Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing frem for køb??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er igang med og ta tilløb til og starte mit eget tømrer firma, og sidder med et spærgsmål. Hvad er for og imod at lease frem for og købe en firmabil ved opstart?

Nogen der har nogen erfaringer i den retning?

Hilsen Morten

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Først vil jeg lige sige at jeg ikke er 100% inde i det...

Der hvor jeg arbejder, et stort elektriker firma, har vi både leasing, og købe biler. Som jeg ser det, så er det at købe for stor en risiko og kan hurtigt blive dyrt.

Det købe biler vi har, er for at holde prisen nede, købt så skrabet og billigt som muligt. Hvilket vil sige at vi har nogen VW Transportere med 84 HK.. Udover at være sløv som bare fanden, bruger den meget brændstof.

Den køre 8 km/l..

Hvor imod hvis du leaser har du måske råd til en lidt stører model, som i længden kan være billigst (brændstof økonomi), uden du skal være bange for at noget går i stykker.

Derudover er den også bedre komfort mæssigt, på lange ture.

nå... for at gør en lang historie kort (for sent), så ville jeg vælge leasing modellen.

Ved ikke om du kan  bruge det men... Nu er det skrevet Smile

De bedste hilsner
Jesper Thorup

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

har boret lidt i det i forbindelse med mig selv og er kommet frem til følgende:

Leasing har den fordel at den ikke belaster din likviditet lige så hårdt som hvis du køber. Du skal lægge et grundbeløb og så en månedlig ydelse. De fleste leasingfirmaer har en ordning hvor du kan få inkluderet service, rep osv så du selv skal betale brændstof+dæk, men ikke meget andet. Du ved hvad du skal betale hver måned, og efter 2-3 år (afhængigt af din aftale) afleverer du bilen og det var så det. Du kan ikke afskrive på bilen hvis du leaser den - og du kan ikke opsige leasingaftalen uden at lægge en sum penge til leasingfirmaet (det er ofte ret kostboart at komme ud af en leasingaftale).

Køb har den fordel at når du har lagt pengene så er det din bil og du kan gøre med den hvad du vil :) Også ved køb er der muliughed for serviceaftale så du ved hvad den koster hver måned - men du ved ikke hvad du får for den når du sælger den igen. Du kan foretage afskrivninger på den da det er et driftsmiddel, men om den er afskrevet nok når du sælger den igen eller der er et tab ved du ikke før du vil sælge den og du kan se hvad du får for den.

I teorien køber leasingfirmaer så mange biler og kan så mange tricks med registreringsafgiften at de kan gøre det billigere end dig selv, men i praksis er det først tilfældet ved dyre biler. ved de små/mellemstore biler bliver det leasingselskabet kan spare spist op når de lægger deres fortjeneste på.

I mit tilfælde konstaterede jeg at da jeg kører omkring 80k km/år er det ekstremt dyrt at lease. Faktisk er leasingprisen på den så høj at leasingafgift i 2 år+etableringspris=bilens nypris - eller med andre ord hvis jeg køber den kan jeg smide den i havnen hvert andet år for samme pris som leasingen.....og jeg sammenligner 2 helt identiske biler, eneste forskel er leasing kontra køb.

Derfor er du nok nødt til at starte med at finde ud af ca hvor mange km/år du kører - og så sammenligne prisen for en leasingbil i x måneder med prisen for en købt bil i samme antal måneder.

Og så tal med banken om likviditet....der er mange nystartede firmaer der dør pga likviditetsmangel - også selv om de har ordrebogen fuld :(

Morten

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var måske værd at undersøge den nye ordning!

Eller - jeg ved ikke om den er ny, men jeg hørte først om den i weekenden.

En af mine bekendte har lige købt en helt ny Audi A6 i Tyskland - pris: 200.000,- inkl. indregistrering og det hele.

Finten er så, at den reelle afgift kan afdrages til staten over en årrække - så han betaler kr. 3.600,- om måneden det næste år.

Efter et år bliver bilens værdi i DK kroner så vurderet igen - og året efter betaler han så måske kr. 3.200,- om måneden - og så fremdeles.

Jeg ved ikke hvad ordningen kaldes - men nok værd at undersøge. ;-)

 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:

Hej.

Jeg er igang med og ta tilløb til og starte mit eget tømrer firma, og sidder med et spærgsmål. Hvad er for og imod at lease frem for og købe en firmabil ved opstart?

Nogen der har nogen erfaringer i den retning?

Hilsen Morten

 

I langt de fleste tilfælde er vinderen ved leasingaftaler at finde et sted mellem producent og leasingselskabet (disse to inkluderet naturligvis).

Det er nemt og overskueligt at have en leasingaftale og du slipper for at skade din likviditet ved at købe nye biler. Som nystartet håndværksvirksomhed er indtægterne ofte noget der ligger ude i horisonten og indkøb af biler er noget der virkeligt trækker på likviditeten. Hvis du har likviditeten til at købe, så vil det klart være dig den bedste handel (jeg har ikke regnet på det specifikke tilfælde, men jeg er 95 % positiv).

Jeg vil anbefale dig, blot for en sikkerheds skyld, at stille leasing og køb op imod hinanden i et veludformet exceldokument (skulle ikke tage lang tid at udforme). Du kan eventuelt inkludere flex-leasing hvis du kan finde nogle konkrete tal på dette, men jeg mindes at raterne er skiftende fra år til år.

 

 

Allan I:
Jeg ved ikke hvad ordningen kaldes - men nok værd at undersøge. ;-)

Hvis jeg husker korrekt, så hedder ordningen flex-leasing og styres af Skat.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)