Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg overveje ved ansættelse (barsel)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Espergærde
Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se problematikken i at have en på barsel som lille virksomhed.

Men jeg synes at det er en super dårlig moralsk holdning at have, at man som virksomhed spekulerer i at man ikke skal betale det ene eller det andet for at  have en ansat. Der er ikke noget værre end at gå ind til sin arbejdsgiver for at overbringe den GLÆDELIGE nyhed for at blive mødt at surt opstød og en kold skulder. Som ansat mister man ALT respekt for sin arbejdsgiver! Tænk over det! 

Uanset om man ansætter en mand eller kvinde er chancen der for at de informerer om at de skal på barsel. Det burde man som virksomhed være glad for og støtte op om, da det er omdrejningspunktet i vores samfund at der bliver født børn.

Som sagt er muligheden der for at den ansatte kan få dagpenge som supplering fra en barselsfond! = stort set ingen udgifter for virksomheden, udover de almindelige udgifter.

Jeg har selv, som mand, lige været på 4 måneders barsel. Er glad for at have den mulighed og opfordre alle mænd til at gøre det samme! Det er Fantastisk!

 

Daniel

 

Gratis babypakker til kommende forældre - Gratisbabypakke.dk

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel:

Jeg kan godt se problematikken i at have en på barsel som lille virksomhed.

Men jeg synes at det er en super dårlig moralsk holdning at have, at man som virksomhed spekulerer i at man ikke skal betale det ene eller det andet for at  have en ansat. Der er ikke noget værre end at gå ind til sin arbejdsgiver for at overbringe den GLÆDELIGE nyhed for at blive mødt at surt opstød og en kold skulder. Som ansat mister man ALT respekt for sin arbejdsgiver! Tænk over det! 

Uanset om man ansætter en mand eller kvinde er chancen der for at de informerer om at de skal på barsel. Det burde man som virksomhed være glad for og støtte op om, da det er omdrejningspunktet i vores samfund at der bliver født børn.

Som sagt er muligheden der for at den ansatte kan få dagpenge som supplering fra en barselsfond! = stort set ingen udgifter for virksomheden, udover de almindelige udgifter.

Jeg har selv, som mand, lige været på 4 måneders barsel. Er glad for at have den mulighed og opfordre alle mænd til at gøre det samme! Det er Fantastisk!

 

Daniel

 

Du er da mere end velkommen til at tage dine egne økonomiske beslutninger, i slutningen af dagen er det eneste en arbejdsgiver skal bekymre sig om er virksomhedens overlevelse og ikke om en medarbejder prioriterer det at blive gravid og gå hjemme højere end at passe sit arbejde og leve op til det ansvar der er i at være (måske nøglemedarbejder) medarbejder i en lille virksomhed.

Er jo kun fantastisk fordi du fandt nogle andre (læs mig+andre der bidrager direkte eller inddirekte) til at betale for din barsel, skulle du betale den selv var du nok blevet på dit job hvor der var brug for dig.

Du tænker tydeligvis som en medarbejder og ikke en enhvervsdrivende der skal ud og skaffe nye kunder for at kunne betale for andres glæder... tænk over det

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 345
Fra  PlusLED / ENVILAR Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

Lykkebjerg:

Lad vær med at få ansatte fordi en mand kan også tage kvindens barsel.

 

ansæt en der er til samme køn :-)

 

 

 

 

Jeg sad og grinte lidt af de andre svar, men det har var det bedste.. :) 

www.PlusLED.dk - LED grossist til danske el-installatøre.
www.ENVILAR.com - LED serie af belysning i højeste kvalitet.

Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg godt betale til barsensfonden selvom jeg ikke er medlem af en arbejdsgiverforening??

Fra Espergærde
Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg skrev kan jeg godt se problematikken.

Men hvis alle virksomheder havde den holdning du afspejler her og vel og mærke havde muligheden for at gøre noget ved det, så ville vi jo have et kæmpe problem på arbejdsmarkedet idet kvinder fra 20 til 35 ikke ville kunne få sig et job. Det er der heldigvis lovgivning omkring.

Jeg "fandt" ikke nogen andre til at betale min barsel. Sådan er vores barselsystem skruet sammen at man som minimum kan få dagpenge mens man er på barsel.

Var det ikke en ide at indregne den mulige udgift man har, ved at en ansat går på barsel fra start af? 

På den måde skal man som virksomhed ikke rende rundt og bekymre sig, man har også en klar politik omkring det, og medarbejderen skal heller ikke bekymre sig og man får et godt ry, og er et sted man har lyst til at arbejde. Og ikke mindst en medarbejder der har lyst til at komme tilbage!

 

"Du tænker tydeligvis som en medarbejder og ikke en enhvervsdrivende der skal ud og skaffe nye kunder for at kunne betale for andres glæder... tænk over det"

Vi er sådan set alle lige! Uden virksomhed klare medarbejderen sig ikke og uden medarbejderen klare virksomheden sig heller ikke.... så tænk du over det!

Gratis babypakker til kommende forældre - Gratisbabypakke.dk

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel:

Som jeg skrev kan jeg godt se problematikken.

Men hvis alle virksomheder havde den holdning du afspejler her og vel og mærke havde muligheden for at gøre noget ved det, så ville vi jo have et kæmpe problem på arbejdsmarkedet idet kvinder fra 20 til 35 ikke ville kunne få sig et job. Det er der heldigvis lovgivning omkring.

Jeg "fandt" ikke nogen andre til at betale min barsel. Sådan er vores barselsystem skruet sammen at man som minimum kan få dagpenge mens man er på barsel.

Var det ikke en ide at indregne den mulige udgift man har, ved at en ansat går på barsel fra start af? 

På den måde skal man som virksomhed ikke rende rundt og bekymre sig, man har også en klar politik omkring det, og medarbejderen skal heller ikke bekymre sig og man får et godt ry, og er et sted man har lyst til at arbejde. Og ikke mindst en medarbejder der har lyst til at komme tilbage!

 

"Du tænker tydeligvis som en medarbejder og ikke en enhvervsdrivende der skal ud og skaffe nye kunder for at kunne betale for andres glæder... tænk over det"

Vi er sådan set alle lige! Uden virksomhed klare medarbejderen sig ikke og uden medarbejderen klare virksomheden sig heller ikke.... så tænk du over det!

I mindre virksomheder kan der let ske det at den vikar du har ansat istedet er bedre end den der er på barsel, pg pga regler kan du så ikke lige fyre den der er på barsel selvom denne klart er en dårligere end den "midlertidige" du ansatte istedet. I mindre virksomheder er hver medarbejder normalt en nøglemedarbejder der ikke bare lige kan erstattes, og skal den erstattes selv i kort tid, er det nemmere/billigere/bedre bare at ansætte en helt anden.

Reglerne er ikke lavet for mindre virksomheder, derfor du ser færre og færre af dem. Danmark er godt på vej imod afgrunden da disse luksusregler ikke kan financieres om måske 10 år, vent og se.

De fleste mindre virksomheder har ikke den luksus at "indregne den udgift man har", de har problemer nok med at holde skindet på næsen til at skulle bekymre sig om ting som hvor de skal skaffe, dels en erstatning, dels penge til at financiere luksusregler.

Det nyeste er at EU vil pålægge alle udgifter på arbejdsgiveren for de første 20 uger af barsel,skal du se hvor let det er for kvinder at finde et arbejde hvis de regler indføres.

Andre betaler din regning, der betales hvert år til barselssystemet uden disse betalende individer nogensinde har brugt systemet så disse har vel betalt for at dem der går på barsel kan have barsel, længere er den ikke. Om det er godt eller dårligt for Danmark som helhed er en helt anden diskussion, uden børn ingen fremtid.

Nok om dette for nu.

Fra Espergærde
Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

"Om det er godt eller dårligt for Danmark som helhed er en helt anden diskussion, uden børn ingen fremtid."

 

 

Lige præcis! :O)

Gratis babypakker til kommende forældre - Gratisbabypakke.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mette Maria:

Kan jeg godt betale til barsensfonden selvom jeg ikke er medlem af en arbejdsgiverforening??

Ja, du har sådan set ikke noget valg. Hvis ikke du er medlem af en organisation, altså arbejdsgiverforening, som har en selvstændig barselsfond, skal du betale til barsel.dk, og det dækker rigtig langt hen ad vejen den udgift, der er forbundet med, at en medarbejder går på barsel.


I øvrigt er funktionærloven meget beskeden hvad angår medarbejderens krav på løn - så for rigtig mange funktionærer har de nye barselsfonde inkl. barsel.dk betydet en stor forbedring, idet mange arbejdsgivere vælger at udbetale mere end minimumssatsen (fordi de får udgiften refunderet):

§ 7.

Stk. 2. Funktionæren har ret til halv løn under fravær på grund af graviditet og barsel fra barselorlovens påbegyndelse, jf. stk. 1, til 14 uger efter fødslen.

Stk. 3. Funktionæren har ret til fuld løn, hvis hun bliver uarbejdsdygtig på grund af graviditet af de grunde, der er nævnt i barsellovens § 6, stk. 2, i perioden fra graviditetens indtræden til barselorlovens påbegyndelse, jf. stk. 1. § 5, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand /Regnskabsskolen:
Stk. 3. Funktionæren har ret til fuld løn, hvis hun bliver uarbejdsdygtig på grund af graviditet af de grunde, der er nævnt i barsellovens § 6, stk. 2, i perioden fra graviditetens indtræden til barselorlovens påbegyndelse, jf. stk. 1. § 5, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse

Vil lige tilføje, at arbejdsgiveren er berettiget til refusion fra kommunen fra 1. sygedag, hvis der er tale om graviditetsbetinget sygdom.

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan sagtens forstå problematikken langt hen af vejen for de små virksomheder, med hensyn til ekstra omkostninger ved barsel ell. lign. 

Men jeg må indrømme at man som ung kvinde, der som færdiguddannet om 1½ år, til den tid er 27 år og ikke har fået børn endnu, får en lidt dårlig smag i munden, når jeg hører, at nogle spekulere i dette... (for ikke at nævne at det ikke er lovligt - selvom det er meget svært at bevise, hvorfor nogle bliver ansat frem for andre).

Jeg er selv meget meget ambitiøs med hensyn til min karriere, men jeg vil have ret til at vælge at få børn uden at det skal gå ud over min karriere, eller at jeg for den sags skyld, skal have dårlig samvittighed overfor for min chef, pga. et helt naturligt valg.

Bare en tanke... Stop den spekulation, og ansat dem i finder kvalificeret til jobbet. De kommer jo tilbage igen.. og giver den nok også lidt ekstra i deres arbejde for virksomheden, hvis de har været støttet i sit valg. GLADE medarbejdere er de BEDSTE medarbejdere. 

Skjødt

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)