Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra udland.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ,

Jeg er i lidt af et problem. Hverken min revisor eller op til flere andre revisor/økonomi kyndige har kune hjælpe mig med følgende: 

Jeg står og skal købe en "investering" til dette vil min onkel fra england gerne hjælpe mig. Han har et større beløbv han gerne vil bidrage med. Egentligt vil han gerne låne mig kvit og frit. nå jeg om fx mage år sælger min "investering", kan han få noget af overskuddet. Dvs jeg står for alt drift og ansvar herhjemme:

1) Er det lovligt at låne penge fra familie medlem i udlandet -hvad gør man opretter papri på det? Må man låne rentefrit eller hvordan?

2) opretter jeg et fima (i dk) hvor han overfører til-og vi laver et papir på lån?

eller

3) opretter vi sammen et firma (i dk) hvor vi begge står som ligevædige partnere (virker ret uoverskueligt mht papirarbejde)

Har fået flere forskellige meldinger -men intet præcist svar. Hvem vil i mene ku svare på det i så fald?

Vil jo ikke i knibe på nogen som helst måde:-)

På forhånd tak,

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du helt sikkert få et sikkert svar på fra en advokat(Er ikke selv advokat).

Min mening: Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen for, at i laver en sådan aftale. Man må gerne låne penge af sin familie, også selvom de bor i udlandet. Låneaftaler gør sig bedst ved, at udfærdiges skriftigt også selvom det er et familiemedlem og i stoler på hinanden. Du kan godt låne penge rentefrit rent juridisk set, men så vidt jeg ved, kan du ikke skattemæssigt. Det vil sige, at SKAT vil betragte de ikke-betalte renter som en gave, som du så vil blive beskattet af. Hvorvidt din onkel vil blive beskattet af den indtægt han ville have på lånet hvis han havde lånt ud til en anden person tør jeg ikke svare på, da jeg intet kender til de engelske skatteregler.

Der er ingen grund til, at oprette et selskab, da du sagtens kan låne pengene personligt, såfremt du hellere vil køre din "investering" personligt. Hvis det du vil er at oprette et selskab, som han indskyder kapital i, så kan du også sagtens gøre dette, på den måde er din onkel også i højere grad garanteret en forholdsmæssig andel af din investerings afkast.

VH

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Asger

Vi har som udgangspunkt aftalefrihed i Danmark, så det meste kan lovligt aftales herunder også et familielån. Noget andet er hvad der giver en attraktiv skattemæssig behandling og hvad, der er fornuftigt.

Skattemæssigt kan du oprette et almindeligt forrentet familielån. Du vil have fradragsret for renten (forudsat at den faktisk betales og særligt i et familielån, hvor modtageren bor i udlandet, er det vigtigt at du kan dokumentere at renten faktisk er betalt.

Du nævner, at et rentefrit lån er en mulighed. Det er ikke nødvendigvis en god ide skattemæssigt. Hvis du f.eks. låner 100.000 kr. rentefrit og du efter aftalen skal betale lånet tilbage om 5 år. Så har du skatteteknisk fået en gave, fordi 100.000 kr. om 5 år formentlig er mindre værd end 100.000 kr. i dag. Det er en konkret vurdering hvor stor gaven anses for at være, men mit umiddelbare skøn er at det er ca. 20.000 kr., som altså bliver skattepligtige for dig. Dette kan undgås hvis I laver et såkaldt anfordringsgældsbrev. Dvs. at du skal betale hele gælden tilbage på anfordring (det vil sige uden varsel). I så fald udløser et rentefrit familielån ingen beskatning, men du skal godt nok stole på din onkel for at indgå sådan en aftale, for (afhængig af lånets størrelse og din øvrige økonomi), får han jo i princippet mulighed for sætte dig i en voldsom klemme ved at kræve lånet tilbagebetalt med kort varsel (også selvom du ikke har solgt din investering).

Du nævner også at I overvejer om din onkel skal have en evt. overskudsdeling eller andel af avancen ved salg, og du nævner også muligheden for at I opretter et firma sammen. Den skattemæssige behandling afhænger noget af hvad det er for en investering, du har mulighed for at foretage. Hvis du blot køber et aktiv, f.eks. et værdipapir kan I løse jeres problem ved en simpel samejeoverenskomst, men da du skriver at du skal stå for driften tyder det mere på du skal drive en egentlig virksomhed. I så fald kan I lave et I/S, dette er i princippet også ret enkelt, men gør dels at din onkel bliver skattepligtig i Danmark og får pligt til hvert år at lave en dansk selvangivelse (dog kun vdr. hans andel af den danske virksomhed) og din onkel kommer også til at hæfte personligt for de forpligtelser, som kan opstå pga. virksomheden. Hvis I skal den vej er der rigtigt meget som skal overvejes.

Der er naturligvis også andre muligheder for at give overskudsdeling, men fælles for dem er at I får brug for rådgivning for at undgå at I kommer i problemer både i relation til skat og mindst lige så vigtigt i Jeres indbyrdes forhold, hvis investeringen ikke lige udvikler sig som i forestiller Jer i øjeblikket. Hvilken form for rådgivning, som I har mulighed for afhænger naturligvis også meget af hvor mange penge vi taler om. Men muligheder som kan overvejes (hvis vi taler beløb fra ca. 100.000 kr. og op) er stiftelse af et selskab, evt. med forskellige aktieklasser og evt. kombineret med optioner den ene eller den anden vej. Lånet kan evt. have non-recourcevilkår. Hovedstolen (det beløb som skal betales tilbage) kan justeres både op og ned i takt med værdiudviklingen af investeringen. Der er rigtigt mange muligheder, og helt sikkert også en som passer perfekt til Jer, men der er også rigtigt mange muligheder for at komme galt afsted. Det gode spørgsmål er om det kan svare sig at finde den rigtige løsning, eller om det ikke bare er bedre (enklere), at holde fast i det helt almindelige fastforrentede lån.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 2. Dec 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne lån 50000

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par fint dækkende svar
Det er enten dig personlig der låner - og ja - rente kan være god ide men ikke lovpligt - eller du stifter et selskab der låner - og så låner det selskab penge - Mest ville jeg hælde til at du låner selv og stifter

Du kan ikke bare betale ham tilbage med selskabets overskud hvis ikke han også ejer det - så vil det - skulle være med beskattede penge du får ud og betaler dit lån tilbage med hvis det er personligt

Gå til en revisor og sid 1 time med en sådan ,det vil være godt brugte penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)