Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overslags regler?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vipperød
Tilmeldt 11. May 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde som jeg inden opgavens start gav et mundligt overslag på en opgave. Så kommer der nogle ekstra ting på som han selv bestiller og nogle følge ting til den originale opgave.

Prisen var original på ca 69.000 kr, og prisen på de indbefattede opgaver bliver på 72.000 kr. Men så kommer der en masse ting som kunden har bestilt, som han så nu ikke kan forstå koster ekstra. Han siger at han ingen aftale sedler har modtaget, men de sedler fra forrige projekt vi lavede for han på tilbudspris, svarede han aldrig på. Ydermere siger han at han troede at de ydelse var inkl. i prisen. Men der har aldrig været snak om andet end de opgaver jeg gav ham et overslag på.

De ting som er udført ekstra, er der givet besked om mundligt, og han har accepteret at de skulle laves. Flere af dem ikke i direkte forbindelse med hvad der skulle udføres. Men ting som han sagde vi også godt kunne lave med det samme.

Kan være jeg har glemt lidt info, men spørg endelig hvis der mangler noget.

Mit spørgsmål er så, hvordan er reglerne for overslagspriser sådan juridisk?

Ser frem til at hører fra jer kloge hoveder.

 

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Et prisoverslag er ikke lige så bindende som et tilbud. Alligevel kan det give problemer, hvis der er meget stor afstand mellem den pris, man har nævnt i et overslag og slutregningen.
Det afhænget meget af, om du har sagt "det kommer højst til at koste 69.000" eller "det bliver nok omkring 69.000"?
Og så afhænger det også af, om prisen passer sammen med den ydelse, du har leveret.

www.forbrug.dk kan du læse mere om det, hvis du søger på "prisoverslag".

Mit råd skal selvfølgelig være, at lave den slags skriftligt med en kunde. Bede om deres e-mailadresse og så sende dem et overslag (der skal stå OVERSLAG ovenover. Skriv desuden at hvis kunden senere vælger flere opgaver eller produkter til, så leverer du meget gerne, men at det selvfølgelig udløser en ekstra pris hver gang.

Og så send ham en mail (sæt den til at levere kvittering, når mailen er læst) hver gang kunden bestiller et ekstra produkt. Print mails'ene ud og læg dem i en mappe indtil du har fået dine penge :-)

Fra Vipperød
Tilmeldt 11. May 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte

 

Mange tak for dit svar.

Det vil jeg klart gøre til en anden gang, men nu er det en kunde som vi har lavet en del for og det har altid kørt fint uden papirgangen. Så jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg står i den nuværende situation. Der blev sagt at det kun var en overslagspris og den pris holdte faktisk ret godt. Der hvor problemet egentligt ligger, er at han fik lavet ekstra nogle ting som han ønskede, og at der har været nogle følge omklostninger på den originale opgave bla. fordi han lavede ændringer, vi havde også svært ved at komme btggezonen, og pga han vil ha bygget i vinter halvåret. Alle delene er han løbende blevet informeret om, og det er der folk der kan bevidne.

 

Har vist glemt at fortælle at det er en erhvervskunde, og at jeg kan vise mindst 5 sager hvor det er forgået på samme måde, uden aftalesedler osv.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe han løbende er blevet informeret om det, så burde han også kunne forstå den overskridelse af overslagets pris.

Uanset hvad, så er et overslag ikke en bindende pris, og han kan derfor ikke forholde sig til den pris, med mindre den er aftalt som max. pris der ikke måtte overskrides uden videre aftale.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4213
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Din egen organisation BYG kan sikkert oplyse dig en masse omkring dette.

Men der er altid flere forhold i forbindelse med aftaler.

Her vil jeg nævne nogle generelle:

  • Erhvervsdrivende bindes hårdere end almindelige forbrugere, der bl.a. har forbrugerbeskyttelse.
  • Kutume spilder også en rolle. Jo flere gange - gentagelsesmomentet binder din kunde "hårdere" I har gjort det før. Derfor indstiller du dig også efter dette - Forventningsteorien.
  • Med hensyn til en overslagspris alene, viser domspraksis at man typisk tillader + 10 % og - 10 % altså alene et "spænd" på ca. 20 %, som jeg læser det taler vi omkring dette med henholdsvis 69.000 og 72.000 kr. altså en stigning på ca. godt 4 %.

YesSå udfra det du oplyser står du "stærk" og i din gode ret. Og selvfølgelig skal ikke aftalte mer/ekstraarbejder betales særskilt.

Venlig hilsen

Ib Abildgaard

Råd & Mal

www.raad-mal.dk/referencer

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)