Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

copyright navne...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 280
Fra  ... Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvordan kan jeg være sikker på at det navn jeg har valgt til min hjemmeside ikke allerede er copyrighted?

For jeg synes tit man finder sider som hævder at deres navn er copyrighted, men som egentlig ikke er det.

Der findes garanteret en database/side man kan slå den slags ting op...

Fra Frederikssund
Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag Johannes,

Der er i princippet intet der hedder copyright. Det er en vildfarelse fordi man som udgangspunkt ofte mener IPR (Intellectual Property Rights) altså retten til en tanke/ide og den værdi der ligger i et navn eller et design (de immaterielle værdier). 

nettet vrimler det med "copyright" og "TM" og hvad ved jeg. Fakta er at man som udgangspunkt skal søge for et land, et område (e.g. EU) eller hele verden. 

Jeg har f.eks. lavet en DK søgning på navnet "SalgsPiloterne" den kostede 1.500 kr. og en EU søgning på "SalesPilots" det kostede så vidt jeg husker 2.500 kr.

Navnet var ledigt. Så kunne jeg vælge at registrere det i DK og EU og det koster noget mere, men det gode er at når jeg er den første til at bruge og fakturere i navnet SalgsPiloterne har jeg en meget større chance for at få "retten" hvis nogen på et tidspunkt hævder at de har ret til navnet.

Hvis domænet er ledigt og hvis du efter at have søgt på Google ikke kan finde nogen der bruger navnet, så er du ret sikker - umiddelbart. Det er klart at i det øjeblik navnet og domænet begynder at have en værdi, så skal du gøre dig ulejlighed med at undersøge om andre har registreret navnet.

Du kan søge på og læse meget mere om al dette på Patent og Mærkevarestyrelsens hjemmeside http://www.dkpto.dk/

Har du brug for kvalificeret rådgivning om IPR så kan jeg varmt anbefale min sagførere Jens Søndergaard hos www.sagfoererne.com

Al det gode til dig og godt nytår
Tony 

 

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)