Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Overdragelse" af CVR-nummer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Tisvildeleje
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Min far og jeg er har i midten af 2010 starten en virksomhed op som enkeltmandsvirksomhed, I/S. Idet min far allerede havde et CVR-nummer brugte vi bare det. Nu har vi besluttet, at jeg skal have hele overskuddet, da jeg har udført det meste af arbejdet. Derfor vil jeg nu oprette mit eget CVR-nummer (inden d. 31/12 2010). På selvangivelsen for 2010 vil vi indberette 0 kr. på min fars og hele overskuddet på min selvangivelse. Er der problemer i det? Pengene er jo sådan set tjent i min fars CVR-nummer og momsen er også afregnet der.

Er der andre måder at løse det på? Det er jo noget rod hvis min far bliver beskattet af det.

På forhånd tak for hjælpen!

Stine  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er det ert I/S eller et enkeltmandsfirma?

Hvis I/S...er du medejet af det?

Hvis ja kan i jo bare fordele overskuddet fra I/S`et med 100% til dig.

Momsen har ikke noget med denne sag at gøre.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror godt, du kan få spørgsmål - men det er jo ikke det samme som problemer.

Jeg læser din tekst sådan, at "din fars CVR-nummer" er registreret som en enkeltmandsvirksomhed registreret på din fars CPR-nummer. Hvis dette ikke er korrekt - så passer nedenstående ikke helt :-)

I og med, at I har drevet virksomheden under din fars CVR-nummer og indberettet moms under det, vil din far i SKATs systemer forventes at have en indtægt fra selvstændig virksomhed.

Momsen har, som Peter siger, intet at gøre med den skattemæssige fordeling, men det oplyste momstilsvar anvendes som sandsynliggørelse i systemerne af de selvangivne virksomhedstal.

Og her vil der jo ikke være sammenhæng.

Systemet kan godt "tænke lidt selv" derhen, at hvis virksomheden er registreret som et I/S, så kan den samlede virksomhedsindtægt fra interessenterne godt være fordelt skæv. SKAT har jo registreret CPR-numrene på interessenterne i systemet.

Når din fars oplysninger, så ikke "passer" med det systemet selv kan beregne, så kan det godt give ham nogle spørgsmål - hvorefter I så må forklare, at du har været "ikke registreret interessent" som har fået hele overskuddet.

Hvis du i øvrigt kan dokumentere, at du har selvangivet hele overskuddet, tvivler jeg på, at det giver jer problemer.

Det vil være en god ide at sørge for at blive registreret, det viser jo netop, at I allerede har løst jeres lille administrative fejltagelse.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Hvis du i øvrigt kan dokumentere, at du har selvangivet hele overskuddet, tvivler jeg på, at det giver jer problemer.

Hvad der kan give problemer  er hvis der er forskel i beskatningen mellem far og søn og beskatningsgrundlaget flyttes til den med den laveste skat.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvad der kan give problemer  er hvis der er forskel i beskatningen mellem far og søn og beskatningsgrundlaget flyttes til den med den laveste skat.

Det er selvfølgelig rigtigt Yes - det er vel dog noget man skal være opmærksom på, uanset om man er registreret som et I/S eller ej ?

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
det er vel dog noget man skal være opmærksom på, uanset om man er registreret som et I/S eller ej ?

Hvis de fra starten korrekt havde registreret sig som et I/S ville der have været aftalefrihed mellem interessenterne. Det vil være OK at lave en fordeling mellem far og søn - fordelt således at faderen får 0% og sønnen 100 % - evt. argumenteret med at det afspejler den faktiske fordeling af arbejdet.  Det kræver blot en skriftlig for at dokumentere dette.

Den enkle løsning og sikre løsning kunne være den forslået, at sønnen lod sig registrere og fakturede faderen for udført arbejde inden 31/12.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis de fra starten korrekt havde registreret sig som et I/S ville der have været aftalefrihed mellem interessenterne

Gælder det også, når interessenterne er nært forbundne ? - jeg er nysgerrig :-)

Vh
Lars

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Gælder det også, når interessenterne er nært forbundne ? - jeg er nysgerrig :-)

Der er ingen restriktioner. Gælder såment også for ægtefæller.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)