Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklar mig om obligationslån

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber nogen kan forklare mig hvad obligationslån går ud på. Det skal skæres heeeeelt ud i pap...skridt for skridt... Jeg har ikke forstået ideen bag et obligationslån. 

Hvad er en obligation

Hvad er forskellen fra et almindeligt lån hvor jeg betaler af hver månede?

Hvorfor skal man sælge de obligationer som realkreditinstituttet udsteder? Hvorfor "udsteder" de ikke bare penge i stedet og får pant i min ejendom?

Hvem køber mine obligationer og hvorfor?

Når jeg betaler renter - hvem betaler jeg så til? Realkreditinsituttet eller den som har købt mine obligationer?

 

Håber nogen kan forklare det hele for mig....

På forhånd tak!

 

 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for linket.... Jeg har desværre allerede læst samtlige sider som berører obligationslån og forstår det stadig ikke....

Fra Birkerød
Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Marie Mette

Nu vil jeg lige gøre et forsøg:

Når du skal købe din en lejlighed, skal du låne nogle penge. Lad os for enkelhedens skyld, sige at lejligheden koster 1 million DKK, og du selv har 200.000 kroner, som indskud.

De sidste 800 tkr. skal finansieres, og vil som regl gøres via et realkreditlån. Der findes flere forskellige, men lad os antage du vælger et fastforrentet lån, med 30 års løbetid. Lige nu, er renten på 5%.

Jeg, derimod, sidder med en stor pose penge, som jeg har arvet efter min amerikanske onkel, og vælger at købe realkreditobligationer for dem. Jeg vælger, tilfældigvis, at købe de samme obligationer, som ligger til grund for dit lån, og jeg køber for 800 tkr.

Jeg giver altså realkreditinstituttet 800 tkr., og modtager obligationer til gengæld.

Du får 800 tkr. fra realkreditinstituttet, og udsteder obligationerne til gengæld.

Populært sagt, har jeg købt din gæld.

Når du så, skal betale din termin, vil der figurere 3 tal.

Afdrag

Renter

Bidrag

 

Afdrag, er det beløb du afdrager din gæld med. Disse penge går til obligationsholderen

Renter, er de renter du betaler. Disse penge går til obligationsholderen

Bidrag, er de peng, som realkreditinstituttet tager for, at formidle obligationerne. Typisk 0.5% på fastforrentede lån.

Håber det er forståeligt.

Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej tobias. Tak for dit svar og at du gider tage dig tid:-) din forklaring hjalp, tak. Men har lidt yderligere spørgsmål. Realkreditinstituttet fungerer således som mellemled går jeg ud fra. Hvorfor låner jeg ikke bare pengene direkte fra realkreditinstituttet? Eller hvorfor låner du mig ikke din rige onkels penge og holder mellemleddet udenfor. Jeg kan ikke rigtig blive klog på idéen bag dette. Og hvorfor får du ik sikkerhed i min bolig men realkreditinstituttet? På forhånd tak for din hjælp.
Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor kan jeg ikke tage boliglån i en almindelig bank. Hvad gør forskellen med obligationer? Både for mig og banken.
Fra Birkerød
Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nykredit, som er danmarks største realkreditinstitut, har udlån for cirka 100 milliarder kroner. Der er simpelthen ingen banker der har penge, til at låne så meget ud.

En anden væsentlig faktor er risikoen. Man kan kun belåne 80% af husets værdi med et realkreditlån, hvilket øger sikkerheden for investor ved fald i huspriserne. Desuden, så er tabene spredt ud over alle investorerne.

Jeg køber altså ikke kun din gæld, men en del af alle husejernes gæld.

Så hvis du ikke kan betale, så taber jeg en meget lille del.

 

Har ikke så meget tid nu, men håber det besvarer spørgsmålene, ellers vender jeg tilbage i morgen :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)