Affiliate Marketing er oftest kendt som en annonceringsform hvor annoncøren kun betaler for resultater i form af salg og leads.
De mest almindelige aftaler i afiliate netværk er aftaler baseret på kunde-leads, salg og iSalg. klik og eksponeringskampagner er også brugt, men i begrænset omfang.
For affiliate annoncering er rækkefølgen lidt omvendt end du har skrevet. Netværket viser annoncørens annoncer og fakturerer ofte annoncøren løbende efter faktisk levering.
Annoncøren eller mediebureauet der booker en kampagne til et affiliate netværk sparer meget tid ved at indgå én aftale med netværket (eller X antal aftaler med X netværk). Fordi Affiliate Netværket typisk har mellem 100 og 10.000 små og mellemstore websites der er partnere til Netværket.
Der er meget administration forbundet med at administrere alle sites, så annoncøren skal kun forholde sig til én partner (affiliate netværket), i stedet for måske 250 sites der hver har leveret mellem 1 og 10 salg hver.
For den ulejlighed tar´ netværket en pose penge, den andel svinger meget i forhold til udbud og efterspørgsel.
I grove træk har du ret, der er en annoncør, en masse medier og et mellemled. Hvor medierne og mellemledet splitter annoncekronerne ud fra individuelle fordelingsnøgler.
Mvh
Martin Mollerup
TraceAd Analytics