Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Du kan måske modtage dagpenge under opstart af din selvstændige vriksomhed!

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig!

 

Er du klar over, at du under visse betingelser vil kunne modtage dagpenge i indtil 78 uger, mens du starter din virksomhed op.

 

Den tid du bruger på din selvstændige virksomhed skal dog fratrækkes i dine dagpenge.

 

Hvis du starter en mindre virksomhed og du kan være til rådighed for arbejdsmarkedet på fuld tid vil du sandsynligvis kunne modtage dagpenge.

 

Der kan dog være mange forhold som i øvrigt sætter begrænsninger. Er du i tvivl og er du usikker på vejledningen, du får fra din a-kasse, kan du kontakte undertegnede om reglerne omkring dagpenge/efterløn og drift af selvstændig virksomhed.

 

Med venlig hilsen

 

Kim Schmidt

Bogføring Fyn

 

www.bf-fyn.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt indlæg! Tak fordi du vil give lidt af din viden gratis herinde!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tja..kan være godt nok, når man er ledig fra lønmodtagerjob og så starte selvmv.

Men er man først selvstændig, er det spild af penge at betale til en A-kasse.

Jeg har flere sager vedr. efterløn, dagpenge mv....hvor der flere år efter lukning mv.

af virksomhed endnu ikke er faldet en krone fra A-kassen.

Så det er vel en storm i et glas vand!

MvH

Peter

 

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja.... det er jo en holdning at have, men at få suppleret op i indtil 78 uger er vel hellere ikke så ringe? Det forudsætter bare, at man søger den rigtige rådgivning om kommer til a-kassen med den rigtige tilgang til historien.

Rigtig mange kommer med en halv historie og uden overvejelser om de dagpengemæssige konsekvenser og derfor får planlagt opstarten forkert og derfor går det ofte galt.

Omkring ophør er jeg ikke enog med dig. Rigtig mange, som ophører med driften af den selvstændige virksomhed, kan rent faktisk modtage dagpenge, bare ophøret bliver korrekt dokumenteret. Min erfaring siger mig, at kun ca. 5% af de medlemmer, der ophører får afslag på dagpenge, fordi de i juridisk forstan ikke er ophørt eller fordi de vælger at fortsætte med en mindre del af virksomheden.

Er det sidste tilfældet kan man vel hellere ikke bebrejde "systemet", når det er en forudsætning, at man er fuldstændig ophørt. Jeg vil stadig anbefale, at man forblive medlem af en a-kasse, medmindre man er sikker på, at ens helbred, ønske om at drive selvstændig virksomhed og konjunkturer gør, at man aldrig bliver nød til at ophører med virksomheden.

Der findes ganske få a-kassemedlemmer på landsplads (ca. 500) sopm er kombinationsforsikret, dvs. forsikret for både lønmodatger arbejde og selvstændig virksomhed. For disse vil der ofte være problemer med rådigheden og derfor retten til dagpenge.

Jeg finder ikke, at der er forhold omkring drift af selvstændig virksomhed og ophør, som gør at man bør føle skræmt fra at tegne denne forsikring - tværtimod skal man sikre sig, at man har den rigtige rådgiver omkring ophøret.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk 

Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Tja..kan være godt nok, når man er ledig fra lønmodtagerjob og så starte selvmv.

Men er man først selvstændig, er det spild af penge at betale til en A-kasse.

Jeg har flere sager vedr. efterløn, dagpenge mv....hvor der flere år efter lukning mv.

af virksomhed endnu ikke er faldet en krone fra A-kassen.

Så det er vel en storm i et glas vand!

MvH

Peter

 

 

Ja jeg har oplevet præcist det samme, men det er ikke noget a-kasserne ligefrem reklamerer med, ellers går de glip af et enormt beløb.

 

retslig inkasso gratis inkasso og inddrivelse af gæld

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim..jeg er absolut uenig,,,idet fakta siger noget helt andet, uanset rådgiver.

Det er også de meldinger jeg får fra kollegaer.

Jeg ville ikke markedsføre mig som ekspert på dette område, idet reglerne er

særdeles kryptiske, og som rådgiver er man gidsel i A-kasserenes bureaukrati,

som politikkerne har skabt.

Men som du nævner, er det spørgsmål om holdninger.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

 

A-kasserne kan hvis du udbetaler dagpenge inden for rammerne af loven få 100% refusion af de udbetalte dagpenge og burde derfor ikke være så bekymret for udbetalingen af dagpenge.

Det er dog et noget kompliceret lovkompleks som en del a-kassemedarbejdere har berøringsangst overfor.

Det kan godt være, at I har oplevet mange, som ikke har modtaget dagpenge, men finder alligvel at mange kan få det, hvis de får rigtig vejlednming fra starten af.

HAr kednskab til et antal sager, hvor der også er givet afslag fordi indehaver ikke vil afhænde forretning fuldt ud. Også er det vel rimeligt nok, at du ikke får dagpenge hvis du ikke vil ophøre med din virksomhed.

Du kan jo heller ikke få dagpenge, hvis du ikke vil ophører rigtigt med din lønmodtagerarbejde.

Venlig hilsen

Kim Schmidt

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføring Fyn v/Kim Schmidt :
Der kan dog være mange forhold som i øvrigt sætter begrænsninger

 

Ja der er begrænsninger : Dit eksempel kan kun lade sig gøre, hvis det er 1´ gang man skal være selvstændig.

Via Dana og også ASE må man ikke dette hvis man har været selvstændig før. Så er ekstrem vigtigt at pointere at det kun er for dem der forsøger sig 1´ gang. Endvidere står der også i reglen at det skal gøres udenfor normalarbejdstid - det må ikke gøres i dagstimerne.

det er der blevet tjekket op på i de 2 nævnte A-kasser.

 

mvh.

Michael

 

mvh.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

 

Ja det er dit valg. Jeg kan kun opfordre dig til at kontakte mig næste gang du støder på problemet, så må vi se om vi ikke kan finde en løsning på dette.

Har i 12 år siddet med hovedansvaret for dette i nogle få kasser og det har ikke været mange, hvor vi ikke har kunnet finde en løsning, som er endt med en succes eller en delvis succes.

En fremstrakt hånd til dig og dine kunder, hvis i får brug for dette.

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Kim..vi bliver ikke enige.

Har diskuteret dette emne med ASE, Dana mv. til hudløshed.

Deres argumenter blev fuldstændig pillet fra hinanden..det eneste de så kunne køre

på var efterlønsordningen...men er den noget værd?

Og som en anden skriver i tråden...A-kasserne fortier alle de besværligheder man

får, når man skal på dagpenge eller efterløn.

En lønmodtager har absolut ikke de problemer som en selvstændig har, der

skal på dagpenge/efterløn.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)