Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er (pt) ansat som lønmodtager - men har fået tilbudt freelancejob hos et par forskellige firmaer. Min faste job ophører med udgangen af februar 2011.

På kort/lang sigt kan det sagtens være, at jeg vælger at arbejde udelukkende som "freelancer", med faste kontrakter på fx 2-3 måneders varighed.

Hvis jeg vælger denne løsning - skal jeg så oprette en enkeltmandsvirksomhed?

Hvordan er skattereglerne? Skal jeg betale skat årligt/månedligt? Og hvordan beregner man den? Kan jeg trække startudgifter fra (til pc fx) - og jeg skal vel også have en konto i banken til mit nye firma?

Såfremt der er underskud - hvordan "tackles" det så?

På forånd tak for hjælpen!

 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa, lyder spændende :)

Ja, du bør etablere et firma. Personligt vil jeg anbefale enkeltmandsvirksomhed, men der er også fordele ved APS.

Skattereglerne for enkeltmandsvirksomheder kan være ganske enkle. Personligt betaler jeg skat 1 gang årligt, det passer bedre med mit temperament (så bliver jeg kun sur 1 gang i stedet for 12 :)) - men du kan også lave et budget og så indbetale B-skat. Du skal nok have en revisor med ind over dit budget i så fald.

Du kan trække alle firmarelaterede omkostninger fra. Dvs også PC, skærm, telefon osv - men husk at du skal betale multimedieskat hvis du har mulighed for at anvende det i privat regi også.

Du bør lave en firmakonto, det er noget nemmere at holde styr på bilagene så. Det er ikke et krav fra nogen, men det koster ikke noget og gør samtidig dit liv lettere.

Et underskud kan overføres til din ægtefælle således at dennes skattepligtige indkomst bliver reduceret. Hvis dette ikke er muligt (er du enlig eller overstiger underskuddet din ægtefælles indtægt) mener jeg det kan skubbes i op til 3 år. Dog skal det nævnes at hvis du får et så stort underskud så bør du nok gen-overveje situationen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Lige et par rettelser.

B-skat betales i 10 rater.

Hvis du kører efter virksomhedsskatteordningen er det nærmest et krav med firmakonto.

Underskud kan fremføres ubegrænset, og ikke kun op til 3 år.

MvH

Peter

 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for korrektionen :) - jeg sagde jo der skulle en revisor med ind over....

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)