Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Corona krisen sætter en ny iværksætter dagsorden

Corona krisen sætter en ny iværksætter dagsorden

6.902 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 May 2020

 

 En ting er helt sikker vi kommer ikke tilbage til det Danmark, du engang kendte! Kunden skal ikke komme til dig, du skal komme til kunden, er det korte svar på hvordan du får succes i år 2020 og 2021, og alene tanken om ”varme hænder” giver os gåsehud!

Vi vil være alene, men sammen med andre.

Der er særligt 5 tendenser, der er værd at holde øje med.

I de næste 2 år kan vi forvente både social krise og optimisme. Social krise, fordi der vil være vindere og tabere, men måske ikke dem, du regner med. Og vi vil se en teknologi-optimisme, der muligvis får os til at gradbøje etik og økonomisk ulighed, samt en komplet social transformation af vores hverdag og samfund, som vi kender det i dag. Alt dette påvirker dig, kære Amino iværksætter.

Der har altid været kriser, forstyrrelser og konkurrence, men nu kommer den her bare så meget hurtigere, og kom fra en helt uventet side af,  og med langt større kompleksitet end nogen kunne forudse.

Der vil være vindere og tabere. Sådan var det i 2000, i 2008 og sådan vil det også være i 2020. Vinderne bliver de virksomheder/mennesker, der er kreative, fremsynede og som tør. Taberne er dem der ”fryser”, fortvivler og frygter.  Vi står midt i verdens største virtuelle eksperiment, hvor millioner af mennesker nu skal lære online, dele viden virtuelt og arbejde sammen online. 

Personligt nyder jeg at se, hvordan lærer, yoga studier, frisører, læger etc allesammen bliver mere kreative i brugen af online værktøjer. Med eet er vi alle sammen blevet mere "tech kompetente ", og hvis vi før corona hadede vores mobiler og Ipads, kan man vist roligt sige, vi har fået et nyt og meget bedre forhold til dem, for de er vores vindue ud i verden. Godt Corona krisen ikke skete i 80erne, siger jeg bare.   

Fremtiden er ligesom religion. Der er mange bud på, hvad der er sandheden. Jeg har siden januar 2020 fulgt Corona krisen på tæt hold, og har de seneste par måneder stået i spidsen som online moderator for den ugentlige COVID-19 pandemigruppe for ledere i World Economic Forum.

Vi har aldrig nogensinde stået overfor en så usikker fremtid, som vi gør nu. Men det er også mulighedernes tid.

Det er vigtigere end nogensinde at forstå, hvad der sker, vil ske, og hvordan vi bør respondere. Lad os i Amino stå sammen og udtænke nogen af verdens førende forretningsideer og kreative samarbejder.

Du er iværksætter, og vores fineste opgave er at læse markedet, levere det folk har brug for, levere det til dem, tjene penge, ansætte folk og holde hjulene i gang. Jeg ved godt det kan være svært at se ” lyset for enden af tunnelsen”, men ikke desto mindre er den dygtige iværksætter en mental fleksibel iværksætter.

Ingen kan se ind i fremtiden. Ingen. Men vi kan se tendenser. Og jo mere du kan se og aflæse, jo bedre er dine chancer for at komme i forvejen.

Hvor meget tid bruger du lige nu på at afkode de 5 vigtigste tendenser, der rammer din branche, og industri?  

Du skal være i nuet, men du skal dæleme holde et vågent øje med fremtiden. Fremtiden er ikke en endelig eller statisk destination. Du kan påvirke den. Og du kan designe den.

Forandringerne er sådan set altid spændende, men de skaber også frygt. Du kan næsten ikke læse en avis eller se et program på tv, uden at der tales om COVID-19, fremtidens arbejdsmarked, og den nuværende og kommende arbejdsløshed og om, hvordan alt er så frygteligt.

Problemet med disse skrækscenarier er, at de ikke hjælper os med at forstå, hvordan vores liv og job vil se ud i fremtiden, og kun få forklarer, hvordan vi kan tilpasse os de kolossale udfordringer og ændringer, vi står foran. For blot 6 måneder siden var én af samfundets store frygt, når robotterne kommer og tager vores arbejde fra os – om hvor overflødige vi så ender med at blive. Med èt er denne frygt forsvundet. Vi taler i hvert fald mindre om den lige nu. Sandheden er dog at COVID19 vil øge lige netop den tendens. Flere virksomheder vil efterspørge automatiseringer (der overflødiggør menneskelig kontakt). Det sig værende en ubemandet, ”cash-free” kaffebar, restaurant etc.  

I det hele taget vil ” automater” gøre et seriøst comeback. Sidst, men ikke mindst vil al din marketing, fotos, alle dine kampagner etc. være forældet og ubrugeligt, såfremt folk derpå eller deri, ikke er mindst med én meters distance fra hinanden. Din marketing skal afspejle den nuværende virkelighed.  

Der er 5 tendenser der særligt er værd at holde øje med.  

”Rør mig ikke”

På få måneder er den menneskelige kontakt nemlig blevet noget af det mest frygtede. Alene tanken om ”varme hænder” giver os næsten gåsehud, og tanken om at være i et rum, med mange mennesker et endnu mere utænkeligt scenarie. Hvis dit produkt er afhængigt af at have mennesker samlet i et fysisk rum, står du med en spændende udfordring. Vi vil se en ekstrem stigning i alt hvad der er ”hands -free”, og med det mener jeg levering af produkter, og services fuldstændig uden fysisk menneskelig kontakt af nogen art. Så længe der ikke er en vaccine, og der ingen kur findes, vil markedet for stort set alle tænkelige produkter og services være under forandring.

I flere måneder har udført såkaldt ” social distance” og opholdt os mindst én til to meter fra hinanden, og vi har undgået af berøre alle typer af overflader.  Vi har mistet tilliden til at røre mennesker, genstande og overflader. Det der tidligere var høfligt og kærligt tager vi fysisk distance til.  Simpel kommunikation der tidligere kunne foregå fortroligt imellem to mennesker, bliver nu offentlig, givet afstanden imellem dem taget i betragtning. Giver det anledning til nye spændende produkter, koncepter eller services? Hvad betyder den ændrede adfærd for dit produkt eller service?

På min Facebook spurgte jeg hvad folk savner mest, og de fleste svarer ” at give verden et knus”. Hvad er det vi savner i krisen? Vi savner hinanden. Tør vi være samen igen, eller er vi tryggere sammen virtuelt? Tør vi kysse igen? One night stands er massivt udfordret. Ny tendens tyder på at fordi det er svære at mødes, bruger vi nu længere tid online på rent faktisk at lære hinanden at kende, så det kan da være en god ting.

  

Vi bliver gift sådan, vi går til begravelser online – at være sammen med et andet menneske i virkeligheden bliver mere og mere sjældent. Forskere taler endog om, at ensomhedsepidemier vil ramme arbejdsmarkedet. Så du må have en strategi for, hvordan du kan være sammen med andre, også selvom du arbejder alene.

Som chef skal du have en klar strategi for, hvordan du holder dine medarbejdere mentalt sunde og raske. Online Terapi og online coaching bliver i stigende grad forventeligt at du stiller til rådighed.   

”Gør det selv”

Det kan næppe komme bag på nogen men mange foretrækker at gøre tingene selv, hvor vi tilegner os nye kompetencer, og gerne hjemmefra. Vi vil strikke, bage brød, lære at kode, sy, lave vores egen øl mv. Vi vil have måltidskasser så vi kan lave mad hjemme. Et godt eksempel på en mester er måltidskassen; HelloFresh. Jeg ved godt, at nu må I gå til frisør igen i Danmark. Mange vil dog stadig fortrække IKKE at gå til frisør.

Dèt er et marked. Salget af hårfarve og ”gør det selv” kits til hjemme ”spa” er steget med over 20%. We Are Knitters, deres salg er steget mere end 75% under COVID-19 krisen.

Salget af eksempelvis gær steg alene i USA med 650 % ultimo marts. Vi vil tilbage til det nære, og det giver os ro og fordybelse. Giver dit produkt mig dèt?

”Live-Streame ”

Der er en 84 årig kvinde i Italien, der live streamer, hvordan du laver pasta. Dette marked vil eksplodere. Vil du i fitness-center igen? Måske eller måske ikke.

Salget af hjemme fitness udstyr er eksploderet ligeså er apps og live stream af træning.  Den verdenskendte spinning- og trænings-app og -cykel Peloton er blevet værdisat til 4 milliarder dollar, og det efter bare syv år og har over 2 millioner aktive brugere.

Deres salg steg med 66% på grund af COVID-19. Vi kommer i form som aldrig før -hjemmefra, sammen med andre!  Forstår du at skabe noget, vi kan lave alene, men sammen med andre, har du en anden opskrift på succes.

Du sidder på den hjemme hos dig selv, og tager live-timer med en virtuel instruktør, eller du downloader deres app for ca. 20 dollars om måneden, og har adgang til yoga og en virtuel løbetræner bare for at nævne nogle funktioner.

Jeg bruger den dagligt i min egen træning både til spinning og løb. 36 millioner aktive yogaudøvere alene i USA har fået app-industrien til at bugne af forskellige yoga-apps, hvor du som instruktør eller elev kan dyrke yoga hjemmefra.

På markedet finder du også apps, som skal motivere dig til at dyrke sport, såsom Blogilates, Sworkit, Nike+ Training Club og Endomondo.

Her i USA er ”The Mirror” ved at vokse sig stor. Det er et spejl, og tænder du for det, kan du se dig selv, din instruktør og de andre deltagere. Der er indbygget kamera og højtalere. Alt, hvad du behøver, er plads til din yogamåtte. Og vups, så træner du. De unge forbrugere er vokset op med internet og smartphones og vil primært benytte sig af dem, når de skal bruge noget. De vil ikke ind i et fitness-center igen.

Sæt fokus på den såkaldte ”Experience Economy” og se hvad I kan levere online, eventuel som virtual reality.  Jeg er sikker på at du som iværksætter holder godt øje med Alibabas mange spændende satsninger. Kig på Taobao Live, som er deres live-streaming platform. Deres succes? 800 millioner aktive kunder om måneden!

Koncerter går online, og der er ingen udsigt til at det ændrer sig markant de næste par år. 

Dine kunder vil underholdes, inddrages, være en del af et fællesskab og det ske live! Har I et studie? Hvem er jeres ”tv -host”, og hvordan formidler I en historie?  

 

”Vi arbejder hjemmefra”

Teknologien har gjort det muligt at arbejde, når man vil, og hvorfra man vil. Vi er gået fra primært at arbejde i markerne, på fabrikker, på kontorer og endelig hjemmefra – eller hvor som helst fra.

Det er en revolution, og den stopper ikke her. Hele verden har været / er midt i verdens største online eksperiment, og mange har igen planer om at returnere til et mødelokale (nogensinde) igen.

En ny dansk undersøgelse viser, at 46 procent af de danskere, hvis arbejdsplads midlertidigt er flyttet hjem, gerne vil arbejde mere hjemmefra i fremtiden. 85 procent trives med hjemmearbejdet under coronakrisen. Er du og din virksomhed til at gå ”ALL IN” på såkaldte ”remote only”?

Jeg har skåret 99% af alle mine fysiske møder væk, og jeg tvivler på de bliver aktuelle før i 2022 igen, ligesom stort set alle internationale forretningsrejser forventes udskudt 24 måneder frem.

Ufattelig meget arbejde, og mange møder vil i fremtiden foregå via en skærm, bag et tastatur og måske med kontakt via video a la ZOOM, FaceTime etc. Skal vi ind på kontoret vil virksomheder lede efter spændende, pæne og praktiske løsninger, så smitte ikke spredes.

Der vil være brug for mange dygtige og kreative designere. Den gode nyhed er at det bliver usexet at have kontor i de større byer. COVID-19 blive vil gøre provinsen attraktiv som bolig -og virksomhedsområde.  Over 40% i en nylig undersøgelse siger de overvejer at fraflytte byen.   

”Vi er Online og mobile”  

Mobiltelefonen har overhalet den almindelige computer som danskernes foretrukne værktøj til at gå på nettet, så forbrugerne benytter nu i vid udstrækning deres mobil til at shoppe og betale regninger på. Hvis jeg var et teleselskab, ville jeg frygte fremtiden, fordi traditionelle telefonsamtaler forsvinder. Derimod er væksten i data og betalinger med mobiltelefonen. Denne industri går i øvrigt under begrebet „MobilityTech“.

Vi vil i øvrigt i stigende grad foretrække videoopkald. Kan alt jeg skal med din virksomhed løses fra en mobil?

Hvis ikke vil jeg være nervøs, hvis jeg var dig.  I Danmark er vi komfortable med it og at købe online, men COVID-19 har seriøst sat ekstra fut i den proces. Mad som er handlet og leveret online, er et gigantisk marked, og vil forblive stort, især nu hvor vi har fået mange af de ældre borgere med ombord.  

Ca. 40% af alle de der købte online her i USA i marts, gjorde det for første gang i deres liv. Hvorfor skulle de komme tilbage til en butik? Vil vi fortsat gå til lægen?  Ja, nu er det jo ikke sådan, at vi holder op med at gå til lægen eller blive opereret, men det vil være besøg hos lægen via mobil eller en anden skærm.

Kunstig intelligens og nye teknikker vil hjælpe os patienter med at huske at tage medicin, og kan coache om udfordringerne ved kroniske sygdomme, og følge patienters fremskridt og tilbagefald. Det kan gøre begrebet sundhedsydelser mere stabilt og tilgængeligt, hvilket gør det muligt at pleje en patient, selv når der ikke er en læge i nærheden eller når der er en virus, som vi ser nu i udbrud.

Her til slut vil jeg nævne en anden ”sjov” trend. Her i USA har mange en pool, og den skal renses og testes. Normalt kommer der en konsulent ud og gør dette. Det kan de ikke lige nu, løsningen er selvsagt at du hælder noget pool-vand på en flaske, og skriver dit navn på den, og stiller den foran butikken, som samler den op. Ligesom urinprøver hos lægen.   De analyserer og kommer efterfølgende med en status/diagnose.

Hele (sundheds)markedet i det hele taget vil ændre sig på grund af det, jeg vil kalde hjemmetestmarkedet, og som tidligere var forbeholdt mere simple opgaver som graviditetstest (eller som her pool test). Det er dem, du eksempelvis spytter eller tisser på.

Verdensmarkedet for såkaldte hjemmetest og diagnosticering er på ca. 18,4 milliarder dollar. Proaktiv sundheds- kontrol, som du udfører hjemmefra, og som derefter sendes til analyse, er altså et gigantisk marked. I 2012 godkendte FDA ovenikøbet en HIV-test, der kan tages hjemme. Andre eksempler er Counsyl, som hjælper kommende forældre med at kortlægge eventuelle arvelige sygdomme og tester for visse arvelige kræftformer. Direct Laboratory Services tilbyder wellness-screeninger samt diagnostik for gigt, autisme, kræft og en række andre sygdomme som nu COVID-19. Dette vil brede sig alle mulige tænkelige industrier.

Spørgsmålet lige nu er, hvad du kan gøre i dag for at afhjælpe dit ‘fremtidsjeg’, så du ikke føler dig magtesløs over for fremtiden.

Fremtiden har brug for iværksættere – de kreative af slagsen.

Fremtiden bliver helt sikkert anderledes, men den bliver ikke job-løs. Det er derfor afgørende, at vi alle motiveres til – såvel som ansatte som virksomheder at være kreative. Livet af fuld af chancer, men kun få er de rigtige. Sæt tid af til at holde øje med og få indblik i de tendenser, der påvirker vores fremtid og især din industri.

Hvad kan du gøre for dig selv for at hjælpe dig selv, og andre ind i Danmark 5.0, som ingen af os endnu kender omfanget af? Én ting er dog helt sikkert – vi kommer ikke tilbage til det Danmark vi engang kendte, til det er der sket alt for meget, og der er blevet rykket på grænserne og begrænsningerne. 

 

Det allerførste og det allerbedste du kan gøre lige nu er at skrive ud til alle dine kunder hvordan I nu sætter kundens helbred over alt. Beskriv alle jeres sikkerheds procedurer, både hvordan I sikre kunder OG medarbejdere. Har du en håndvask klar ved indgangen, mulighed for at ”trække” en maske i en automat, hvis man ønsker at anvende én etc.? Ligesom vi i gamle dage så en kondomautomat, vil vi stigende grad se automater med masker, håndsprit etc.

 

Hygiejnen bliver et fælles projekt og bør være dit fokus. Fremtiden tilhører den ansvarlige. Læs evt her for inspiration fra nogen af verdens førende virksomheder.

 

Danmark åbner, men altså ikke nødvendigvis til det, du kan genkende fra før.

 

Soulaima Gourani

Forfatter og iværksætter, Stifter af softwarevirksomheden Women Reignite Inc. Palo Alto.

 

 

 




 

 

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op