Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et forbruger spørgsmål om tøjkøb

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jun 08
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer, jeg ved ikke om dette var det rigtige sted at skrive indlæget.

Men jeg har haft købt et par bukser i en tøjbutik, som går op i en syning første gang jeg tager dem på, jeg har nu fået dem repareret 3 gange og brugt dem 3 gange, jeg har ikke misvedligeholdt dem eller noget i den retning, jeg har vasket og brugt dem efter anvisningerne.

Men tøjbutikken vil ikke give mig pengene tilbage eller bytte til nogle andre bukser de vil stadig reperere dem, også efter 3 gang.

Er der andre regler i købeloven / garanti omkring tøjkøb end hvis jeg køber et fjernsyn?

Det skal siges at jeg har brugt disse bukser 3 gange og alle 3 gange er de gået op i syningen det samme sted.

Hvordan er mine rettigheder som forbruger i den tøjbutik?


Tak på forhånd
Simon Schmidt

Ledz.dk - Søger sponsor gaver til turnering!

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Om mangler ved salgsgenstanden

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Salgsgenstandens overensstemmelse med aftalen (mangler)

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1)   have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

2)   være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,

3)   være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og

4)   have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

 

Efter disse §§ burde der ikke være nogen form for tvivl, så self. burde du kunne få dine penge tilbage eller få ombyttet til et par nye bukser, sikke da en rige service de tilbyder deres kunder.

 

Mvh

The-shop.

 

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Øv det er da rigtig træls med dine bukser.. Sagen er nok lidt i en gråzone synes jeg,  -men var det ordentlig butik du handlede i, ville der ikke være nogen tvivl om, at de ville lade dig ophæve købet..

Men du kan se her hvad købeloven skriver direkte om dit tilfælde:

Sælgeren kan ikke afvise dit krav om ombytning:

  • Hvis det tager meget lang tid at reparere
  • Hvis sælgeren har prøvet at reparere den samme fejl flere gange før
  • Hvis der er mange forskellige fejl ved varen

så under alle omstændigheder har du ret til at få dine bukser byttet, når nu reperation har været forsøgt flere gange.. Men direkte at hæve købet, kan du vel kun hvis butikken ikke kan skaffe, eller har et par tilsvarende bukser på lager..

Du kan læse hele stykket hvor ovenstående uddrag er taget på forbrug.dk

Håber det løser sig med dine bukser

vh/ Ulrik

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jun 08
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode svar :)
Nu gider jeg snart ikke at vente på flere reperationer..

Ledz.dk - Søger sponsor gaver til turnering!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)