Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få dine penge tilbage for Windows Software

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune:

Denni Pultz Gottfredsen:

Ja - måske er Ubuntu blevet mere brugervenligt, men du skal tænke på de fleste produkter på software markedet stadigvæk er udviklet til Windows. Derfor kan Hr. og Fru. Jensen jo ikke bare installerer et eller andet kursus software.

Det giver altså nogle helt andre problemstillinger end bare at skifte til et unix system. 

Det er til dels rigtigt.

Der er ofte bedre softwarealternativer, som kan installeres fra softwarecentret med et enkelt museklik.

Jeg kender 2-3 Hr. og Fru Jensen'ner, som jeg lokkede til at skifte til Ubuntu i stedet for at opgradere deres PC's hardware (fordi at Ubuntu desuden kræver færre resurser).

Alle har været glade for det. En enkelt havde svært ved at vænne sig til ikke at have Outlook. Men det har man jo alligevel ikke som privatperson i de nye Office-pakker eller med Windows Vista/7.

Jeg siger bare, at der skal ske en drastisk ændring for at almindelige forbruger vil anvende et system som Ubuntu. Har personligt selv installeret Windows på de små netbooks som leveres med Ubuntu.

Måske er folk ikke klar til unix endnu. 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Licensreglerne er ændret ved Windows7, så der er det alligevel ikke muligt.

Så sejren er ikke synderligt stor som sådan.

Hvor ser du dette?

Det der står i artiklen er at det ikke er prøvet i retten.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen:

Sune:

Ubuntu Linux er efterhånden blevet lang mere brugervenligt en Windows.
Desuden er installationen så dokumenteret og brugervenlig, at man ikke går galt i skoven.

Hvis folk nu ikke længere bliver TVUNGET til at betale for et styresystem der for nogen vil være DÅRLIGERE, kan det måske være at den almindelige danskere finder ud af at "computer" ikke er definitionen på Windows.

Skype-Smile

Erfaringsmæssigt vil Hr. og Fru Danmark - og langt de fleste virksomheders brugere bare have noget, som fungerer som det plejer, kan køre tekstbehandlingsprogram, regnbeark og e-mail klient, som de er vant til at benytte. Virksomhedskunderne sidder jo oftes med et ERP/CRM system, som også skal køre, efter den gamle computer er blevet udskiftet.
Du vil næsten ikke kunne finde en virksomhed, som er klar til at kaste penge efter uddannelse til medarbejderne, så de kan håndtere nye programmer, blot fordi de så kan spare licensen på den OEM-installerede Windows.

Hr. og Fru Danmark vil bare gerne kunne køre videre uden alt for store virksomheder.

Hvis nye styresystemer skal listes ind hos brugerne, skal det efter min mening gøres, som Google gør med Android på smartphones og de efterhånden større og større tablet-computere, laptops og lignende.

Dbh. John

Jeg kan love dig for at der er mange der gerne så Windows Vista hen hvor peberet gror, og en hel del som ikke har været særlig glad for at diverse softwarepakker, gamle spil ikke virker fordi Microsoft udnytter deres monopollignende situation til at tvinge computerkøbere til at købe nyt software bare fordi man køber en ny computer.

Det lille nummer er har tvunger millioner af mennesker til at investere i software som de reelt ikke havde lyst til at opgradere, så der er nok nogle tusinder bare i Danmark som godt kunne finde på det.

Problemet for "Hr. og Fru. Danmark er idag mest at du ikke kan købe computere med andet end windows installeret, forretningerne sælger og installerer ikke andre systemer. Et brud på Microsofts monopol ville indenfor en computergeneration ænre dette meget hurtigt. Vi er mange der gerne ville kunne se hvad alternativerne virkelig er, og jeg ville personligt ikke ibrugtage en Home version af Windows

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :



BroncofanDK:
Jeg kan love dig for at der er mange der gerne så Windows Vista hen hvor peberet gror, og en hel del som ikke har været særlig glad for at diverse softwarepakker, gamle spil ikke virker fordi Microsoft udnytter deres monopollignende situation til at tvinge computerkøbere til at købe nyt software bare fordi man køber en ny computer.

Du har helt ret i, at Windows Vista ikke har nydt samme popularitet som dets forgænger og efterfølger. Det er derfor rigtigt mange computere er solgt med downgrade til Windows XP Pro, indtil Windows 7 sådan rigtigt har fået fat. Som vi drøftede i en tidligere tråd, så vælger mange virksomheder ikke at opgadere til en nyere version af Windows, fordi udfordingerne kan være mange og store. De udfordringer vil for de fleste være endnu større ved et skifte væk fra Windows som styresystem, fordi vitale programmer i den eksisterende infrastruktur ganske enkelt ikke kan køre på andet end... Windows. Og så kan man i øvrigt mene lige det man vil om Windows Vista eller andre versioner af styresystemet, som ligger på mere end 90% af alle internet-forbundne computere ifølge statistikken for december 2010.

Jeg er ret begejstret for Android, men ikke mere, end at manglende funktionalitet og relativt ringe hardware specifikationer stadig står i vejen for en seriøst hurtig laptop.
Og nej, en æble-computer er stadig ikke et issue. Skype-Wink

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart at der er mange potentielle problemer med forskellige platforme og manglende konkurrence mellem dem. Æblerne er endnu mere monopolistiske end Microsoft, men synes at være bedre fungerende for rigtig mange. 

Microsoft har dog virkelig lavet nogle massivt dårlige produkter - eller nærmere generationsskifter. Office 2007 der ikke er bagudkompatibel med VB programmer skrevet i Office 2003 og tidligere pakker. Det er latterligt at skulle rejse med to bærbare computere fordi Microsoft laver noget l... og ens programmer ikke kan afvikles under 2007, Vista der som det første microsoft styresystem nogensinde ikke var bagudkompatibel. De sidste 2-3 år ville jeg ikke have købt et microsoft produkt hvis der var reelle alternativer.

Linux er bare alt for meget it nerd verden. Det er fomentligt fuldt ud på højde med Windows, men det er usikkert. Havde det haft 10-15% markedsandel ver det meget let at skifte.

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg beskæftiget mig med Ubuntu i en del år, og underviser blandt andet helt almindelige Hr. og Fru Jensen'er i Ubuntu på aftenskole i Aarhus.

En ting man skal huske, er at folk har vidt forskellige forudsætninger for at lære et nyt styresystem at kende, for mange ting er ikke sværere, men kun anderledes.

Det er ganske ofte IT-kyndige personer, der har problemer med Ubuntu og Linux. Fordi de har en masse vaner i deres daglige brug med Windows, og bestemte måder at gøre tingene. Over måske 15-20 år har man også opbygget en intuitiv forståelse for hvor problemer i Windows opstår, og ved hvor og hvordan de skal løses.

Kommer man på Ubuntu/Linux, skal man have nye vaner, og gøre ting på en anden måde. Den intuition man i Windows har for hvordan problemer løses, men som 'almindelige mennesker' oftest ikke har, har man heller ikke i det nye system.

Nej, Linux er absolut ikke for alle mennesker, og der er stadigvæk problemer med, at specialsoftware kun udkommer til Windows. Man kan, naturligvis, sagtens komme ud for, at der er noget specifikt software man ønsker at bruge, som ikke kan anvendes på Linux - eller Mac for den sags skyld.

Men bruger man bare sin maskine til dét, som 90% af folk bruger den til, kan de fleste almindelige brugere i dag sagtens anvende Ubuntu. Det siger min mangeårige Ubuntu-erfaring mig. Især på maskine nr. 2 oplever jeg det: Man har en ældre bærbar, hvor Windows kører ad h. til på, og så installerer man Ubuntu på den i stedet, og dermed lærer det langsomt at kende på den måde, og har tilmed fået nyt liv i en ekstra computer.

Man kan prøve Ubuntu uden at installere noget, og så kan man få syn for sagen. Download Ubuntu her, eller bestil en original CD hos os her.

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Det er klart at der er mange potentielle problemer med forskellige platforme og manglende konkurrence mellem dem. Æblerne er endnu mere monopolistiske end Microsoft, men synes at være bedre fungerende for rigtig mange. 

Microsoft har dog virkelig lavet nogle massivt dårlige produkter - eller nærmere generationsskifter. Office 2007 der ikke er bagudkompatibel med VB programmer skrevet i Office 2003 og tidligere pakker. Det er latterligt at skulle rejse med to bærbare computere fordi Microsoft laver noget l... og ens programmer ikke kan afvikles under 2007, Vista der som det første microsoft styresystem nogensinde ikke var bagudkompatibel. De sidste 2-3 år ville jeg ikke have købt et microsoft produkt hvis der var reelle alternativer.

Linux er bare alt for meget it nerd verden. Det er fomentligt fuldt ud på højde med Windows, men det er usikkert. Havde det haft 10-15% markedsandel ver det meget let at skifte.

Er det ikke lidt vildt at slæbe to bærbare med for at afvikle et Office 2003 program? Office 2007 og 2003 kan fint køres på én og samme maskine.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Pihl:

Nu har jeg beskæftiget mig med Ubuntu i en del år, og underviser blandt andet helt almindelige Hr. og Fru Jensen'er i Ubuntu på aftenskole i Aarhus.

Og det er helt tydeligt, at i ikke har nogen erfaring med Linux (Ubuntu) for 'almindelige mennesker'.

Martin, det bekræfter jo blot indtrykket af, at skal Hr. og Fru Danmark skifte deres gl. computers styresystem til noget andet end Windows, vil de skulle "uddannes" i det nye styresystem. Skype-Smile
Nu var emnet historien om en besparelse på licens til Windows, så man kan installere et andet styresystem eller bruge licensen fra den gamle computer, hvis man skifter til en ny.

Martin Pihl:
Man har en ældre bærbar, hvor Windows kører ad h. til på, og så installerer man Ubuntu på den i stedet, og dermed lærer det langsomt at kende på den måde, og har tilmed fået nyt liv i en ekstra computer.

Du har så evigt ret. Reinstallation af den gamle computer vil altid give en forbedret oplevelse af hastighed på computeren. Det skyldes bare ikke nødvendigvis styresystemet.

Selvfølgelig kan Hr. og Fru Danmark lære at benytte et andet styresystem på deres computer end Windows. Og det bekræftes jo af det faktum, at Apples mac's og Android tablets er så populære.

Vil Ubunto-folket have udbredt almindelige brugeres kendskab til andet end Windows styresystemet, så må man igang med at gøre pakken interessant. Lav en komplet installationspakke, som kan udrulles på de gamle computere - uanset hardware - så brugerne står uden bøvlet med drivere og installation. Pak så denne installationspakke ind i massiv markedsføring om, at enhver kan lægge det på deres udtjente computer - eller en ny uden Windows licens.. , hvorefter brugeren fortsat har alle de kendte funktionaliteter, som de er så vant til.

Så er jeg sikker på, at de gamle computere holder lidt længere. Er det ikke muligt, varsler jeg gerne, at de gamle computere fortsat vil være nærmest ubrugelig for den almindelige brugere., med mindre producenterne får markedsført one-touch-reinstallationsfunktionen, som nogle bærbare computere allerede har indbygget fra fabrikken. Meget få almindelige brugere er klar over, at de på den gode kvalitetscomputer har fabriksinstallationen liggende, og at de kan "nulstille" computeren til fabriksindstilling, hvorved computeren bliver som født på ny.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)