligt men også fagligt og professionelt.

Spørger man eksempelvis World Economic Forum (WEF) er de ikke i tvivl hvad verdens mest eftertragtede kompetence er!  Det er din emotionelle intelligens! Men hvad er det? er det bare at være en diplomat, flyde ud som leverpostej uden at have holdninger og uden at gøre andre sure eller er det at være " ih oh årh så forståelig" og måske lidt "blød" "? HVAD ER DET? 

Tidligere mente man at en høj IQ var lig med en succesfuld karriere og virksomhederne gik konsekvent efter de klogeste, og dem med det bedste karaktergennemsnit. Sådan tester og måler man stadig mange medarbejdere.

Sådan er det ikke nødvendigvis i dag. Eksempelvis ser vi elite universiteter og ledende virksomheder erstatte tests med dilemmaer og tests af værdier etc.

IQ erstattes i højere grad af EQ, altså den emotionelle intelligens.

Livet er på den måde ikke længere ”fair”

Den gammeldags og mere målbare klogskab er god, men ikke nok. 

For hvis det var således kunne vi bare producere det ene talent efter det andet ude i virksomhederne, og vi ville kunne plukke den ene  stjerne efter den anden ud i talent test og i rekruttering.  

Kort sagt, det er i stigende grad slet ikke den (fagligt) klogeste, som klarer sig allerbedst. WHAT!!!

Emotionel intelligens (IQ) erstattes  nemlig i endnu højere grad af din traditionelle intelligens (EQ).

Jeg har givet talrige interviews alt lige Forbes til CNBC om talenter, intelligenser og fremtidens arbejdsmarked. Alle vil have en formel på både hvordan man få nuværende medarbejdere til at lykkes bedre samt lærer at tiltrække talenter – dem der får succes i fremtiden.  Men den findes ikke. Derimod skal vi lære at spotte (usynlige) talenter og lære at bygge robusthed, sårbarhed, autenticitet , emotionelt intelligens og globalt udsyn, (også kendt som GQ – global intelligens). 

Dette bekræftede Reid Hoffman (Linkedin) da jeg får mulighed for at stille ham et spørgsmå til min kommende bog.  Han understøtter at vi skal navigere i en hyper connected verden.

Hvilket er lidt morsomt da mindre  end 1% af alle virksomheder i Danmark har en strategisk networkingstrategi for og med deres medarbejdere.  

EQ er din samlede evne og motivation til at forstå andre og evnen til at indgå i relationer. Vi lever i et relations-baseret samfund, modsat tidligere, hvor det at have de rigtige relationer og kontakter var forbeholdt de få. I dag har alle muligheden for at opbygge en magtfuld platform, hvis de vil.

For at kunne bygge denne platform må du være én, der vækker en dyb personlig tillid i andre. Forleden skrev min gode kollega til mig, efter at have læst mine argumenter om IQ der erstattes af EQ, som den mest eftertragtede kompetence.Den gode nyhed er at den kan du (op) træne hele livet. Modsat din IQ. Alle bør arbejde kontinuerligt med deres EQ. Du bliver hele tiden udfordret med nye relationer, problemerog ny teknologi, men spørgsmålet er, hvordan du tackler disse forandringer? Din reaktion er ikke andet end en tillært vane, som du har valgt at acceptere. Dette er selvudvikling og mental træning på højeste plan.

Er dette ikke her bare en trend? Nej, det går meget dybere. Det er en ændring i den opfattelse vi har af hvem vi får brug for i fremtiden.  Succesfulde virksomheder efterspørger i stigende grad medarbejdere med empatiske evner, intuition, selvindsigt og sociale færdigheder. De caster deres medarbejdere ud fra det kriterium, at de skal være personer, folk kan huske, og som folk nærer personlig tillid til. 15 af verdens mest anerkendte virksomheder[1],siger nu, at de ikke kræver et eksamensbevis for nogle af deres bedste job.

 

"Når man ser på mennesker, der ikke går i skole og gør deres vej godt ind verden, er de ekstraordinære mennesker. Og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at finde disse mennesker, " Google, SVP for People Operations Laszlo Bock. 

"Akademiske kvalifikationer vil stadig blive taget i betragtning og forbliver en vigtig overvejelse ved vurderingen af ​​kandidater som helhed, men vil ikke længere fungere som en barriere for at få en fod i døren,"  Maggie Stilwell, Ernst og Youngs administrerende partner for talent.

 

Disse citater er vigtige, fordi de viser at i løbet af de næste fem år forandres det meste – både måden vi arbejder på og årsagen til, at du bliver valgt eller fravalgt til ønskejobbet og hvem vi ender med at hyre. Selv til positioner, som tidligere blev kategoriseret som værende introverte og internt orienterede, er i dag langt mere præget af samarbejde og menneskekontakt, og det er derfor vigtigt for alle at træne deres EQ og forsøge at vække tillid hos andre mennesker.

Vi ved, at din emotionelle intelligens (EQ) og praktisk erfaring er langt vigtigere for et godt arbejdsliv. Man har lavet tests i nogen af verdens største virksomheder og fundet ud af at stort set medarbejdere i alle funktioner scorer højere og bedre resultater i deres job idet de har en højere og veludviklet EQ.[2]   

TalentSmart,som er en velrespekteret amerikansk virksomhed, der tester og arbejder med EQ og er leverandører til nogen af verdens største virksomheder og forfatterene bag ” Emotionel Intelligence 2.0 ” og som bidrager til spændende undersøgelser som blandt andet WEF referer løbende til, bekræfter at årsagen til din succes på jobbet skyldes 58% din EQ og du tjener i gennemsnit 176.000 DKR mere i løn om året end én med lav EQ. Din EQ sikrer dig adgang til information, inspiration og indflydelse igennem andre mennesker. Din faglige viden er, når du afslutter en eksamen, er allerede forældet, så spørgsmålet er, hvordan du sørger for at opretholde din markedsværdi. Vær kreativ og nysgerrig, lyt, læs, lær, efteruddan dig livet igennem, formelt eller uformelt og gerne igennem dit netværk. Vær ikke bange for at ryge ud af en tangent eller helt skifte spor.  

Du skal vække tillid hos folk


Alle mennesker, herunder både forbrugere, kollegaer og medarbejdere, er blevet mere kritiske og søger det autentiske og en de kan stole på. Vi køber ikke længere af sælgeren i den største bil eller dyreste jakkesæt, men af den vi stoler mest på og har tillid til. Dette gælder ikke kun for sælgere men i alle typer professionelle relationer. Tillid er den vigtigste forudsætning for vækst i alle virksomheder og organisationer, dog er det også det vanskeligste at skabe, og det letteste at miste! Vækker du tillid eller mistillid? Bliver du anbefalet af andre – eller advarer folk imod dig? Det er afgørende for dig at vide og alle bør derfor spørge sig selv: hvordan opbygger virksomheden og medarbejdere et stærkt tillidsvækkende image? 

Hver gang folk mødes til et møde, en reception, jobsamtale, kigger folk dig subjektivt an, og de vurderer deres nuværende og kommende relation til dig. Gider de bruge deres kostbare tid og ressourcer på dig? Alle kigger hinanden an. Spørgsmålet er, om du ved, hvad de kigger efter? Din personlighed, kemi og hvordan du passer ind i kulturen, samt din dokumenterede evne til at samarbejde med andre, evne til at løse konflikter, håndtering af modstand, forandringer, din evne til at undgå selvsabotage  etc. 

Har du en lav EQ?

Lær at reducer negative følelser, får styr på din stress, arbejd med din selvtillid og selvværd, lær at forstå og udtrykke (vanskelige) følelser.

Lær at være proaktiv, ikke reaktiv over for en vanskelig person. Lær at håndtere modgang og modstand og lær at læse og forstå andre. 


[1]https://www.glassdoor.com/blog/no-degree-required/

[2]Psykolog Dr. Carey Cherniss i samarbejde med blandt andet L’Oreal, og data fra Dr. Richard Mendelson

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Soulaima blogindlæg Skriv dig op