Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af internet fora nogle gode råd.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi arbejder på en ide om at starte et nyt fora på nettet.

Og i den forbindelse søges gode råd og erfaringer fra andre...

Vi er hent på bar bund i det her...så ønske ikke kommentarer som det er "smadder nemt" hvis det ikke er fuldt op at en forklaring, der gør det nemt.

Men ellers er alle gode råd og erfaringer meget velkommene, men vær venlig ikke at bruge fagsprog.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ingen som har lidt erfaring som de vil dele ud af...?

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo helt klart :) Thorborg er altid på pletten:
http://thorborg.tv/hvordan-laver-man-et-godt-debatforum.html

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad kommer jeres forum til at handle om? Findes der mange andre fora indenfor samme område eller er jeres forum unikt på nogen måde?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun anbefale dig at finde et emne der ikke allerede finde i forvejen, hvis ikke du har tænkt dig at lægge ekstremt meget arbejde i det, det er konstant arbejde op af bakken i starten hvis der allerede findes etablerede forums inden for samme emne i forvejen, er der dog ikke den store konkurrence på emnet, skal du bare have en smule aktivitet i starten, så skal google og lidt reklame rundt omkring nok skabe lidt aktivitet på forummet fremover.

Forum med meget lidt aktivitet = en sikker død desværre.

Så gør alt hvad du kan for at få brugere ind på forummet, og deltage aktivt i debatterne, så skal forummet nok selv vokse og skabe det liv der skal til, men dette kræver altså et par aktive brugere allerede fra starten af, der er interesseret i emnet og ønsker at dette forum skal op at køre.

Husk også at lytte til brugerne, og efterfølg evt. ønsker om tilføjelser osv... da uden nye tiltag på forummet, vil brugerne måske også søge andet sted hen, pas på med alt for store drastiske ændringer på forummet, da dette også kan have en negativ effekt.

Af software til forummet, kan jeg anbefale dig at bruge phpBB som jeg selv bruger, eller vBulletin som skulle være en anelse bedre, men er betalingssoftware... så kommer til at koste dig lidt.

phpBB er opensource og nemt at finde plugins til, men kræver lidt arbejde at få disse installeret, her skulle vBulletin bla. havde en fordel med automod funktion, men har ikke selv kendskab til vBulletin, måske et par brugere herinde fra kan forsklare dig fordele og ulemper ved de forskellige forums platforums, for der er rigeligt at tage af.

vBulletin og phpBB er dog de mest anvendte.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er sikkert det er ikke "smadder nemt", for at bruge dit eget udtryk.

Jeg kan også kun anbefale som tidligere at du læser/ser Thorborgs råd om dette. Og som koludabyg nævner, så prøv at finde en niche, noget du er den eneste der beskæftiger dig med, eller på din helt egen måde.

Det er et kæmpe arbejde at få et forum op at køre, og bestemt ikke nemt. Men har du en unik idé eller emne og gåpåmod, kan det lade sig gøre. Men forvent at det kræver en stor arbejdsindsats, og muligvis også nogen penge til markedsføring/udvikling, hvis det skal blive til at seriøst resultat.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at se på hvilke muligheder i har af opensource løsninger før i går i gang med at bygge siden op fra bunden. Der findes forum-plugins til eksempelvis Wordpress og Joomla som er store CMS systemer. Derudover findes der phpbb som er et dedikeret forum system.

Det er billigere at få en programmør til at udvide et allerede eksisterende system end det er at få bygget et helt nyt op fra bunden.

Jeg ved ikke om det var den slags råd du var på udkig efter, men nu er det der i hvert fald. Lyt også til Thorborgs talkshow, som nogle andre også linker til.

Held og lykke med projektet :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de andre også nævner, så er det ikke nemt at starte eget fora. For mig at se er det overordnet delt op i to forskellige "udfordringer":

1. Få valgt et stykke software, der kan give jer det forum i ønsker og derefter få lavet løsningen

2. Få folk til at skrive derinde.

Det er som at få en snebold til at trille: Det kan være rigtigt svært at få gang i et forum, men når det først kører, så er det også bare en rigtig fed oplevelse.

 

En nem løsning på at lave et forum er fx at bruge Joomla og så installere "Kunena forum". Det er det jeg kører med på et par af mine forums: politisk debatforum og Joomla forum 

Disse to forums vil du kunne få en Joomla kyndig til at sætte op på ikke ret mange timer. Dog skal det nævnes, at der også er en lang række andet forumssoftware, som er værd at overveje (fx. phpbb, som allerede har forslået, eller en af de kommercielle løsninger).

 

Held og lykke med det.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)