Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg ejer 5 % af et ApS via min enkeltmandsvirksomhed. Disse 5 % vil jeg gerne overføre til et ny stiftet holdingselskab

Anparterne er købt til 6.500 kr. i slutningen af 2009.

Hvordan gør jeg det smartest?

På forhånd tak! :)

Mvh,

Thorstjerne 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil starte med at spørge hvorfor ? Når holdingselskabet ejer under 5% er selskabet skatteplig af  både avancer og udbytter. De 75% der så er til rest beskattes på samme måde som hvis  du selv havde oppebåret udbyttet/avancerne. Dvs. det er dyrere at eje dem i selskabsform. Det er så noget andet hvis du kan komme op på de 10% hvorved de bliver skattefri men der sker så avancebeskatning på overgangstidspunktet.

Men ellers er det bare at handle dem over hvis man ellers kan forsvare at sige at de stadig kun 6.500 kr. værd (eller acceptere en mindre beskatning)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

De skal overføres til et holdingselskab registreret i England. Dermed undgås avancebeskatning indtil den bliver afskaffet. 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du drømmer (medmindre du selv bor i udlandet).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bor i Danmark og har et holdingselskab i udlandet vil holdingselskabet blive betragtet som "dansk" medmindre du indsætter en nominee director o.l.  Uanset dette så er du jo som bosiddende i Danmark skattepligtig af avancer og udbytter fra holdingselskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for din hjælp [Geeked

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Og man kan tilføje at selv hvis ledelsens sæde er i udlandet, vil en i Danmark bosat ejer af et finansielt selskab blive beskattet (personligt) af selskabets indkomst, som om det var hans egen (CFC-beskatning). Det er normalt ret svært at få øje på en skattemæssig fordel ved at stifte udenlandske selskaber.

Hvis unoterede aktier overdrages til et kontrolleret selskab er den største udfordring, at finde værdien af aktierne. Hvis man rammer galt på værdien kan det gå helt galt. Lad os sige Skat får held til at fastslå, at aktierne er steget fra 6.500 kr. til 50.000 kr., men de overdrages nu til 6.500 kr., Skattemæssigt vil du blive anset for at have afstået aktierne for 50.000 kr. og blive avancebeskattet af 43.500 kr. Hvis selskabet er dansk vil det blive anset for at have fået en tilsvarende gave på 43.500 kr. (et såkaldt tilskud), som er skattepligtig for selskabet. Så det er ret vigtigt at man rammer den rigtige værdi på overdragelsestidspunktet. Dobbeltbeskatningen kan undgås ved at aktierne overdrages som et apportindskud (dvs. betalingen for aktierne sker helt eller delvist i form af udstedelse af nye aktier i det modtagende selskab). I så fald vil der ikke være tilskudsbeskatning, men der vil fortsat blive udlæst en avancebeskatning af de 43.500 kr. i personligt regi.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Her kan man faktisk gardere sig mod beskatningen i selskabet ved at nyudstede nom. 1.000 kr. aktier o.l. idet en af skattemyndighederne fastsat merpris vil være at betragte som overkurs.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben,

Tak for dit meget informative bidrag til samtalen :)

Jeg var meget usikker omkring værdisætningen af anparterne ved en overdragelse. Det er en skønsag at vurdere værdien og skat kan sagtens skyde højere end mit skøn. 

Jeg kan omdanne mit enkeltmandsvirksomhed til ApS via en skattefri anpartsombytning såfremt avancebeskatningen (iværksætterskatten) bliver afskaffet som alt tyder på. Kan jeg ved denne ordning også blive underlagt personlig avancebeskatning?  

Hilsen,

Thor

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)