Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk ApS med tysk sælger- kan vi købe tysk bil?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Flensborg
Tilmeldt 12. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har netop startet et Aps i Danmark (jeg er blevet agent for et dansk firma i Tyskland).

Jeg vil selv blive ansat i firmaet som sælger på det tyske marked, og da jeg bor i Tyskland er mit spørgsmål om mit APS kan købe en tysk indregistreret firmabil og lade mig køre i den? Bilen vil blive brugt til kundebesøg i Tyskland og vil en sjælden gang (måske 1-5% af den samlede kørsel) køres i Danmark.

 

Hvis det danske aps kan købe en tysk firmabil, er der så nogen der ved, hvordan det hele fungerer i praksis?

 

På forhånd tak for hjælpen!

 

 

Fra Danmark
Tilmeldt 28. Oct 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lene,

jeg vil høre om du nogensinde fik en afklaring på dit spørgsmål.!?

Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre om du er eneste ansatte eller om du også har ansat tyskere i dit danske ApS, såfremt du har var der nogle særlige regler man skulle være opmærksom i den henseende.!?

De bedste hilsener

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nul problemos.

Du kan da bare lease en tysk indr. bil hos Fleggaard Leasing/Harrisle.

De kender alt til reglerne.

 

MvH

Peter

Fra Danmark
Tilmeldt 28. Oct 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

helt enig i forhold til bil, det er der ikke de store udfordringer i.!

Og formentlig heller ikke hvis man ønskede at købe, udfordringen vil nok pt. at opnå finansiering medmindre man kan fremvise mange års regnskaber med fine resultater.!

Men måske du kan være behjælpelig med at belyse hvorvidt der er nogle særlige regler man skal være opmærksom på i forbindelse med ansættelse af en tysker i dansk ApS.!?? Har du kendskab til om der stilles særlige krav til kontrakt, vilkår, arbejdet eller lignende, eller foregår det hele på samme måde som var det en dansker, blot med den krølle at tyskere først skal anmode om et CPR og derefter kan alt klares helt normalt via Multiløn/Danløn osv..!!

Ser frem til at høre fra dig herom, såfremt du har kendskab hertil...


God dag

- Michael

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Peter - Revisor:

Nul problemos.


Du kan da bare lease en tysk indr. bil hos Fleggaard Leasing/Harrisle.


De kender alt til reglerne.


Peter

han skal være opmærksom på at hvis han kører privat i bilen vil han -ikke- blive beskattet af 25% af bilens værdi i Tyskland, MEN af 25% af bilens værdi i DK.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
foregår det hele på samme måde som var det en dansker, blot med den krølle at tyskere først skal anmode om et CPR og derefter kan alt klares helt normalt via Multiløn/Danløn osv..!!

Så simpelt er det vel næppe. Spørgsmålet er om ikke det danske aps skal betale tysk sociale afgifter for den tyske sælger.

/Henrik

 

Fra Danmark
Tilmeldt 28. Oct 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

det er netop det jeg godt kunne tænke mig at få afklaret, idet løn i Tyskland er væsentligt anderledes bygget op sammenlignet med Danmark.

Der er jo en del tyskere som arbejder i grænseområdet og registreret som grænsegængere, men jeg har ikke helt kunnet finde ud af, om den danske arbejdsgiver skal afholde de tyske sociale afgifter, eller om tyskere som følge af dansk ansættelse og brugen af grænsegænger reglerne alene omfattes af dansk lovgivning.

Jeg har kendskab til en tysker som arbejder i Danmark og han har dansk sygesikring m.v., men ved desværre ikke hvorvidt hans arbejdsgiver har særlige udgifter forbundet hermed, eller om det er udløber af at han er ansat i dansk virksomhed men bosat i Tyskland.

Så hvis der er nogen som har kendskab hertil og/eller erfaring med området, så hører jeg meget gerne herom, idet det er væsentligt at få afklaret hvilke udgifter der vil være forbundet med en sådan ansættelse.

Men tak for input Henrik :)

- Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

”En grænsearbejder er en person, der er beskæftiget på én medlemsstats område og bosat på en anden medlemsstats område, som han vender tilbage til mindst én gang om ugen”.

Dit eksempel med tyskeren som arbejder i Danmark er som du selv er inde på en udløber af at han er ansat i en dansk virksomhed men bosat i Tyskland. I det tilfælde bliver han omfattet af dansk socialsikring. Men der er regel om at hvis han arbejder hjemme mere end 20% vil han også blive omfattet af tysk social sikring. Dette er som du selv er indepå langt højere.

Da den omtalte sælger i tråden bliver boende i Tyskland og formentlig vil have den overvejende del af sit arbejde der vil han ikke komme ind under grænsegængerregler, ligesom man heller ikke kan tale om udstationering. 

Jeg er ikke i tvivl om at det i dette eksempel vil udløse  pligt til at svare tysk social sikring, men jeg ville vende det med Dantax i Flensburg, for at få hjælp til det administrative omkring kontrakten.

http://www.dantax.de/socialfors.htm

/Henrik

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)