Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har brug for råd inden jeg skriver under på kontrakt med agent(sælger)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg står i den situation, at jeg har produceret nogle produkter, som en agent har set via en bekendt.

Det hele er gået meget hurtigt og tingene skal med på messe inden længe. Jeg havde møde i sidste uge med agenten og fik stukket en kontrakt i hånden, men der er flere punkter, som jeg studser over og gerne vil høre en objektiv mening om.

Det jeg undre mig mest over i kontrakten er, at hvis jeg skriver under, så giver jeg agenten eneretten til at sælge mine produkter i hele verdnen...er det normal kutyme? Jeg får ikke engang retigheden til at oprette egen hjemmeside med salg af egne produkter. Dette vil jeg ikke gå med til. Jeg kan sagtens se en fidus i, at agenten har eneret til at vidersælge mine produkter til butikker, men som sagt vil jeg selv have lov at sælge via netbutik.

Jeg vil ydermere gerne høre om det er normalt, at man selv får lov at opsøge butikker man vil

handle med eller om det er noget man lader agenten styre ene og alene?

Desuden giver jeg agenten rettighed til at sælge ALT hvad jeg fremtidigt designer, det er jeg pt. heller ikke interesseret i og vil gerne se, hvordan det går med vores samarbejder inden jeg udviger vores aftaler...er der fornuft i det eller skal jeg overgive hende hele retten?

Er det normalt at det er agentudgiveren, der levere produkterne til agenten og selv står for fragt og omkostningerne i forbindelse med det eller er det agenten, der normalt selv betaler for fragt?

I kontrakten står der, at begge parter kan opsige kontrakten med 6 måneders varsel, kan der opstå problematikker i forhold til det?

Der står ydermere at jeg skal betale for fotos og foldere, hvilket er fint nok, men der står ydermere, at jeg kan hæfte for omkostninger forbundet med messer og udstillinger...er det ligeledes normal kutyme?

Afslutningsvis vil jeg gerne høre om der er nogen her, der ved hvad agenter normalt tager i procenter for at sælge en vare for agentudgiveren...altså mig?

 

På forhånd tak for hjælp og svar;D Eva

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke underskrive en kontrakt ud fra hvad der er normalt (eller hvad agenten siger er normalt) - men istedet konsultere en jurist eller advokat.

Du skal gøre dig nogle tanker omkring hvad du selv ønsker, nu og i fremtiden og det skal du sætte op i bullets efter en prioritering af hvad der er vigtigst for dig.

Det er klart at en agent vil sikre sig de bedste muligheder for at fremme salget af dine varer, og her er det nødvendigt med et spillerum, så agenten ikke skal konsultere dig hver gang der skal indgåes en aftale. 

Derfor vil der blive tale om at du må give dig på visse punkter, mens andre er ultimative. Kort fortalt handler det om at afveje omkostningerne ved at have en agent, mod om du selv - evt. ved at ansætte en lønnet sælger - kan få mere salg for færre penge uden en agent.

Rettighederne skal du til gengæld ikke give fra dig. Det er der ingen grund til. Det er agentens opgave at holde dig så tilfreds at du ikke skifter.

Men kontrakten skal du ikke stå alene med, - den må du have drøftet med en jurist.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg driver selv agentur og har en del erfaring med indgåelse af kontrakter.

Umiddelbart forekommer det mig at din agent spiller lidt på din manglende erfaring.

Der findes naturligvis worldwide agenturaftaler med eneret. Der er andre agenturer der er geografisk opdelt, og andre der er opdelt efter markeder (specialhandel i DK, discount i Tyskland osv), og andre der er opdelt på produktgruper - og alle tænkelige kombinationer heraf. Det kunne for eksempel være agenturet på borde til discount i Tyskland man forhandler om. Derfor kan du fint lave en aftale der dækker alt andet end din egen webshop.

Det er normalt at rettighedshaveren (dig) dækker omkostninger til salgsmaterialer og promovering herunder også messer - men det er rettighedshaveren der skal give ok til alle udgifter til dette inden de enkelte aftaler indgås. Dvs at agenten kan ikke blot booke en stand i Vegas, flyve derover på businessclass og bo på 5-stjernet hotel under messen uden at du har givet grønt lys. Her vil jeg da anbefale at man får et budget af agenten - pengene skal jo tjenes hjem igen. Evt kunne man lave en aftale om at hvis ikke omkostningen tjenes hjem igen deler man omkostningen el lign.

Fragt af salgsprøver, promomateriale o lign er det normalt rettighedshaveren der dækker.

Det er en god idé for begge parter at man er enige om hvilket niveau omkostningerne må ligge i - hvilke priser for hoteller, monkeyclass el business class på fly osv.

Der bør også stå i kontrakten hvor mange designs du forventes at udvikle på årsbasis. (du skriver både som om det er designs og produkter....hvis der er tale om fysiske produkter bør der stå hvor tit du kommer med nye produkter)

6 måneders varsel er faktisk lidt kort varsel for de store agenturer. Normalt indgåes aftaler om licenser/rettigheder i perioder på 2 eller 3 år minimum.

Sluttelig - hvis du indgår en worldwide aftale indeholdende en aftale om alle eksisterende og kommende designs, så kan du jo gøre som de store tøjlicensmærker og bede om en MG. Det er vel ikke urimeligt at hvis et firma vil have alle rettigheder på dine designs i hele verden at de så smider en seriøs stak penge på bordet for at sikre sig aftalen. Det er beløb i millionklassen vi taler om, og dette beløb skal således IKKE være afhængigt af det salg agenten genererer (og det skal være non-refundable). Oveni dette beløb kan de så betale en procentdel af omsætningen.

Hvis du vælger denne model er du nødt til at indføre en klausul i kontrakten om at du skal have mulighed for at sende en revisor (reelt en Controller) til firmaet for at sikre at de indberetter hele salget til dig (indberetninger bør ske kvartalsvis på udfaktureret salg) - og ifald revisoren finder fejl i indberetningerne over xxxx EUR skal agenten dække omkostningen til revisoren/controlleren.

Procentens størrelse afhænger af produkt type og omsætning...da der er tale om worldwide salg vil jeg foreslå at du ikke betaler agenten procenter men at de i stedet betaler dig procenter. Hvis de skal kunne lave worldwide salg kan jeg ikke se at det er muligt for dig at styre priserne, det vil du være nødt til at overlade til dem - og hvis agenten mener det er nødvendigt med worldwide rettigheder bør de jo budgettere med et slag i milliardklassen og det vil ærligt talt være lidt hårdt for dit cash-flow. Hvis du overlader det til agenten er det deres cashflow der påvirker, og det bør de kunne bære hvis de har worldwide salg og distribution.

Det er lidt voldsomt at indgå denne slags aftaler så man skal være meget forsigtig. Jeg vil varmt anbefale en advokat der har erfaring med dette, selvom det vil indebære en omkostning for dig på 50-100k. Husk at du ved indgåelse af en sådan aftale worldwide samtidig fraskriver dig alle andre indtægtsmuligheder i perioden, og du er jo nødt til at sikre dig et eller andet så du kan få en dækket dine leveomkostninger (og iøvrigt de omkostninger der er ved messer, promomateriale og lign)

Allerførst - må du hellere sikre dig at din agent faktisk er vilig til at indgå denne form for aftale, der er en del agenter der indgår alle de kontrakter de kan så længe de er gratis for dem, uden at de egentlig forventer at kunne sælge noget af det men blot gerne vil have det i deres portefølje :)

Held og lykke med det - det kan blive en fantastisk succes for dig hvis agenten er reel nok.

mvh

 

Morten

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar.

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit fine svar.

 

Det der er mit største issue pt. er at jeg endnu ikke er cvr reg. og det er først og fremmest det jeg skal have på plads.

Når det så er oppe at køre, så bliver det til at starte med et enkeltmandsfirma, så der er helt naturlige grænser for, hvor meget jeg kan producere, da det forgår pt. i eget hjem. Dermed sagt; jeg har slet ikke arme og kapacitet nok til at kunne sælge udover Danmarks grænser.

Jeg må sige til agenten, at jeg pt. ikke kan lave nogle kontrakter før, at jeg har et reelt firma og så agenten vente med at tage mine ting med på messe indtil alt er på plads.

Da jeg ydermere ikke kan producere i store omfang, så må jeg, når firmaet er kørt i startposition lave en kontrakt, der giver mig rettigheder til salg via egen hjemmeside og via egen butik og så skal der ikke stå flere produkter end dem, jeg pt. har designet og udført og så kan vi altid tilføje yderligere produkter, når den tid kommer.

Jeg håber helt sikkert at det bliver en succes og drømmen er jo at få det i produktion i et større omfang, hvis det altså viser sig, at produkterne sælger godt og at efterspørgelsen er større end hvad jeg selv kan levere.

Jeg har ikke noget imod at lave en kontrakt der løber over 2 år med mulighed for genforhandling.

Jeg ved, at agenten selvfølgelig er interesseret i at sælge varerne, da vedkommende jo selv vil tjene en del penge på det, så agentens motivation er også stor. Jeg har fået uovertruffen god respons på det jeg laver både fra agentens side, men også fra andre der har set hvad jeg laver og mange jeg kender privat vil meget gerne købe det jeg laver, men jeg vil ikke sælge noget som helst før der ligger et cvr. nr. på bordet og før jeg er momsregistreret.

Jeg må lige få orden på de mest basale sager.

Ydermere tænker jeg, at det måske kunne være en ide at tage et iværksætterkursus for at få overblik over de basale grundsten i forhold til at starte egen virksomhed.

Tusind tak igen for svar;D

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Eva,

sandt nok - først et firma, derefter en aftale :)

Blot et enkelt punkt...hvis I diskuterer worldwide aftale og der skal seriøse penge i det - så tror jeg ikke jeg ville lave det som enkeltmandsvirksomhed.......Hvis der går noget galt så har de nok flere penge til retssager end du har.

Derfor vil det være bedre for dig at lave et aps der laver aftalen, med et holdingselskab ovenover. Så kan du betale løn og omkostninger til dig selv fra ApS, og flytte det meste af overskuddet gratis på i holdingselskabet - og hvis der så kommer retssager så kan du dreje nøglen i ApS'et...Du vil altid have rettighederne til dine egne designs, dem kan ingen tage fra dig - men et erstatningskrav kan seriøst forkrøble din privatøkonomi hvis der er tale om enkeltmandsvirksomhed.

Såvidt jeg husker er der ikke krav til indskud på Holdingselskaber, og kravet til indskud på ApS er 80k hvilket rigeligt bør kunne blive dækket af din aftale hvis den er worldwide.

Jeg har selv fået tilbud på 3500,- for et regnskab på Holding så det er reelt småpenge...

Morten

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg tvivler på at en seriøs revisor vil lave et regnskab med revision og rewiev for kr. 3500,- ?

Jeg vil tro at det ligger et sted mellem kr. 5-10.000 som minimum.

Da det gælder om at minimere udgifterne i starten, kan jeg absolut ikke se nogen grund til at påføre sig selv yderligere af dem ved at stifte et Holding selskab, så længe der ikke er store overskud, og hvem har det i en opstarts fase?

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Mit tilbud er på revision af et Holdingselskab - og tilbuddet kommer fra et af de største revisionsfirmaer i DK.

En revision af et APS vil snarere ligge på 10k det kan vi godt blive enige om - jeg ligger selv i dette niveau for mit firma.

Og igen - hvis der er tale om en worldwide aftale så bør der afgjort være et pænt overskud allerede fra første år, ellers er der jo intet incitament til at indgå en aftale hvor man samtidig fraskriver sig alle rettigheder til selv at sælge....

Logikken må være at hvis et firma er parat til at indgå kontrakt for et produkt eller en designserie på worldwide basis må de smide en stak penge på bordet fra dag 1 - ellers tror de jo ikke selv på det, og så er der slet ingen grund til at indgå en worldwide aftale....

mvh

Morten

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Pt. er der ikke tale om en worldwide aftale, da jeg jo slet ikke ville kunne levere på verdensplan.

Jeg bliver nødt til at oprette firma først og så må tingene vokse stille og roligt. Hvis det viser sig, at folk er vilde med mine ting og som tidligere nævnt at efterspørgelsen er større end udbud, så må jeg undersøge mulighederne for at udvide forretningen.

Jeg er klar over, at jeg hæfter for alt, hvis jeg opretter enkeltmandsfirma og drømmen er da i den grad at lave et APS, men det er en kapital jeg ikke står inde med nu. Derfor...små skridt og så må jeg sælge på anden vis inden da f.eks. på lejede stande og via kommision i butikker. Når der så er nok til et APS, så ændrer jeg firmaet til det. Forhåebnligt ville det være en mulighed inden året er omme.

Hvad revisor ang. så er det først noget jeg vil benytte mig af, når der er et rimeligt salg. Indtil da vil jeg selv stå for regnskab og der har jeg heldigvis en omgangskreds, der har forstand på den slags sager og som kan hjælpe.

Jeg blev nok bare taget med storm, da jeg erfarede, at mine produkter fik så positiv respons og jeg var benovet i den grad, men jeg bliver nødt til at trække vejret og få styr på de juridiske sager først og få det cvr. nr inden jeg tager yderligere skridt.

Min force er, at jeg er meget innovativ og jeg har et hav af designs liggende på tegnebordet, så produkter vil der komme nok af og nogle være salgsbare og andre sikkert ikke, men det vil tiden vise.

Den største drøm er da at blive worldwide....hvem vil ikke det;D, men det er de færreste, der bliver det natten over. Jeg er helt grøn på området og jeg skal først til at høste erfaringer nu.

 

Mvh Eva

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Eva Jeg ville nok starte med at lave et selskab og derefter lave en aftale med en agent. MEN jeg vil råde dig til at få juridisk bistand mht en aftale. Det koster selvfølgelig i starten, men på den lange bane kan det være med til at sikre ens virksomhed. Det advokatkontor jeg arbejder på, er en af vores specialer netop at yde rådgivning til iværksætter. Så hvis du interesseret i at høre nærmere, er du mere end velkommen til at sende mig en mail på jam@integralaw.dk. Hilsen Javed A.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)