Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af kosttilskud: krav og godkendelser

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er der nogen der ved, hvilke krav man skal opfylde, for at må sælge kosttilskud?

Jeg har fået at vide, at man skal have en smileyordning, men er der ellers nogle godkendelser man skal have?

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ehm tror nok at kosttilskuddet skal være godkendt til markedsføring i dk.

 

Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fandt også noget information på Fødevarestyrelsens hjemmeside:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Ernaering/Kosttilskud/Naar_du_vil_markedsfoere_kosttilskud/Ny_kosttilskudsvirksomhed/Ny_kosttilskudsvirksomhed.htm

 

Hvis der er nogen der har erfaring med at starte kosttilskud virksomhed, kunne jeg godt bruge et par tips og råd.

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Importerer du selv kosttilskudende? 

Hvis de i forvejen er importeret eller bliver produceret i Danmark, så skal du være godkendt fødevarevirksomhed. Der er lidt forskel, hvis du skal sælge produkterne detail eller om det er engros. Hvis det er detail, skal du have smiley, hvis det er engros får du ikke en smiley, men får stadig kontrolbesøg, som du iøvrigt skal betale for.. (ca. 500 kroner pr. påbegyndt kvarter).

Hvis du selv importerer dine kosttilskud er der en masse krav med godkendelse. Du skal have anmeldt kosttilskuddene jf. kosttilskudsbekendtgørelsens $5.

Hvis du importerer kosttilskudende, skal du ligeledes have dokumentation for, at de virker. Det kan enten være præparatet som helhed eller de enkelte ingredienser.

Vil gerne hjælpe, hvis du har yderligere spørgsmål :-)

Held og lykke med det. Fødevarebranchen er forfærdelig!

Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CBering

Takker for svar.

Nej, jeg vil heldigvis ikke importere, men købe produktet af en dansk forhandler, f.eks. fra helsam.dk.  Jeg vil sælge detail.

Jeg prøver egentlig bare at finde ud af, om det er muligt at starte en sådan lille en-mands virksomhed, uden at skulle investere helt vildt og skulle opfylde en masse krav. Det lyder som om, at du har lidt erfaring fra branchen.

Hvad med opbevaringen af kosttilskud - kan jeg opbevare det på min hjemmeadresse? Eller er der en masse krav til lokalerne?

Jeg har snakket lidt med fødevarestyrelsen, som siger at der er en "bagatel-grænse", hvis man ikke sælger for mere end 50.000 kr, som gør at man ikke behøver opfylde en masse kriterier. Ved du noget om det?

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Denoysius:

Hej CBering

Takker for svar.

Nej, jeg vil heldigvis ikke importere, men købe produktet af en dansk forhandler, f.eks. fra helsam.dk.  Jeg vil sælge detail.

Jeg prøver egentlig bare at finde ud af, om det er muligt at starte en sådan lille en-mands virksomhed, uden at skulle investere helt vildt og skulle opfylde en masse krav. Det lyder som om, at du har lidt erfaring fra branchen.

Hvad med opbevaringen af kosttilskud - kan jeg opbevare det på min hjemmeadresse? Eller er der en masse krav til lokalerne?

Jeg har snakket lidt med fødevarestyrelsen, som siger at der er en "bagatel-grænse", hvis man ikke sælger for mere end 50.000 kr, som gør at man ikke behøver opfylde en masse kriterier. Ved du noget om det?

Hej igen,

Jeg importerer kosttilskud fra USA - det er svært at opfylde alle fødevarestyrelsens krav..

Hvis du køber produkterne af en dansk forhandler, så har den danske forhandler eller producenten allerede anmeldt de forskellige kosttilskud, og det er derfor ikke noget du skal rode med.

Du skal blot være registreret fødevarevirksomhed med detailhandel. Det er en simpel proces. Du skal blot indsende et ansøgningsskema. Du kommer i en risikogruppe der hedder Ultra-lav, hvilket betyder du gnm. har 0,2 kontrol besøg pr. år. Når du er i den gruppe skal du ikke engang linke til kontrolrapporten på din hjemmeside.. 

Jeg startede også op på min privatadresse. Det kan man sagtens. Når du har med ikke-animalske fødevarer at gøre er der ikke de store krav til lokalerne.. Det var noget andet, hvis du handlede med kød eller grønsager...

Lokalet skal dog bare have en normal sturetemperatur og være skadedyrssikret, hvilket alle lokaler er (næsten).

 

Tilmeldt 17. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal have smilley ordning selvom du sælger engros. Jeg ejer en fabrik hvor vi producere Proteinpulver bla. Og vi er da en del af smiley ordningen. Og 500 kr per besøg er vidst lidt lavt sat. Vi giver ca 5-6000 per besøg, da vi er en produktionsvirksomhed.

Jeg ville råde dig at lade vær med at importere noget fra udlandet og købe af danske leverandører, det vil gøre det vil gøre dit arbejde nemmere.
Tilmeldt 17. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Sorry over så lige der stod Per påbegyndt kvarter. Du har ret, dig er det et startgebyr, plus du skal betale til rejseholdet. Fødevarestyrelsen er simpelthen en pind i hjulet for danske virkesomheder. Derfor alle med kosttilskud åbner udenlandske virksomheder i stedet.
Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at du skal have kontrolbesøg, hvis du udelukkende handler engros. Dette er dog ikke ensbetydende med, at du modtager smiley's - for det gør du ikke. 

Engrosvirksomheder får kontrolbesøg. De kan godt opnå ELITE-status, men får ikke en smiley efter hvert kontrolbesøg, som detail-virksomheder gør.

Det er korrekt, at Fødevarestyrelsen er en kæp i hjulet, når man vil opstarte en virksomhed med import af fødevarer. Meeen, hvis man virkelig brænder for det og tror på sin idé, og har tiden til langsommelig krig med fvst, så er det bare at gå i gang :-)

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som de andre siger så er kosttilskud branchen nok ikke den nemmeste at starte op i, og den er underlagt en masse kontrol som nemt kan resultere i bøder og i hvertfald en masse besvær.

Sælger selv proteinpulver, kreatin mv. og bøvler tit og ofte med fødevaremyndighederne. Men hvis du bare vil åbne detailsalg og f.eks. bare købe fra helsam får du nok ikke de store problemer.

Vil klart anbefale at du ringer til din lokale fødevareregion og aftaler et møde hvor du forklarer dem hvad du vil, og de kan forklare dig hvilke krav de stiller. På den måde er du rimelig dækket ind.

Der er forskel fra region til region hvilke krav de stiller så det vil helt sikkert være nødvendigt at få et møde med dem.

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)