Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension og inflation - hvad er det jeg ikke ser

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 19
Fra  Sphion Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg nogle betragtninger som jeg har tænkt en del over. For at kunne bruge denne graf skal vi lige forestille os at pensions alderen er 72 når min tid kommer (sikkert meget realistisk)

Så er der 37 år til jeg skal pensioneres. 37 år tilbage er 1974 som er prisindex 100 på denne graf



Idag er den på prisindex 700. Dvs hvis jeg idag indbetaler 7000 kr så er svarer det til den tid til ca 1000.

Med 37 år og 5% vil det jeg indbetaler idag ca være fordoblet - men jeg skal jo bruge en 7 dobling for at pengene bare skal bevarer deres værdi. Er det mig der ikke forstår systemet eller har jeg set lyset?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du overser, at inflationen er forskellig over tid. I 2010 var den danske inflation 2,3%, hvorfor en forrentning på 5% rigeligt følger trit med inflationen. I 2009 var den forøvrigt så lav som 1,3%, mens den i 2008 var usædvanlig høj med 3,4%. Man skal helt tilbage til 1989 for at finde en inflation, der var højere end i 2008, hvor den var helt oppe på 4,8% og en forrentning på 5% altså kun lige kunne holde trit med inflationen.

Når du kigger tilbage til 1974 får du nogle år med meget høj inflation med - 11,8% fx i 1981. Der var forrentningen til gengæld også meget højere.

Og så er et lille opfriskerkursus i renters rente nok ikke helt ved siden af. På 37 år med 5% i rente bliver dine penge ca. 6-doblet - ikke fordoblet. Selv ved den mest almindelige regnefejl skulle du være kommet frem til, at forrentning var blevet 185% og ikke 100%, så jeg skal ikke kunne sige, hvor det er gået galt.

Mvh.

Jakob

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

I øvrigt er inflationen i Danmark i perioden 1973-2010 (vi kan jo ikke vide, hvad den bliver i 2011 endnu) 556%, ikke de 700%, som de øjensynligt har været et eller andet sted i udlandet. Altså ville en forrentning på 5% også have kunnet følge med inflatione, selvom det næppe var så lav en rente, man fik i 1980'erne.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er iøvrigt også forkert, 5% 37 år i træk er ca. en 6 dobling. 1,05^37 = 6,08. Men du har iøvrigt ret, de fleste der har sparet op i obligationer eller på en almindelig opsparingkonto har fået udhulet opsparingen... De folk der derimod har lånt deres bolig helt op til skorstenen for mindre end 10 år siden har en rigtig fornuftig formue..

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)