Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing af udvikling af maskiner mv. i krisetider

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i færd med at udvikle en række maskiner, og benytter underleverandører indenfor CAD design, metalproduktion, køb af komponenter.

Stortset al produktudvikling som jeg hører om er over budget og leverer ikke hvad det skal. Et populært udsagn er at hvis du lægger det mest gennemarbejdede og inkluderende budget med generøse antagelser for cost overruns, og så ganger med pi (3.14) så rammer du nogenlunde.

Ingeniører synes at forvente at blive betalt før-krise priser og uanset hvor dårlig kvaliteten af deres arbejde er. I disse tider er der mange der bestemt ikke har ordrebøgerne fulde, og risikerer ikke at klare sig. Det burde være et tidspunkt hvor det burde være billigere at få udviklet ting.

Hvad er rimelige priser at betale for 3D cad design, rendering og bevægelige præsentationsmodeller, hvis man lægger ca. 300 tegne timer om året i det nuværende miljø?

Hvad med mekanisk bearbejdning - hvad er fornuftige timepriser ved 500 timer om året?

MVH jens

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Jeg vil give dig ret i, produktudvikling ind i mellem har svært ved at følge et ellers godt udregnet budget. Selvfølgelig afhænger det af situationen, men min holdning er at  LEAN i forbindelse med R&D og fastlagte specifikationer kan gøre meget for overholdelsen af budgetter og tidsplaner. 

I forhold til det at få udviklet ting billigere er det svært at få en allerede ansat medarbejder ned i løn, og ifølge Jobindex er en ingeniørs løn ca. 38.000-40.000 kr. pr. måned (dog afhængig af alder og erfaring). Hvis denne løn tillægges feriepenge, pension, husleje og diverse andre udgifter herunder CAD programmer osv. lander timelønnen, ifølge min hovedregning på over 500 kr.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor denne løn (selv det måske lyder af meget) skal ned, men vi kan sagtens blive enige om, at kvaliteten og produktiviteten ikke altid hænger sammen med denne størrelse timeløn.

Jeg ved ikke hvad du synes er rimeligt i forhold til timepris, men skal det være en leverandør du skal have glæde af i fremtiden mener jeg at det ovenstående timepris er der hvor niveauet kan forventes at være.

Mekanisk bearbejdning er næsten en endnu svære størrelse at give et bud på, da det afhænger meget af det materiel der er nødvendigt for at udføre opgaven. Hvis det kun kræver en manuel fræser og en maskinarbejder er det selvfølgelig forholdsvis billigt. Kræver det derimod en 5-akset CNC-fræser, et dyrt CAM program og en højere kvalificeret  maskinarbejder er prisen jo meget højere, da det er en stor investering der skal forrentes.     

Giver det jeg har skrevet, svar på dine spørgsmål?

Med venlig hilsen

Jacob

 

Fra Århus
Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Hvis du ikke har fundet hjælp endnu, så er du velkommen til at kontakte os. Måske kan vi finde ud af noget.

 

Ib

 

Ib Khater ik@ik-e.dk www.ik-e.dk
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene og også de personlige meddelelser. Jacob's svar er meget uddybende og der er en meget klar logik set fra leverandørside.

Nu er det jo ikke kun ingeniører der laver produktudvikling, og jeg synes oftest at der er mange autodidakte, tekniske designere, tekniske assistenter som ofte er mindst ligeså dygtige og som ligger på 20000-25000kr/md.

Fælles for alle er dog at understøttelsen er ca 80 kr/t og at der er mange der ikke er fuldtidsbeskæftigede med opgaver nu. ligeledes er der store tilpasninger pt. i metalbranchen med mange konkurser, og der er mange maskiner der ikke benyttes. En 2 mill kr. fræser koster stadig 20000kr/måned uanset om der arnbejdes på den eller ej.

Dette er et godt diskussionsforum for regnskab mv. men desværre ikke for innovation. Vi har lavet en super aftale af andre kanaler på den mekaniske udvikling.

Tak for input

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Broncofan,

Jeg ved, at din oprindelige post er gammel, men jeg kan anbefale dig at tage fat på et lille fynsk firma, som laver 3D-tegning, produktinnovation, mv på freelancebasis.

Læs mere på hjemmesiden: http://www.juhls3d.dk/

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Hej Broncofan,

Jeg ved, at din oprindelige post er gammel, men jeg kan anbefale dig at tage fat på et lille fynsk firma, som laver 3D-tegning, produktinnovation, mv på freelancebasis.

Læs mere på hjemmesiden: http://www.juhls3d.dk/

Tak, jeg er et par smådetaljer fra at indgå et meget bredt funderet strategisk og operationelt samarbejde med en virksomhed der ligger tæt op af mig her på Sjælland, som har de rigtige referencer og kompetencer til at vi han have et mangeårigt samarbejde, der involverer udvikling og produktion.

MVH jens

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)