Vi har gennem flere år brugt Post Danmark og været meget tilfredse med dem. De leverer generelt en god service og nogle fornuftige ydelser, som vi har gjort brug af i forbindelse med forsendelser rundt i hele Skandinavien af tusindevis af musikinstrumenter.
I 2010 blev dog året, hvor Post Danmark indledte en række prisstigninger og ændringer, som i praksis har gjort det umuligt for mange virksomheder at handle med dem. De ændringer som vi primært har oplevet er:
1) per 1 marts 2010 ændrede Post Danmark med 0 dages varsel deres praksis, så alle pakker til private, som under tidligere praksis blev sendt som erhvervspakker, nu alle blev takseret til den meget dyre privat-takst. Det var en "praksis", som Post Danmark og deres account managers kendte og havde godkendt i praksis. Man kan naturligvis diskutere det rimelige i brugen af en sådan praksis, men faktum er at Post Danmark kendte til den og accepterede den. Den ændrede praksis betød for os fragtstigninger på op til 400% med dags varsel, og uden at kunder gennem mange år var varslet om denne ændrede praksis.
2) Per 1 januar 2010 trådte nye årsaftaler i kraft, hvor Post Danmark, så forinden benyttede lejligheden til i praksis også at hæve priserne og ændre vilkår således, at konditionerne yderligere blev forværret.
3) Per 1 april 2011 laves der påny ændringer, som særligt får stor og negativ indflydelse på virksomheder som sender større pakker. (jf det som Helle omtaler). Her er fokus særligt på volumen-tillægsberegningerne, som derved skader virksomheder med større pakker enormt.
For kunder som stadig anvender Post Danmark herefter vil ovennævnte ændringer og forhøjelser i praksis betyde, at deres konkurrenceevne er svækket ganske betydeligt, da det i praksis vil være umuligt at viderefakturere disse meget høje omkostninger til kunderne.
Resultatet er, at udenlandske virksomheder får det meget nemmere i Danmark. Om der sendes tøj fra England eller musikinstrumenter fra Tyskland har ingen betydning for flere og flere danskere, der som det mest naturlige handler på tværs af grænserne. I udlandet er fragtpriserne dog ganske anderledes (= meget lavere) end i Danmark, hvorfor Post Danmark med deres tiltag, i praksis har gjort det meget vanskeligt (og på nogle områder) nærmest umuligt at drive virksomhed.
Heldigvis er der dog konkurrenter til Post Danmark (GLS, Bring, TNT etc) , hvor disse i denne tid knapt kan følge med den stigende ordretilgang de får, som følge af, at virksomheder opsiger deres samarbejde med Post Danmark.
Vi har selv valgt at opsige hele vort samarbejde med Post Danmark, til fordel for andre leverandører.
mvh
Henrik Ruff - Musikinstrumenter.net