Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DNA-test på 149 mænd - Hvordan kan det lade sig gøre?

Side 8 ud af 8 (76 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Og som forventet......er der masser af ligegyldigt skrammel med ifm. mistænkte..

Listen, der netop er offentliggjort af Københavns Politi ser sådan ud:

- 149 henvisninger til navngivne personer, nogle af disse henvisninger peger på samme person.

Læs også: Vil dna-teste 149 mænd i jagten på sexmorder

- 92 henvisninger til unavngivne personer.

- 106 henvendelser fra personer, der har været udsat for krænkelser af seksuel karakter, såsom: "mænd der fulgte efter dem, var nærgående, sammen på internettet, virkede mærkelige og lignende."

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Gentofte
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

DNA register ALDRIG... så enkelt kan min holdning udtrykkes (og jeg har ikke noget at skjule)

jeg er af den overbevisning at når det kommer til at skulle registrere alt og alle så er det at gå for langt og mistænkliggøre os alle sammen .

DNA-registrere kan og vil blive misbrugt på et eller andet tidspunkt (desværre)

problemet ligger i at man ikke kan holde øje med hvor,hvornår og hvordan at ens infomationer bliver brugt og især af hvem .

det er sådan at alle pengetransaktioner i dag bliver kørt over en server i USA som sidder og holder øje med hvem der køber hvad af hvem og hvor det bliver gjort

som den stakkels dame her fra DK der købte nogle kjoler i Parkistan til hendes butik hvor efter at hun blev blacklistet af USA der mente at hun støttede terrorister .

dette er kun et eksembel ud af mange hvilket jeg syntes er sidssygt skræmmende.

Et DNA-register kan ligeledes misbruges på sammen måde og der er der jeg står af, jeg vil sku ikke puttes i et DNA-register før at jeg har gjort nogle handlinger der berettiger dette .

der er nogen der vil påstå at et DNA-register ville havde kunne forhindre en forbrydelse og der er jeg lodret uenig

det kan og vil et DNA-register ALDRIG kunne gøre hvis man vil slå ihjel så slår man ihjel uanset om der er et register eller ej

hvis man vil skyde en så tager man handsker på = ingen DNA (og det er kun hvis pistolen bliver fundet)

hvis en voldtægt forbryder igen vil voldtage så tager han et kondom på=ingen DNA (igen selvom han er i et register har dette alligevel ikke forhindret dette)

ud over dette hæfter jeg mig ved at Hans Jørgen Bonnichsen(tidl. chef i PET) går ud og direkte advare alle imod div. registre og overvågning af almindelige borgere .

han må trods alt vide hvad han snakker om Smile

dette link handler godt nok om terrorisme men princippet er det samme :

 

lad os holde den gode tone Yes

/Rasmus

 

 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i visse punkter - men mener ikke at man kan sammenligne pengetransaktioner med dette. 
Som sagt tidligere har vi allerede et blodregister og jeg har endnu ikke hørt at det er blevet misbrugt :-) 

Rasmus Søgaard:
der er nogen der vil påstå at et DNA-register ville havde kunne forhindre en forbrydelse og der er jeg lodret uenig

Det vil ikke nødvendigvis forhindre en forbrydelse - men det ville måske have forhindret den mand, som tidligere er nævnt i at lave flere overgreb.

Rasmus Søgaard:

hvis man vil skyde en så tager man handsker på = ingen DNA (og det er kun hvis pistolen bliver fundet)

hvis en voldtægt forbryder igen vil voldtage så tager han et kondom på=ingen DNA (igen selvom han er i et register har dette alligevel ikke forhindret dette)

Mht. handsker, forbinder du så ikke DNA med fingeraftryk? 

I begge tilfælde vil der sagtens kunne findes DNA på trods af gerningsmandens forholdsregler - DNA'en kan bl.a. findes i et hårstrå og blod eller andre kropsvæsker.

Så vidt jeg ved er det stort set umuligt, ikke at lægge DNA-spor på et gerningssted.

 

Fra Gentofte
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

undskyld for det sene svar men der kom lige en weekend i vejen Smile

Mark Andreasen:
Jeg er enig i visse punkter - men mener ikke at man kan sammenligne pengetransaktioner med dette.

Pointen vil jeg mene er den samme Smile

man ved desværre aldrig hvor,hvornår eller hvordan ens infomationer bliver (mis)brugt og af hvem før at det er for sent.

Som  mit eksembel oven over med den danske dame der blev blacklistet af USA og fik konfiskeret sine penge pga. lovlig handel på nettet.

det er ikke sådan at man får en besked fra den danske stat hvis ens infomationer bliver givet væk til et andet land.

Mark Andreasen:
Som sagt tidligere har vi allerede et blodregister og jeg har endnu ikke hørt at det er blevet misbrugt :-)

Det er helt korrekt at vi har et DNA-register i DK ,men der er det sådan at du kun (så vidt at jeg har forstået) står der hvis at man bliver dømt ved en domstol

Og der er også i orden sådan som det er nu og dog for er der en nedre grænse for hvornår at du skal registeres og hvornår du ikke skal.Der er jo ikke noget fornuftigt i at bruge penge på at DNA-registere en 70-årig spritbilist der ellers aldrig før har lavet noget ulovligt.

Mark Andreasen:
men det ville måske have forhindret den mand, som tidligere er nævnt i at lave flere overgreb.

Der er jeg lodret uenig.

Den sag denne diskussion udspringer af er forgået over 20år og jeg nægter at tro på at et DNA-register ville have kunne forhindret endnu en voldtægt

hvis at man går ud og voldtager eller slår et andet menneske ihjel så er der noget helt helt helt galt oppe i hovedet på en og sådan en person er ret ligeglad med et DNA-register Smile

Mark Andreasen:
Mht. handsker, forbinder du så ikke DNA med fingeraftryk?

Nej

Mark Andreasen:
I begge tilfælde vil der sagtens kunne findes DNA på trods af gerningsmandens forholdsregler - DNA'en kan bl.a. findes i et hårstrå og blod eller andre kropsvæsker.

Så vidt jeg ved er det stort set umuligt, ikke at lægge DNA-spor på et gerningssted.

Du har helt ret i at det er rigtig svært ikke at efterlade en eller anden form for DNA spor men ikke umuligt. Smile

Min pointe med det hele er er at folk ser DNA-register som den hellige gral og at bare vi har et register så fanger man alle der har med en forbrydelse at gøre.

som eksembel er der denne artikel

og det er her at DNA-registeret falder igemmen det ikke bare stensikkert at man får dømt en person fordi at man finder DNA spor

det eneste et DNA spor beviser er at man har været på et sted, en gade eller hjemme hos en med det viser ikke hvor,hvornår eller hvordan at man har begærdede sig

/Rasmus

btw tak for en god tone Smile

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan selvfølgelig misbruges - som alle andre registrer vi har. Men eftersom vi alle er registreret i en blod-register (hvilket vi bliver ved vores fødsel), vil jeg mene at man godt kan lave nogle regler for, hvordan og hvornår de oplysninger må bruges.

Et DNA-register skal selvfølgelig kun kunne bruges af politiet - og kun til at skanne DNA-spor fra et gerningssted. 

Men du har helt ret, alt kan misbruges - der er altid nogle ulemper ved ting, spørgsmålet er så bare om fordelene ved det, vejer ulemperne op.

Mht. til den omtalte sag, fandt de dengang DNA-spor efter voldtægten - og et DNA-spor efter en voldtægt må alt andet lige være et stærkt kort, hvis man skal have personen dømt.

Havde de haft et register at finde et matchene DNA, ville de have fundet ham - og dermed ville han med stor sandsynlighed være røget i fængsel.

Men det er en endeløs debat, og det bliver nok heller aldrig aktuelt - de vil nok ikke få tilladelse til det :-)

Ha' en fortsat god dag!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan også misbruges af folk udenfor politiet. Hvis andre smider noget af din DNA og du står i et register, så risikerer du meget let, at tingene pludselig er vendt på hovedet.

Normalt skal Politiet bevise din skyld (du er som udgangspunkt uskyldig), men står du i registret og dit dna er på stedet, så er det jo vendt om, så du i virkeligheden skal bevise din uskyld og det er dælme en stor forskel.

Jeg mener I øvrigt heller ikke at man blot kan vurdere fordele/ulemper. Det har i høj grad også meget at gøre med at mange mennesker ikke ønsker at staten skal have alt i registre og samkøre disse.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 8 ud af 8 (76 indlæg)