Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er underentreprenør , men hovedentreprenør betaler ikke.. hjælp...hjælp..

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal under ingen omstændigheder true med noget subjektivt, - som presse, dårlig omtale m.v.

Du skal have fat i en advokat, og hvis ikke du har brugt en før, så finder du et navn i dag og sender vedkommende en kort mail. Så er det faktuelt at du nu har søgt advokatbistand.

På byggemødet skal du ikke true med noget, - blot meddele at din advokat er ved at gøre kravet op (hvis du ikke har løst alle opgaverne endnu) og at du derfor ikke kan foretage dig videre i byggeriet. Der er ikke noget i vejen for at de kan hyre andre håndværkere til færdiggørelsen, men du kan antyde at din advokat i det tilfælde at der er penge i selskabet til at indgå nye kontrakter, at advokaten jo så kan se sig nødsaget til at sikre din dividende af et evt. konkursbo ikke bliver ringere, - og at det måske så kan tvinge din advokat til foretage "sig et eller andet du ikke helt forstod"......

Du skal væve lidt omkring det, og ikke spille for klog, - det er hurtigt gennemskuet. Til gengæld tror jeg godt de andre på byggemødet er helt på det rene med hvad din advokat agter sig at gøre, - og er der penge der "venter på" at kunne blive udbetalt til hovedentreprenøren, så skal det nok sætte lidt skub i betalingen til dig.

Du skal ikke indgå aftaler, begynde på arbejde m.v. før du vitterligt har konsulteret din advokat.

Men lidt ro på, ingen trusler og lad dem forstå at du ikke har til hensigt at stille dig tilfreds med ingen penge at få, og frem for alt - ingen, ingen, ingen følelsesladede udtryk og tomme trusler. Den slags til hører under desperation, - og du er ikke desperat fordi din advokat har styr på sagerne......

Og så må du selvfølgelig have fat i en advokat senere på Mandag, hvis ikke de lover en chek på Torsdag....

Michael

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Thomas !

WinkNu mangler vi en del oplysninger for at kunne skære ind til benet.

F.eks. hvilke aftale er der tale om- er den indgået under AB 92 eller under anden aftale.?

I aftalen såvel mundtlig som skriftlig må der være aftalt betalingsbetingelser.

Som underentreprenør skal du bl.a. være varsom med at standse dit arbejde, medmindre du har sendt en påkravsskivelse, hvor du i denne giver en frist på 5 arbejdsdage til at få rettet uhensigtsmæssighederne op fra hovedentreprenørens side. I dit tilfælde manglende betaling fra hovedentreprenør.

Med hensyn til byggemøder bør du altid selv være repræsenteret, herunder være særligt opmærksom på hvad der bliver skrevet i referaterne. Hvis det ikke er til din "fordel" bør du altid få det rettet på næste møde. Hvor der som regel er et dagsordens punkt der hedder sidste ref.

Med hensyn til ros og god omgang med arkitekt, er det i denne forbindelse mindre væsentlig. På samme måde med ros for arbejdet. Du står ikke i en situation hvor din hovedrentreprenør påstår fejl og mangler. 

I samme forbindelse "hænger" du som underentreprenør hellere ikke på garantiforpligtelser. Det gør formodentlig din hovedentreprenør.

Med hensyn til om anden kan fortsætte dit påbegyndte arbejde. Nej det kan denne ikke bare uden aftale med dig, da du har udbedringspligt og ret - se også AB 92. Og i anden aftale har du rettigtiger under begrebet mangelbeføjelser.

Du kan også i Google søge på byggejura m.m. Ligesom hvis du er medlem hos en organision, f.eks. BYG kan søge hjælp hos disse.

MEN KORT OG GODT handler sagen om din hovedentreprenørs manglende betaling, eller manglende betalingsevne fra denne. Som du skal sikre dig imod. Du skal ikke nævne at du vil standse arbejdet, men er nødsaget til midlertidige at standse dette p.g.a. manglende likviditet og manglende indbetalinger fra din aftalepartner.

Koncenterer dig om dette og lad ikke andre irrelevante forhokld komme ind og forstyrre processen.

Du er også velkommen til at ringe til mig på tlf. 29 26 36 96. Har erfaringer med området.

Held og lykke.

Ib Abildgaard, H.D.

RÅD & MAL

http://www.raad-mal.dk 

 

 

Fra århus
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

har gjort klar pr mail og tlf, at jeg ville stoppe arbejdet derude, hvis alt udestående ikke blev betalt inden. . . og der er ikke sket noget endnu.

 

har faktisk lige talt med min advokat her søndag aften (jacob Rue, kan helt klart anbefales) og han kom frem til at dette selskab er "byggerøvere" da ejeren har 11 selskaber som åbner/lukker hele tiden. 

men heldigvis er der en der holder hånden over mig. for på min kontrakt med dem, står der ikke Aps eller A/s på den efter firma navnet, (og heller ikke på mine udestående fakturaer til dem) så vi kan gå ind og ramme ham personligt med en konkursbegæring udfra dette :-) dette ville vi ikke have kunnet hvis der var påført aps eller as bagefter(så ville han kunne lukke selskabet og åbne nyt)

så advokaten (jacob) vil imorgen kl 07.00 tage kontakt til ejeren og meddele at de har til kl. 16.00 imorgen mandag at betale alt skyldigt til mig, ellers vil der blive indgivet en personlig konkursbegæring imod ham. 

han mener at dette nok skal sætte skub i at få udbetalt alt til mig.

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Noget nyt i sagen? Haaber at det hele flasker sig.

Har en bekendt i samme situation som dig. Sender ham forbi denne traad.

Mvh.
Kasper

Fra århus
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

status pt. er:

 

de har stadig ikke betalt det skyldige, min advokat har taget over i denne sag, og snyderne har indtil mandag d.25/10 at betale, for sagen er berammet til skifteretten mandag kl.13.00

 

i den seneste stykke tid, har de prøvet ihærdigt at komme i kontakt med mig pr. tlf. men henviser til at hvis der skal drøftes om sagen, så skal de kontakte min advokat.

 

de har også min. 2 gange dukket op på min privat adresse, for at opsøge mig (nok for at lave en aftale udenom advokaten) men var heldigvis ikke hjemme, men det var min kone desværre, som selvfølgelig som jeg er ulykkelig over denne sag, da økonomi situationen på vores side, ser ud af h. til pg.a. denne sag, og min bank vil ikke hjælpe med en lille midlertidig kredit eller andet (har i forvejen ikke lån/kredit i firmaet), men nej der er lukket fra bankens side, da de er sure på mig, at da jeg ansatte folk, skulle jeg have meddelt dette til banken, så kunne jeg have fået kredit. men pga jeg ansatte uden at "spørge om lov" så er der lukket, selvom jeg prøvede at forklare at jeg ikke har haft brug for dette før nu...

 

så vi håber inderligt snart denne sag bliver afsluttet, så man igen kan se fremad, og ikke bekymre sig. 

 

men vil selvfølgelig holde opdateret om sagen, om der sker nyt eller andet... 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Utroligt dårlig indstilling fra din banks side, de er jo eneste der kan hjælpe dig igennem dette, om der er ansat folk eller ej, vedkommer da slet ikke din bank, og kan slet ikke forstå de vil bruge dette som undskyldning for ikke at ville hjælpe dig økonomisk.

 

Tilmeldt 6. Mar 18
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Zimmermann, hvordan endte denne sag?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)