Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontroller din stress under økonomisk krise

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Nov 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg startede min rådgivningsvirksomhed op for 5 år siden, og arbejder i dag med rådgivning om stresshåndtering og hvordan du laver toppræstationer hver dag på arbejdspladsen.

MEN jeg har også været der hvor pengene var knappe, ressorucerne var små og lyset for enden af tunnelen var lille bitte.

Jeg kan tilbyde indlæg eller rådgivning til dig som er ved at miste modet, har svært ved at hænge i med neglene og overleve krisen, fordi din krop er drænet, din hjerne kører i sneglefart og du har lyst til at løbe skrigende bort.

Bedste hilsner

Thomas Pape

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Du har fuldkommen ret i at stress er en killer.

Når man har udfordringer, handler det primært om at arbejde med problemstillinger inden i sig selv, i stedet for uden for sig selv.

Hvis man vil have en vedvarende forandring, er det ikke nok med en adfærdsmodificering. Det er som at slukke en ildebrand, men ikke at sørge for at forhindre, at der senere opstår nye ildebrande. Dét, der skal til, er ofte noget mere dybdegående arbejde over længere tid. Dette inkluderer næsten altid arbejde med kroppen. Mange mennesker befinder sig primært i deres tanker (på det mentale plan). Hvis man har afskåret sig fra sin krop (fordi det smerter for meget at mærke den) har man også afskåret sig fra en stor del af sine egne ressourcer.

Ændringerne i det personlige arbejde med holdningerne må nødvendigvis ske så langsomt, at de indre værdier kan nå at følge med. Hvis du forcerer en personlig udvikling, risikerer du at føle dig uautentisk og falsk. Og det er selvsagt ikke befordrende for din virksomhed, dine relationer med kunder og leverandører, eller dig selv. 

Hvor dybt man vil gå og hvor meget man vil arbejde med personlige udfordringer er helt op til den enkelte og en 100 % individuel sag. Nogle ønsker at ændre få ting for at få en hverdag eller en kunderelation til at fungere, og andre har lyst til og behov for et dybere arbejde.

Der skal som sagt helst en langsom udvikling til, for at man selv kan følge med. Hvis man vil ud at køre, får man heller ikke meget ud af at starte med at sætte sin bil i femte gear. Den vil næsten ikke bevæge sig fremad. Og hvis der er en lille stigning på vejen, kører den ingen vegne.

Et andet eksempel er hvis et tandhjul med en bestemt hastighed griber ind i et andet tandhjul med en anden hastighed. Man risikerer at smadre begge tandhjul, hvis de ikke kører med samme hastighed, når man kobler dem sammen.

Så tingene skal ske i et passende tempo og med en passende styrke.

For at undgå eller forhindre stress, er det vigtigt med aktiviteter, der giver kontakt med kroppen, fx massage, motion eller yoga.

Her er et praktisk råd, hvis man ønsker mindre stress i hverdagen: Man kan ændre sin arbejdsrytme og kun bruge mobiltelefon og mail på bestemte tidspunkter af dagen eller måske ugen. Men det skal selvfølgelig forberedes grundigt, som Tim Ferris beskriver i ”4-timers arbejdsuge”. Den har jeg selv fulgt, og har fået et meget bedre liv som selvstændig.

Mange hilsner
Mikael Hoffmann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)