Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi af firmabil

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for hjælp til at fastsætte prisen for min firmabil, som jeg gerne vil købe ud af mit ApS.

Den skattemæssige værdi er af forhandleren sat til at være noget under den pris jeg faktisk gav for bilen. Når den skattemæssige værdi nedsættes med 25% kan jeg så købe bilen til denne pris? Bilen var 1 år da jeg købte den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..du kan ikke afskrive i det år, du sælger bilen.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups Så jeg skal under alle omstændigheder vente et år - jeg købte den for et år siden. Ellers er det den fule pris, men er det så den kattemæige værdi eller det jeg betalte for den ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du evt. skal beskatte er forskellen mellem værdien i handel og vandel, og den skattemæssige

værdi.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal være substans i den pris du køber den for. Så derfor skal du ind på bilbasen, bilpriser eller lign. sider for at finde markedsværdien på bilen og det er så den pris du kan købe den for.

Dit Aps bliver så beskattet af forskellen mellem den bogførte værdi pr. 1/1 2011 og salgsprisen såfremt det er en gevinsten og et tab kan fratrækkes.

Skat kan i teorien anse det for værende maskeret udbytte, hvis du køber bilen for billigt. Det skal du så beskattes af og firmaet kan ikke fratrække det.

Vh.

Joachim

Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, Bilbørsens pris er lidt lavere end den nuværende skattemæide værdi. Firmaet har næsten ingen indtægter, men skylder ikke nogen noget. Varelageret er p.t. på ca. 50.000 . Hvis jeg vælger at lukke APS'en kan jeg vel få de 125.000 jeg indatte, men hvad sker der så med varelager og likvider, hvis jeg køber bilen til 200-230.000 kr?

Fra København
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt du ikke har hævet de 125.000 som du har skudt ind i virksomheden, kan du trække ud igen skattefrit ved afståelse af virksomheden.

Ved køb af bilen bliver salgssummen på kr. 200.000-230.000 indsat på bankkontoen, men varelageret forbliver uændret. Anskaffelsessummen - afskrivninger fremgår af aktiverne og her skal du modpostere købssummen og en evt. difference skal posteres i driften/resultatopgørelsen.

Ved afståelse af virksomheden skal du sælge alle aktiverne. Såfremt varelageret ikke kan sælges skal det udgiftsføres i driften, hvilket vil påvirke egenkapitalen og det endelige resultat du kan hive ud.

Håber du kan bruge det.

Vh.

Joachim  

 

Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja i høj grad! Så eventuel rest kapital trækker jeg ud om "overkudsdeling"?

Fra København
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

PræcisYes

Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Kan du så også fortælle mig hvordan det ser ud hvi jeg opretter en personligejet virkomhed, og denne virksomhed overtager lager og likvider? (Bilen køber jeg selv).

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)