Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studerende og gældssanering

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoere, jeg har fulgt med herinde i lang tid, men nu har jeg selv brug for noget hjælp.

Sagen er den at jeg startede virksomhed med en anden fra HA studiet for 3 år siden. Vi fik et indskudslån i banken til at starte ApS på 140.000, vi havde vores opsparing på 100.000 kr. og vi havde en investor indover. Det gik godt og vi tog en 3. mand ind fra universitetet efter et halvt år. Finanskrisen tog til men vi fik alligevel et kom-i-gang lån + kassekredit på ca. 1.000.000 kr. i banken. Efter 2½ år var vi ved at være færdige og vi manglede kun at betale udviklerne for det sidste arbejde svarende til 300.000 kr. Så kom banken desværre i problemer, og de solgte halvdelen af deres filialer og nedskrev en lang række kassekreditter, hvilket er forståeligt fra deres side. Vi var blandt dem der blev berørt da de nedskrev 400.000 kr. af vores kassekredit, hvilket betød vi kunne ikke få betalt det sidste vi manglede. For at gøre en lang historie kort, så er vi ved at indgive en konkurserklæring og nu spekulerer vi i hvad vi skal gøre.

- Vi er alle tre i gang med kandidaten og er derfor på SU i 1½-2 år endnu.

- Alle tre kautionerer for indskudslånet på 140.000.

- Banken ønskede en 4. mand som kautionist for at vi kunne få kom-i-gang lånet. Det blev broderen til den ene af os, og det var kun ment som proforma. Skulle det gå galt, så regnede vi naivt med at vi kunne få delt gælden i tre dele af banken. (Ja, men lever man lærer)

- Vores erhvervsrådgiver i banken har sagt at når vi var så unge og i gang med en videregående uddannelse, så vil de godt kunne vente et par år med at få penge ind fra lånene. Dog var det den juridiske afdeling, der skulle afgøre dette. Derfor tror vi heller ikke, at banken vil gå efter at lukke sagen lige med det samme og give os en saldokvittering som vi gerne vil have, så vi også kan få broderen ud som kautionist, og vi kan komme separat videre i livet.

- Da vi fik Kom-i-gang lånet blev det fra bankens side, udlagt som at vækstfonden ville dække det meste hvis det gik galt, eftersom de dækker 75% af lånet. I forbindelse med konkursen gennemgik vores revisor papirerne, og det viser sig at vækstfonden ikke dækker et evt. tab, men i stedet kautionerer de over for banken, og vi kautionere derefter over for vækstfonden. Vi ved ikke helt om banken var uærlige eller uerfarne, for der blev lavet mange fejl hos dem. De forklarede at vores indskudslån bare kunne blive betalt af vores kassekredit, og sådan stod det på i godt 2 år indtil vores fjerde erhvervsrådgiver opdagede fejlen. Det var også det første kom-i-gang lån de udstedte, og de første to erhvervsrådgivere kendte ikke til det, og det samme var tilfældet ved filialdirektøren som vi efterfølgende fik som erhvervsrådgiver. Så det er muligt de blot var uvidende og regnede med at vækstfonden virkelig dækkede 75% af lånet.

Vi føler at en stor del af virksomhedens konkurs hviler på banken, og vi overvejer nu om vi kan få gældssanering. Vi snakkede dog med en lektor på studiet og han mente ikke studerende kunne få det, men han var dog ikke helt sikker. Vi har ikke råd til advokat- eller revisorhjælp i øjeblikket så den vej kan vi ikke gå. En google giver lidt blandede resultater, så jeg tænkte på om nogen herinde vidste om det er muligt for studerende at få gældssanering. Jeg mener heller ikke at man kan få eftergivet gæld til staten hvilket vækstfonden vel er, er dette ikke korrekt? Er der nogen som vil give et bud på om vi står godt eller dårligt, i forhold til at få saneret noget af gælden?

Det er de eneste spørgsmål jeg har i øjeblikket. Tak.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt rådgivning om gældssanering må naturligvis bygge på individuelle forhold, herunder eventuelle formueforhold som er låst i forskellige ordninger, og ikke mindst de fremtidige indtægtsmuligheder.

God/dårlig rådgivning i banken er en død hest. Ikke mere pisk til den. Der er milevidt fra at have givet mangelfuld rådgivning til et egentligt erstatningsansvar. Det er også jeres ansvar i jeres egen forretning at føre god og redelig skik i økonomiske henseender.

Når i nu har fået rodet en hjælpsom person ind i denne redelighed, så skylder i at han bliver rodet ud af det igen. Vejen hertil går gennem professionel rådgivning.

Når i er 3 om det, burde det være en snild sag at splejse til en rådgiver.

Det synes jeg ville være rimeligt at i 3 andre bidrog til, nu kautionisten var så flink da i stod foran jeres drøm.

Gældssanering som udgangspunkt, tror jeg derimod ikke på.

Michael

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)