Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udsendelse af 500.000 emails på 5 timer

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Santiago, Chile
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Son titlen indebærer har vi en hel del emails vi skal have sendt ud på kort tid - hver dag ca. 500.000 da der er tale om et dagligt nyhedsbrev. Det vil sige 15.000.000 emails om måneden.

Har set alle løsninger igennem a la Mailchimp - men de har alle deres begrænsinger eller et prisskilt der er helt uacceptabelt med så stor en email liste.

Så vi sætter det selv sammen nu her med en løsning bestående af en server cluester der skal stå for det hele. Men så let er det jo heller ikke - så jeg skal bruge noget hjælp til følgende:

- Hvor meget hardware bør vi få leje?

-- Hvor mange servere ville kunne varetage opgaven med at udsende 500.000 emails på 5 timer hver dag?

- Hvilket software bør vi have til at styre processen?

Kan nogle guide mig til nogle gode links hvor selve opsætningen af et sådan emailing system gennemgåes evt.?

Al hjælp og uddeling af erfaring indenfor dette område er meget velkommen.

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Med den mængde post er det langtfra noget man bare sætter op og så kører det bare, men kræver "kærlig pasning" for at fungere i det lange løb.

Jeg ville helt klart tage fat i f.eks. Ubivox og høre om de kan hjælpe, jeg ved at de er sindsygt seje til at levere post.

Men med det antal mails vil jeg ikke tro det er billigt, men det giver jo nok også indtægt i den anden ende :)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke også at hvis man har et jævnligt flow af så mange emails, at man kan kontakte de forskellige udbydere og få et specialtilbud som er meget billigere end de vejledende priser. Det er jeg ret sikker på er et forsøg værd.

Fra Santiago, Chile
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du nævner er jeg bange for at de bliver alt for dyre..

Er der nogle whitepapers eller links I kender til hvor man kan studere strukturerne i et setup der ville kunne håndtere et hardcore emailsystem af denne her størrelse?

Vi har selv udviklerne til at kunne sætte det op - men vi mangler eksperticen og "opskriften" for at sige det sådan.

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag et kig på Hurricane MTA Server fra SocketLabs den bruger vi her hos Metimus og er meget tilfredse med den. Den kan i hvertfald sagtens sparke 100.000 mails ud af døren i timen.

Martin Askhøj

 

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 95
Fra  InnoCore ApS Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeres problem vil ikke være mængden af hardware der skal bruges og hvis i ikke ved hvad der skal til vil jeg slet ikke anbefale at i kaster jer ud i det da i hurtigt står med en bunke ip'r der er på spamlister verden over og så er jeres løsning og arbejde ligegyldig.

Hvordan vil i undgå i ikke ryger på spamlister? jeg ved godt i sikkert har ret til at sende mail til alle jeres modtagere men det betyder ikke at i ikke bliver blacklistet med mindre i gør det helt korrekt.

det er ikke bare at sætte en SMTP server op og begynde at hælde mail ud i det store internet hul for det går galt.

som andre har anbefalet prøv at lave en aftale med andre virksomheder eventuelt i udlandet hvis prisen er bedre.

Jeg kan sige at vi har mailløsninger der modtager 680.000 mail i timen og den vej igennem har vi stor erfaring med smtp samt alt hvad det indebære og da vi blev bedt om at lave en løsning der også kunne sende meget store mængder nyhedsbreve så har vi stadig valgt at takke nej for vi ser utrolig mange udfordringer i opgaven.

Jeg siger kun at i skal virklig tænke jer om.

Lars 

Fra Santiago, Chile
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svaret - god info.

Vi skal have nogle eksperter ind over under alle omstændigheder kan jeg se - det ville nytte noget at sætte det hele op uden at overholde alle normer osv. som du nævner.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Som også nævnt tidligere vil det ikke være jeres output der er udfordringen i sådanne et setup.

Hvis i ikke skal brevflette og behandle hver enkel mail m.v. så er det forholdsvist enkelt at få en server eller to til at forsøge at spytte et par 100k mails i timen.

Udfordringen ligger derimod i at få modtagernes postservere til at modtage mailsne og som nævnt ikkke opfatte jer som en virus eller spammere og derefter lukke i for jer.

De fleste store gratis mail-systemer (hotmail, gmail yahoo osv), vil se en så stor forsendelse uden i har haft nogen tidligere volumnen på den IP, som en virus der er gået i gang på en række maskiner og ret hurtigt lukke jer af. Hvis størstedelen af jeres mails derimod er til mindre virksomheder med egne mail-servere eller lignende, vil det formodentlig gå endnu hurtigere fordi de ikke er gearet til normalt at modtage så mange mails.

Bare det at få hul igennem til TDC's mail (de administrere en lang række domæner, så der er stor sandsynlighed for at hvis det er danske mails i skal sende, at en stor procentdel af dem er til TDC's mailcluster), kan være en flere måneder lang kamp hvor de formodentlig vil lukke ret hurtigt af for jer og give jer eksponentielt voksende tids-straffe så I hurtig kan have mails i kø i flere dage, ja sågar uger uden i kan levere til dem. Et Problem som både dk-hostmaster og andre jævnligt oplever med dem.

De fleste mailsystemer arbejder med et reputation scheme som første udgangspunkt, hvilket betyder at hvis de kender afsenderen (ip'en ikke e-mail-adressen) over længere tid og en stille og rolig voksende volumen, så er der mindre chance for at de lukker for modtagelsen.

Det er derfor at services som MailChimp, Campaignmonitor (og os selv :-) koster lidt penge at benytte, da der som regel er gået en del års arbejde i at vokse volumen løbende igennem mange forskellelige kunder og holde sig på god fod med- og kommunikere med de mange forskellige mailudbydere løbende for at sikre at man ikke træder nogen tekniske ansvarlige over tæerne, samt løbende overvåge leverancer og eventuelle blokkeringer. Ofte skal man dog se sådan en pris i sammenhæng med selv at have en fuldtidsansat eller flere til at overvåge og passe sine egne systemer. Jo større volumen man skal have afsted inden for en begrænset tid, des vanskeligere bliver det og den kurve vokser næsten lodret. Det er desværre sådan mail-kommunikationen i dag fungrer på nettet pga truslen mod mailudbyderne fra vira og spam-systemer. :-)

 

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

For at illusterere hvor galt det kan gå. Jeg hoster et større dansk forum, under noget opdatering af deres software, sker der en fejl og de udsender en masse mails på kort tid og slam.... hotmail, gmail og yahoo dømte spam og det kostede mig en allerhelvedes kamp om at komme igennem til især gmail :-)

Min pointe er: betal hellere de småbeløb, det koster at få sendt ud igennem feks www.ubivox.com , jeg formoder at udsendelsen af de mails også laver nogel indtægter! Jeg er eggentligt sikker på at det er billigt i længden

Fra Santiago, Chile
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i disse observationer.

Men det bliver nu en ret stor investering at gå til de etablerede udbydere.. Hvis vi vil sende godt 15.000.000 emails om måneden bliver det ikke på den gode side af 10.000 USD kan jeg se.

Nogle der har forslag til hvordan man kunne sætte en billigere løsning op?

Eller endnu bedre - pege mig i retningen af en serviceudbyder eller konsulent der igennem vores egne servere ville kunne konfigurere en email platform over fx. 5-6 dedikerede servere der så kunne håndtere udsendelsen af de 500.000 daglige email newsletters?

(Ville 5-6 dedikerede servere kunne håndtere udsendelsen af 500.000 daglige newsletters indenfor godt 5-6 timer eller skal der mere hardware på en sådan løsning tror I?)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)