Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode ideer/investor til veldreven virksomhed med vækst.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa til et godt forum/panel af folk - med de gode råd.

Jeg selv har en veldreven virksomhed på 14. år.

Pt. 4 fuldtidsansatte og med hjælp fra lidt underleverandører samt timelønsansatte, så nåede
vi et flot resultat på 3,2 mill sidste år. Med et overskud på 743.000 kr.

Vi har en kontrolleret vækst i år igen og forventer at øge omsætningen med 200.000 kr.

Og så kommer her det spændende. Et firma vi arbejder som jeg har stor kendskab til ( og har haft igennem flere år ) ønsker at sælge kundegruppen som også indeholder 2 fuldtidsansatte.
Pris incl. 2 biler lidt div. samt "kunderne".. tæt på kr. 360.000 + moms ( omsætningen herefter vil være tæt på 1 mill + moms pr. år. Samt at vi med et slag står MEGET stærkt i et område vi er lidt repræsenteret i, i forvejen.

Det som jeg troede skulle blive en søndagstur i banken, endte med et ..desværre.... fra bankens side.. Du har ikke konsoillideret dig nok på din private side. Og så er der et minus i min private likividitet. ( Jeg har købt hus for 2,5 år siden og har brugt penge på at gøre huset i stand, som nu er lækkert og færdigt. )

Og uanset hvor meget de selv syntes at det ser super ud og ideen er jo lige til højrebenet osv osv, ja så står de fast på at jeg skal konsolidere mig lidt bedre privat...


Pyyha, det var ikke lige det jeg havde regnet med - da alt er genemtænkt og alle papirer iorden samt regnskabet for 2010 presset igennem hos revisoren.

Nu har jeg altid holdt fokus på det der gir penge - så det vil jeg også gøre her. Og vil ikke lade SÅ god en forretning forsvinde, derfor søger jeg ad denne gode vej , enten nogle fantastiske råd til at overbevise banken eller investor som kunne være interesseret i at tjene penge på at investere med beløbet - til køb.

Forventet tilbagebetaling vil være max. 3 år.

Jeg glæder mig til at høre om nogle ideer fra jeres side eller endnu bedre - en investor.

Ps. med købet af firmaet, går jeg målrettet efter 10 fuldtidsansatte inden for 5 år. Det er vækstplanen.

Vh Bnh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med at banken mener at du skal konsolidere dig lidt mere privat, må næsten betyde, at du har købt et hus for 2,5 år siden, som nu er faldet i værdi. Derudover har du brugt penge på istandsættelse (det er ofte, at sådan noget ender med et underskud på kort sigt).

Din private bankbog er i minus, og banken ser dig derfor som en større risikofaktor, da du reelt ikke ejer nogen aktiver privat, som de kan komme efter.

Nu spørger du efter penge til at udvide forretningen.

Banker er ikke meget for at låne penge ud i øjeblikket, med mindre de har nærmest fuld sikkerhed for pengene. Jeg tror ikke, at du finder en løsning i banken.

Du kunne selvfølgelig altid prøve andre banker, men de vil nok stille spørgsmål til, hvorfor din egen bank ikke vil finansiere, og de fleste banker vil nok sige nej, udelukkende pga. svaret fra din egen bank.

Det er ikke umuligt at få kapital fra en investor, som tror på dit projekt. Du skal dog forvente, at investor ønsker sin investering fordoblet i løbet af 3-4 år, især når risikoen i forvejen er vurderet højt.

Er du klar til at forrente investors penge i det niveau?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Tak for dit svar.

Jeg blev meget overrasket over hvor "bange" bankerne er i øjeblikket - for at låne penge ud.  Syntes nu min bank har været meget lydhør og behjælpsom i forhandling om køb af denne afd.

Og måske har du ret, at det ikke kan betale sig at spørge andre banker.  Jeg er nu også generelt af den opfattelse at jeg hellere vil blive ( ikke for enver pris ) i denne bank.  Vi kender hinanden "i tykt og tyndt" og det ser jeg som noget positivt.    Jeg har altid betalt mit til tiden og spillet med åbne kort. Og det har banken jo også gjort her - dog ikke til nogens fordel :-)  men som jeg kan forstå, så er alt økonomi lidt forsigtig lige nu....

Jeg har kommet med forskellige modeller for banken og tegnet/ fortalt/forklaret ...Men desværre indtil videre.   Jeg har ikke i sinde at gi´op og derfor søger jeg denne vej nogle nye forslag til banken eller en investor. Firmaet er klar til køb, og kan overtages, så snart tingene/økonomien falder på plads.

Mht risikoen i dette køb/vækst, så er risikoen nærmest ikke eksisterende.

Bl.a. pgra. af

1. Indtægt fra dag nr. 1

2. Jeg overtager de 2 medarbejdere, så kunderne beholder "dem de kender"  ( de er rigtig gode   medarbejdere ) 

3. Jeg tilfører mine egne kunder samt store know how til området og bliver dermed meget stærkt i dette store område, hvilket igen med fører vækst - da flere store firmaer ( som har hovedsæde i dette område ) sukker efter underleverandører i min verden.

4. Har allerede luftet for andre samarbejdspartnere at jeg bevæger mig i denne retning - og med meget positive holdninger om godt samrabejde, når jeg er etableret der.

5. Alt kørsel bliver med et, reduceret til et meget minimum - hvor vi idag bruger en del timer i bil til og fra arbejdsstederne.

Det var lidt mere info. til dig.

Du spørger om jeg er klar til at forrente investors penge i det niveau...

Jeg er bedst til at se beløbene på skrift - og snakke videre derfra.... Hvilket beløb vil du tro vil være realistisk at forhandle videre om?  Og vil det være en fordel med 2-3 år kontra 3-4 års tilbagebetaling?

Vh

Bjarne

Tilmeldt 7. Oct 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen,

Der er også en anden mulighed, hvis ham der gerne vil sælge tror på dig og hans egen forretning kunne det være at han vil ta noget af risikoen!

 

eksempelvis kunne du gi ham 450.000 + moms for hans virksomhed, hvis han indvilgede i at du finanseret købet over driften, du kunne gi ham eks.vis kr. 200.000 nu ved overtagelse og de sidst penge kunne han få med en tilbage betaling med eksvis kr 1000.00 efter år 1 og kr. 150.000 efter år 2.

det vil betyde for køber at han for lidt mere for han forretning, mod at han skal vente lidt på hans penge, men de jo stadig godt forrentet! han løber en lille risiko, og har en naturlig interresse i at overdragelsen af hans virksomhed går godt.

 

Blot mit lille morgen input, håber det gav mening :-)

 

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarne,

Mht. at prøve andre banker så er det bestemt ikke forgæves! Bevares - det tager jo tid, men er det ikke en del af investeringen?!

I forhold til din loyalitetsfølelse overfor din bank, så husk blot at de driver en forretning - præcis som dig. Spørg dig selv - vil du virkelig lade din loyalitetsfølelse begrænse dit firmas vækstmuligheder?

Jeg ved godt du henviser til at de kender dig, og at det er nemmere og alt det der...men måske er det netop NU en hæmsko....? Til en anden bank ville jeg blot sige: "...vi har fået et tilbud fra vores nuværende bank på finansiering af køb af en mindre virksomhed, men vi er simpelthen så skuffet over omkostningerne og renten, at vi overvejer at skifte bank, da det er for useriøst..." - sålænge det er troværdigt og ikke handler om at du har fået afslag i egen bank pga. en "dårlig" kreditvurdering, så er tiden ikke spildt.

Desuden har du med et overksud på +700 tkr måske muligheden for selv at spytte lidt i kassen....eller måske bruge lidt af overskuddet til at konsolidere dig privat?

Gå i struben på din bank og spørg dem hvad der skal til for at det kan lade sig gøre NU! Ellers må du sige til dem at du føler dig tvunget til at afsøge andre muligheder (så løsner de måske op). 

Slutteligt bliver jeg nødt til at gentage mig selv: Husk på at dit forhold til din bankrådgiver - hvor godt det end synes at være - kun er så godt fordi de tjener penge på dig. Bankrådgivere er da også mennesker (...), men de får rammer og lofter på deres risiko/beføjelser, så selvom de virkelig ville hjælpe dig, kan de ikke pga kreditpolitk og lignende.

Mvh

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian.

Tak for dit fine brev og historie mht banker :-)

Jeg skal klart bruge overskuddet til at konsolidere mig privat, ( ifølge banken ) ellers løber jeg jo panden ind i muren senere igen.
Eller hvad der er rettere for mig, så meget af overskuddet som muligt bliver stående i firmaet ( evt. få lavet et selskab ) og ved efterfølgende opkøb ( på sigt )af firmaer eller lign, der står jeg stærkt.. kan betale kontant.

Det er jo forholdsvis nyt mht hus, og istedet for at trække istandsættelse over 5 år ,gjorde jeg det over 1 år..Så er det færdigt, MEN Så ser det jo knap så fint ud fra gaden mht. konsolidere sig privat...

Det kunne være sjovt at høre en anden bank og måske tager jeg kontakt samt et møde med anden bank .for at høre deres holdning...

Jeg har gået rådgiveren på klingen og spurgt hvad der skal til NU... Kan du gætte svaret ??? Læs konsolidering privat ... Det strander HELE tiden i de ord.

Fokus ligger klart det forkerte sted, fra bankens side - syntes jeg.

Fortsat god weekend.

Bjarne
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Renomand.

Tak for din gode ide. Vi har været lidt inde over ideen, men så længe banken ikke helt har smækket døren til bankboxen i, så lever håbet.

Jeg skal have et møde med rådgiveren mandag, og hvis det igen bliver et, desværre - så skal der findes andre spændende muligheder.. Og det er bla. derfor jeg søger gode ideer mv. herinde.

Skyd endelig løs, hvis du kommer i tanke om mere godt.

Tak for hjælpen, til nu!!

Vh
Bjarne
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en god idé, at prøve at lave en aftale med sælger. I praksis kan det faktisk ende med, at være den billigste og bedste løsning for dig.

På den måde skal du ikke have en masse penge op af lommen nu, og du finansierer netop overdragelsen via udvidelsen.

 

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du får finansiering i forbindelse med et bank-skifte, så vil jeg mene det bliver det billigste for dig.

- De fleste pengeinstitutter kører med "gratis bankskifte".

Nu ved jeg ikke hvordan dit hus er finansieret, men hvis det er gennem Nykredit Realkredit, så kunne det være at Nykredit Bank også ville kigge på resten af dit engagement.

En anden ting er, at måske ender det med at du bliver endnu mere glad for din kommende bankrådgiver end din nuværende.

mvh

Christian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)