Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dana de selvstændiges a-kasse. Meld dig ind i den ellers en anden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er en af de uheldige der gik konkurs med mit firma for snart to år siden og IKKE var medlem af en a-kasse.

Det har betydet kontanthjælp til i dag hvor jeg står og skal starte op med noget nyt og det er hårdt både at gå konkurs og blive fattig som man er på kontanthjælp.

Jeg hører for øjeblikket radio 100fm med julemusik for fuld udblæsniong og derinde reklamere DANA for deres fagforening. Og en masse gode kurser.

Det er det der er brug for når man starter virksomhed op at man bliver informeret også undervejs hvis man kommer i klemme og at der er nogen der kan støtte en når stormen raser (hvis den gør og alting ikke bare går glat)

 

www.dana.dk

Rumpigen

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er jo ikke berettiget til dagpenge blot fordi du er medlem. Det kræver din virksomhed har kørt flere år, og med overskud. ( husker ikke reglerne nøjagtig).

Uanset overskud vil du ligeledes max. være berettiget til 90% af dagpengesatsen - ikke ligefrem noget at juble over. Tror det er 14-15.000 brutto.

 

Tilmeldt 3. Nov 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja pog mere end kontanthjælp. Men det med overskud passer vist ikke.

Det bliver chekket på mandag. Ellers er der vist ikke mange der kan komme på dagpenge og det er vist kune et år man skal have være medlem. Det bliver chekket.

Anne-Marie

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

rumpigen:

Ja pog mere end kontanthjælp. Men det med overskud passer vist ikke.

Det bliver chekket på mandag. Ellers er der vist ikke mange der kan komme på dagpenge og det er vist kune et år man skal have være medlem. Det bliver chekket.

Anne-Marie

Kære rumpige hvorfor gætte eller vente til mandag når de nu er så flinke at skrive om det på deres webside.

http://dana.dk/sitecore/content/Dana/Ydelser/Dagpenge/Selvstaendig/Hvor%20meget/Beregnet%20dagpengesats.aspx

Det er næsten et alm. kendt problem for selvstændige.

/Søren

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej rumpige,

 

Underligt navnSmile


Det er altid godt at være medlem af en fagforening, hvis tingene ikke skulle udarte sig som man havde forventet. Det var i hver fald hvad jeg troede, indtil jeg henvendte mig til min fagforening, der skæg nok er den du nævner.

Dog vil jeg selv, hvis jeg stod i dag og skulle vælge fagforening kikke mig godt omkring eller mere specifik høre indtil hvordan man vitterlig står hvis uheldet er ude.

 

Vh
Kim

Tilmeldt 3. Nov 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lim.

Ja jeg fik lige lyst til et sjovt navn.

Men det er da godt med nogen saglige indlæg. Men som sagt så er det bedre end at være på kontakt hjælp og mange selvstændige tænker ikke på fagforening. Men godt I kommer med noget feedback.

Gad vide hvem der ellers er for de selvstændige.

Kender du andre fagforeninger der er for slev stændige?

Rumpigen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De selvstændiges A-Kasser undlader som regel at gøre opmærksom på, hvor svært det faktisk er at få dagpenge, hvis det går galt som selvstændig.

For det første skal du have haft en indkomst, der kan beregnes dagpenge af., Har du ikke hævet løn i firmaet de sidste måneder - måske fordi det gik ned ad bakke, så kan du ikke bevise en indkomst, og så er kassen lukket. Det samme gælder hvis du er så nystartet, at du ikke nåede at få så meget gang i økonomien, at du kunne bevise en indtægt.

Dertil kommer så, at firmaet skal være helt afviklet. Jeg har hørt om flere håndværkere, der gik ned, men som intet kunne få fordi de ikke kunne komme af med den varevogn, der var købt i firmaets navn. Før den blev solgt var kassen lukket.

Faktum er, at dagpengesystemet IKKE er indrettet til de faktiske forhold selvstændige har. Det er en joke - og det er rendyrket røveri, at de forskellige selvstændiges A-Kasser markedsfører sig som de gør. De er i mine øjne ikke meget bedre end de annoncehajer, der også prøve at narre penge fra uvidende iværksættere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kan hurtigt blive enige om, at dagpengesystemet ikke matcher selvstændige.

Har I nogle gode forslag til, hvad man så kan gøre for at sikre sig selv, hvis man må droppe sin business?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Charlotte Palm:
Har I nogle gode forslag til, hvad man så kan gøre for at sikre sig selv, hvis man må droppe sin business?

Ja, spar op! Sørg for, at du altid selv har en portion penge, som du kan overleve for, hvis alt pludselig går galt.

2 års dagpenge, som er grænsen i dag, giver maks 300-350k. Så med det beløb på kontoen har du samme dækning som med en A-Kasse. Og så skal du ikke stå skoleret hos nogle uddankede A-kasse medarbejdere, hvis du en dag har brug for hjælp.

Når først du har sparet pengene op er det faktisk en billigere løsning, for i modsætning til A-kassen du betaler til hver måned, så får du jo renter af den opsparede kapital.

Det er det jeg selv har gjort.

Og ja, det er svært at spare op. Det kræver stædighed og diciplin. Men det er faktisk en god øvelse, som mange iværksættere kunne lære meget af :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mikkel: Tak for svar. Ja, der er nok ikke andet at gøre end at spare op a la det, du skriver.
Phew, der skal mange penge i kassen for at kunne det, så vanten på (var det i øvrigt ikke Simon Spies, der altid satte den ene krone til side, når han tjente 2)

De første 10K årligt + renter er hurtigst sparet ved at droppe fagforeningen ;-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)