Kære Camilla,
Det er en god ide at tilbyde folk gratis coaching for at finpudse sine færdigheder. Men der er ikke ret mange som vil benytte sig af tilbuddet. Hvorfor? Set med kundens øjne er de kun interesseret i et færdigt produkt, en samlet løsning som er nøglen til at løse deres problemer og nå deres mål. Hvis man tilbyder gratis coaching så skal man tilbyde flere gratis coaching sessioner, dvs. et velforberedt program og ikke en session.
Kunden vil ”købe” løsninger, ikke kun enkelte delelementer til en løsning som de ikke kan gennemskue. Derfor tilbyd aldrig ”coaching” men et helt program, som løser hans problemer eller opnå hans mål.
Kunden først får reelle, stabile og målelige resultater efter flere coaching sessioner. Hvis vi oprigtig ønsker at hjælpe vores kunder til at opnå resultater, er vi forpligtet til at tilbyde dem et program, som består af flere sessioner.
Jeg ved, at de virkelige forandringer ikke kan ses straks, de kan ses efter måske 3. uge eller en måned, men aldrig efter første session. Efter den første session, får kunden en subjektiv oplevelse, derefter tager det lidt tid til den kommer frem i den objektive verden.
Næsten alle kunder efter en eller flere sessioner får en ”krise”. Efter flere sessioner begynder kunden at bevæge sig mod sit mål. De vil ende op med at få reelle og målbare resultater, hvis vi er med til at hjælpe dem gennem “krisen”.
En kunde som har nået sit mål bliver altid glad og taknemlig over at være blevet coachet. Når kunden har nået sit mål vil coachen helt sikkert få feedback fra kunden, dette vil motivere coachen til at arbejde videre.
Husk også at en glad og tilfreds kunde er den bedste reklame, bedre reklame kan ikke købes for penge.
Held og lykke!
Zina Jensen-Maar
Certificeret Business Coach