Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ledighed, vikarjob og selvstændig ægtefælle

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Slagelse
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lige her med nogle venner og er blevet uenige i følgende spørgsmål som jeg håbe en herinde kan hjælpe os med at få besvaret.

Eksempel

Hun driver selvstændig virksomhed,  manden er ledig og kan på ingen måde blive beskæftigede i  virksomheden.

Han får tilbudt et vikariat, men arbejdsgiveren ser gerne, at timerne bliver faktureret da det vil være ca 1-2 ugers arbejde MAX og det derfor vil være for bøvlet at oprette ham som lønmodtager.

For hendes vedkommende er det jo nemt og lige til.

Men må man fakturerer hans timer i  virksomheden som timer ihenhold til eks. arbejdskort og han blot påfører timerne han arbejder på dagpengekortet?

Jeg mener nej, men vores venner mener ja..

Håber der sidder en der kan hjælpe os med at få "viden" om dette.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet er det en omgåelse af reglerne, idet han overtræder dagpengeloven ved at tage arbejde. Herudover er der også et begreb som "rette indkomstmodtager".

Det korrekte vil være, at han eventuelt skriver en regning for sit arbejde i overensstemmelse med reglerne for honorarmodtagere, hvorved han også kan meddele dette i.f.m. sine dagpenge, hvor det vil blive modregnet.

Tonny

Fra Slagelse
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

 

Ja det mener jeg jo også, men de andre mener at blot man skriver timerne på dagpengekortet er det godt nok, men du skriver regler for honorarmodtagelse, hvordan det?

Vil dette ikke ansespå samme måde som en form for omgåelse af reglerne?

 

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke nok at skrive timerne på dagpengekortet, idet indkomsten følgelig skal tilskrives, den som har udført arbejdet.

Honorarmodtager eller lønmodtager giver ikke nogen forskel, idet netop honorarmodtagere er kendetegnet ved en løsere forbindelse til hvervgiveren, ofte af kortere varighed.

Det vigtige i denne forbindelse er, at det er den rette person, som modtager honoraret/vederlaget og det angives behørigt i.f.m. dagpengene. Derfor er der ingen omgåelse eller lignende, men derimod efter reglerne.

Tonny

Fra Slagelse
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

 

Tak for svaret og løsningen af vores lille samtale her over kaffen

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også sige nej.

Hans a-kasse vil sige til ham, at hvis han tager det "job" skal hans arbejdsgiver underskrive en ledighedserklæring og han ville skulle ansættes under funktionærvilkår, men kunne "fratræde" med 1 dags varsel, hvis han får tilbudt et andet arbejde.

Hvis han vil arbejde som freelance vikar i de 2 uger, ja så bliver han betegnet som selvstændig, da han ikke vil kunne bestride et fuldtidsjob "ved siden af" dette vikariat. Det er det, der kræves for at man kan få lov til at skrive timer på for arbejde i egen virksomhed og få dagpenge ved siden af.

Men mon ikke at a-kassen har en eller anden paragraf, som kan tilgodese sådan et tilfælde, når det er 100% sikkert at det kun er så kort et vikariat?

:-) Dorthe

Fra Slagelse
Tilmeldt 28. Jan 08
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe

 

Tak for svaret

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)