Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anparter

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha der er nogle ting her vi skal have sat  på plads:

-  Du kan omdanne din personlige virksomhed til selskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse med den virkning at der ikke udløses skat her og nu men i den sammenhæng betragtes de 5% anparter ikke som en del af virksomheden. Dvs. der vil med hensyn til anparterne foreligge en skattepligtig aktieafståelse.

- Den såkaldte iværksætterskat (som jeg personligt syntes er et misvisende begreb) er ikke afgørende i relation il ovenstående men betyder bare at der ikke er så meget ide i længere at eje mindre aktiebesiddelser via et selskab.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

thorstjerne:

Hej Esben,

Tak for dit meget informative bidrag til samtalen :)

Jeg var meget usikker omkring værdisætningen af anparterne ved en overdragelse. Det er en skønsag at vurdere værdien og skat kan sagtens skyde højere end mit skøn. 

Jeg kan omdanne mit enkeltmandsvirksomhed til ApS via en skattefri anpartsombytning såfremt avancebeskatningen (iværksætterskatten) bliver afskaffet som alt tyder på. Kan jeg ved denne ordning også blive underlagt personlig avancebeskatning?  

Hilsen,

Thor

 

Hej Thor

Jeg er enig i svaret fra Skattekonsulenterne.

Hvis "iværksætterskatten" bliver afskaffet (uden at der kommer en anden form for beskatning i stedet for), kan der igen være en ide i at lægge porteføljeaktier over i holdingselskaber. I dit tilfælde hvor der er tale om anparter erhvervet for et ret beskedent beløb for relativt nyligt, er den enkleste løsning på værdiansættelsesproblemet nok at anmode Skat om et bindende svar. Hvis du ikke har begrundet grund til at tro at værdien er steget kraftigt (mellemliggende handler mellem uafhængige parter, kapitalforhøjelser, ubetingede tilbud til en højere pris eller væsentligt forbedrede nøgletal i selskabet) så er der en fair chance for et positivt bindende svar, hvis du argumenterer for en værdi, som ikke er væsentligt højere end din anskaffelsessum.

Hvis du selv kan udarbejde anmodningen kan denne garanti mod senere at få ubehagelige overraskelser erhverves for et gebyr på 300 kr.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Begynder at forstå at det ikke kan betale sig at have de 5 % i et selskab. Hverken udlandet (personbeskatning ved inkomst) eller DK (avancebeskatning). 

Nu ligger anparterne i mit enkeltmandsvirksomhed idet jeg anså det som værende en fordel da jeg købte anparterne. Er det klogt og såfremt det ikke er, hvad vil i råde mig til at gøre? 

PS. Selskabet jeg ejer 5 % af er ikke ramt af de nævnte (mellemliggende handler mellem uafhængige parter, kapitalforhøjelser, ubetingede tilbud til en højere pris eller væsentligt forbedrede nøgletal i selskabet)

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

thorstjerne:

 

Nu ligger anparterne i mit enkeltmandsvirksomhed idet jeg anså det som værende en fordel da jeg købte anparterne. Er det klogt og såfremt det ikke er, hvad vil i råde mig til at gøre? 

 

Hej Thor

Jeg håber ikke du driver din enkeltmandsvirksomhed under virksomhedsordningen (VSO), for i VSO kan du som udgangspunkt ikke eje aktier, i så fald anses du for at have hævet det beløb du har købt anparterne for.

At have mindre poster anparter/aktier privat kan med de nuværende skatteregler være helt OK. Vi har fået afskaffet 3 års reglen for aktieavancer, så med en post købt for ca. 6.000 kr. skal du kun regne med at betale 28% i skat af evt. udbytter og en evt. gevinst. dette gælder uanset ejertid. Det er da relativt billigt sluppet.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt (desværre). Jeg har som skrevet aldrig forstået hvorfor man kaldte det en iværksætterskat og havde også flere revisorer der spurgte til hvad det var for noget med en iværksætterskat. Den havde de - og jeg -nemlig aldrig hørt om.  Sagen er jo den at når vi taler om generationsskifte og iværksættere så vil disse typisk erhverve en højere andel end 10% for at deres indtræden i virksomheden skulle batte noget. Tidligere var der jo heller ikke meget ide i at erhverve 5% via et holdingselskab da holdingselskabet ikke kunne oppebære skattefri udbytter, og en væsentlig del af planen imange generationsskifteløsninger o.l. er netop at den nye part (iværksætter o.l.) via sådanne skattefri udbytter kan erhverve yderligere andele.

Det var et sidespring:

Din enkeltmandsvirksomhed er dig personligt og det gør ingen forskel om du siger du har dem personligt eller i virksomheden. Det er dig personligt der ejer dem og de kan i princippet ikke indgå i virksomheden. Det har betydning hvis man anvender virksomhedsordningen (der kan anparterne ikke indgå).

Hvad du skal gøre kan være svært at sige da det afhænger meget af hvad planerne er. Om du skal erhverve yderligere andele i selskabet eller det "bare er en lodseddel". Men vi kan jo prøve at anskue det sådan her:

Hvis du ejer anparterne i et selskab er selskabet skattepligtig af avancen ved salg og af udbytter. Hvis du kommer op på de 10% udløses der avancebeskatning på overgangstidspunktet (men stadig kun beskatning i selskabet).

Ejer du dem personligt er problemet at anparterne på det tidspunkt hvor du måske kan komme op på de 10% har en højere værdi og så får du en personlig skat.

Hvis det er noget du tror på kunne der måske være ide i at købe yderligere 5%, hvis du kan, og kan du samtidig få en lav købspris er værdiansættelsen i forhold til en overdragelse til selskabet også klaret (medmindre du direkte er ansat i selskabet).            

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en lodseddel. Jeg er ikke ansat i virksomheden, men købte anparterne efter aftale med stifteren. Nu søger selskabet investorer for at skabe en stor succes. 

Har ikke mulighed for at købe yderligere 5 %. Regner derimod med at blive udvandet ved kapitaltilførsel.  

Hvad hvis jeg lukker mit enkeltmandsvirksomhed, så ejer jeg vel stadig anparterne? 

Igen tak for Jeres fantastiske tilbagemeldinger Smile

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Jeg har som skrevet aldrig forstået hvorfor man kaldte det en iværksætterskat og havde også flere revisorer der spurgte til hvad det var for noget med en iværksætterskat. Den havde de - og jeg -nemlig aldrig hørt om.    

Jeg er helt enig i, at udtrykket iværksætterskat er meget misvisende, og jeg var også ved at falde ned af stolen første gang jeg hørte om den. Det der er tale om, er vellykket lobbyisme. Der er reelt ikke tale om en skat på iværksætteri, men en (dobbeltbeskatning) af passiv investering i mindre aktieposter via et holding selskab. Reglen modvirker "pengetanke", men rammer også i et vist omfang "bussinessangels" og seed-kapital og det har fået visse brancheorganistationer og DI op af stolen og ved at bruge ordet "iværksætterskat" (for hvem er for skat på iværksætteri?) har de på forunderligvis fået skabt en stemning for at loven skal laves om.

Jeg er sådan set enig i, at reglen er et misfoster, dels pga. det urimelige i dobbelt (eller mere) beskatningen og dels pga. lagerbeskatningen (lagerbeskatning er et onde, da mange vil komme galt afsted uden at have ond vilje, de har bare svært ved at forestille sig at det kan udløse skat at eje en aktie, der stiger i værdi, uden at de sælger aktien). Men på den anden side, så er denne regel en del af finansieringen af skattereformen, og hvis det er det, som skal til for at fjerne mellemskatten, så lever jeg nok med det. Men der bør kunne findes en snedigere teknisk løsning på at få skatteprovenu ud af selskabers aktieavancer end lagerbeskatning af porteføljeaktier i selskaber (iværksætterskat).

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagerbeskatningen kan han så blive fri for når vi taler om unoterede anparter/aktier, men det er ikke "gratis". Ved at fravælge lagerbeskatning fraskriver selskabet sig muligheden for at kunne modregne eventuelt tab på anparterne i gevinst på børsnoterede aktier (som er undergivet obligatorisk lagerbeskatning). Havde faktisk en situation for nylig hvor valget blev lagerbeskatning af samme grund samt det forhold at værdiansættelsen af unoterede anparter, kun kan blive et skøn. Dvs. man kan selv i et vist omfang og indenfor rimelighedens grænser "styre lagerbeskatningen". Særligt når vi taler om såkaldte udviklingsselskaber indenfor udvikling af It-software, rettigheder m.v. 

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)