Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA hos holding og driftselskab?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone og jeg overvejer at starte en selvstændig virksomhed, som bliver hende primære job og mit sekundære (dvs. en 80/20 eller måske 90/10 fordeling af indsatsen i firmaet).

Vi får ikke de store omkostninger til etableringen (ca. 10 - 15.000), så jeg har egentlig ikke lyst til at parkere 80.000,- for et ApS på en konto i banken, hvorfor et SMBA-selskab synes at være interessant.

Men min gamle erhvervsøkonomilærer sagde altid, at man skulle sørge for at lave både et holding- og driftsselskab, når man gik i gang som selvstændig - og det råd er jo stadig fornuftigt :)

Men så kommer problemet/spørgsmålet, for nok kan min kone og jeg etablere "Holding s.m.b.a." med os begge som ejere, men "Holding s.m.b.a." kan vel ikke alene ejere "Drift s.m.b.a" jf. kravet om 2 ejere?

Hvad gør man så? Er ApS eneste "udvej"?

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenenth.

har sendt en PM.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Fra København
Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 154
Fra  Findino Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke muligt at få svar her i tråden også, da det helt sikkert kan have interesse for andre også?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er ikke noget problem.

Du tager dig og din kone med f.eks. hver 40% og holding SMBA med 20%.

Mangler i assistance, kan vi sagtens hjælpe, idet vi opretter SMBA`er.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Bare lige for at skære det ud i pap, så mener du at følgende konstruktion vil kunne gå an (altså er fuldt ud lovlig):

Jeg og konen ejer hver 50% af "Holding s.m.b.a"
Jeg og konen ejer hver 40% af "Drift s.m.b.a" og "Holding s.m.b.a" ejer så de resterende 20%.

Jeg havde faktisk selv tænkt på lige nøjagtig denne konstruktion, men troede ikke det ville være lovligt.

Mvh
Kenneth 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..det er lovligt..men kunne naturligvis også være en anden %-fordeling f.eks.

35/35/30 eller som i nu ønsker.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Santafun,

Nu vil jeg helst ikke træde nogen over tærerne og videregive hele Anders's PM, men det korte af det lange er blot, at han stiller spørgsmåltegn ved, om det nu også er nødvendigt med et holdingselskab, hvilket sådan set er fair nok ikke blot at tage for givet.

Situationen er den, at jeg og konen selvfølgelig håber at vi på sigt kommer til at tjene gode penge på firmaet og at jeg gerne vil holde muligheden åben for at kunne starte mit eget "Drift 2" konsulentfirmat i fremtiden med midler tjent i vores "Drift s.m.b.a" (læs: overskudet), som vi så placerer i holdingselskabet.

Jeg er klar over at der er flere måder at flytte penge rundt og evt. først senere etablere holdingselskab osv, men jeg synes nu det er god fornuft at få tingene lavet "rigtigt" fra starten.

Mvh
Kenneth 

Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Det lyder dælme godt Smile

Fremgangsmåden må vel så være, at vi etablerer holdingselskabet først, når alt her er klart (CVR-nr, godkendelse hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mv.), så etablerer vi drift-selskabet.

Har procent-fordelingen i ejerforholdet på driftselskabet har nogen indvirkning på, hvordan vi evt. flytter et overskud op til ejernene (dvs. mig, konen og holdingselskabet)? Overskudet er vi jo som udgangspunkt mest interesseret i at skulle flytte op i holdingselskabet...

Mvh
Kenneth 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Ja..først stifte Holding...og så derefter drift.

Nej...ingen indflydelse.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)