Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To enkeltmandsejede virksomheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg har allerede en enkeltmandsejet virksomhed med CVR nummeret 12345678. Virksomheden hedder "Velsmagende kager".

Jeg ønsker at starte endnu en enkeltmandsejet virksomhed, der skal hedde "Hurtig automobilhjælp".

Da mit CVR nummer er personligt, som jeg har forstået det, skal jeg blot beholder mit nuværende CVR nummer. Til dette CVR nummer har jeg selvfølgelig et NemID og en bankkonto med visakort tilknyttet.

Så det jeg ønsker er altså følgende firmaer:

1. "Velsmagende kager" v. Vigga Nielsen, CVR 12345678

2. "Hurtig automobilhjælp" v. Vigga Nielsen, CVR 12345678

Mine spørgsmål er:

a) Skal jeg overfor Erhvervs & Selskabsstyrelsen blot angive at "Velsmagende kager" nu også beskæftiger sig med automobiler, eller skal jeg oprette et nyt firma "Hurtig automobilhjælp" med mit nuværende CVR nummer.

b) Skal jeg oprette en separat bankkonto til "Hurtig automobilhjælp", hvor alle indtægter og udgifter håndteres for  "Hurtig automobilhjælp" separat, eller skal jeg bare køre det hele over den bankkonto, jeg oprettede med "Velsmagende kager" - og på den måde reelt set slå de to virksomheder sammen?

c) Hvis jeg skal oprette separat bankkonto for "Hurtig automobilhjælp", skal jeg så også have to NemID'er?

d) Når jeg udskriver fakturaer i det nye firma "Hurtig automobilhjælp", vil jeg jo helst at alt vedr. min kageproduktion skjules for kunden. Må jeg i så fald bare skrive en Faktura fra "Hurtig automobilhjælp" med det rigtige CVR nummer selvfølgelig - eller skal jeg skrive at "Hurtig automobilhjælp" v. Vigga Nielsen er associeret med firmaet "Velsmagende kager" v. Vigga Nielsen? (det ville umiddelbart virke tumpet)

e) Skal momsregnskab og årsregnskab holdes separat for de to firmaer? (Hvis nej er det jo meget nemmere at køre det hele over samme konto, regnskab oa. - også ift. SKAT)

f) Er der andet jeg skal være opmærksom på? 

VH.

Vigga

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at præcisere skal jeg oplyse at:

Velsmagende kager" v. Vigga Nielsen & "Hurtig automobilhjælp" v. Vigga Nielsen er opdigtede erhvervsområder.

 

Fra Brædstrup
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ikke 100% men mener du kan bare smide en bi-branche kode på dit nuværende CVR nummer. Du kan også bruge det samme konto nr. Der hvor jeg tror det er vigtigst er ved regnskab. Du skal føre to forskellige regnskab, men igen er jeg ikke sikker om dette er en nødvendighed.

 

Reklameartikler, Tøj, alt til Visuel Branding - www.donitez.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vigga.

Ønsker du at holde aktiviteterne adskilt, således at kreditorerne i det ene firma ikke kan gøre krav gældende i aktiverne i det andet firma, skal du vælge at lave 2 seperate firmaer med eget CVR nummer og egen nemkonto.

Det gør du bedst ved at oprette 2 selvstændige Aps. Såfremt du har brug for kredit i banken vil den nok kræve personlig hæftelse og dermed adgang til aktiverne i dit andet selskab, men alle de øvrige kreditorer herunder skat kan kun rette deres krav mod det selskab kravet vedrører. 

Det vil regnskabsmæssigt også være den nememste måde at styre det på.

Alternativt kan du selvfølgelig lave et firma og dele det op i 2 afdelinger med binavn, men det viser sig ofte regnskabsmæssigt at blive noget "bøvl".

Det du skal være opmærksom på er at ofte ender den slags ud med at det ene firma leverer 80% af indtjeningen, og derfor skal du indrette det således at du nemt kan lukke det firma der kun leverer 20%.

Du kan bruge din NemID til alle banker og alle offentlige mapper som skat, eogs mm. Du skal kun have et NemID,

Der er selvfølgelig mange andre overvejelser og muligheder, dette er blot lige mit indspark til dien overvejelser.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virksomheder der kun kan give lille fortjeneste, og der vil ikke være kreditorer involveret.

APS er slet ikke på tale.

Jeg har et firma i forvejen, et enkeltmandejet.

Derfor:

a) Skal jeg overfor Erhvervs & Selskabsstyrelsen blot angive at "Velsmagende kager" nu også beskæftiger sig med automobiler, eller skal jeg oprette et nyt firma "Hurtig automobilhjælp" med mit nuværende CVR nummer.

b) Skal jeg oprette en separat bankkonto til "Hurtig automobilhjælp", hvor alle indtægter og udgifter håndteres for  "Hurtig automobilhjælp" separat, eller skal jeg bare køre det hele over den bankkonto, jeg oprettede med "Velsmagende kager" - og på den måde reelt set slå de to virksomheder sammen?

c) Hvis jeg skal oprette separat bankkonto for "Hurtig automobilhjælp", skal jeg så også have to NemID'er?

d) Når jeg udskriver fakturaer i det nye firma "Hurtig automobilhjælp", vil jeg jo helst at alt vedr. min kageproduktion skjules for kunden. Må jeg i så fald bare skrive en Faktura fra "Hurtig automobilhjælp" med det rigtige CVR nummer selvfølgelig - eller skal jeg skrive at "Hurtig automobilhjælp" v. Vigga Nielsen er associeret med firmaet "Velsmagende kager" v. Vigga Nielsen? (det ville umiddelbart virke tumpet)

e) Skal momsregnskab og årsregnskab holdes separat for de to firmaer? (Hvis nej er det jo meget nemmere at køre det hele over samme konto, regnskab oa. - også ift. SKAT)

f) Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)