Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man uddanne sig til entreprenør?!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et spørgsmål til jer!

Min tilgang til det at være entreprenør er, at enten er man skabt til at være entreprenør, eller også er man ikke. Det har altså i høj grad noget at gøre med, hvordan man er som person, om man kan lykkes som entreprenør (forudsat at det man beskæftiger sig med, har et legitimt grundlag).

Jeg har dog spekuleret på, om der rent faktisk findes uddannelser i entreprenørskab og iværksætteri. Jeg har ikke selv kunnet finde svaret på dette, så derfor vil jeg høre jer, om I måske havde hørt om et universitet/uddannelse, hvor man kan uddanne sig til entreprenør. Mit gæt er, at hvis det findes, så skal man kigge på USA. 

Lad mig høre fra jer - både mht. om I kender til en sådan uddannelse, men også hvad jeres holdninger er til, om man kan formes af et uddannelsessystem til at blive entreprenør, eller om det er noget man "er født til".

 

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperR:

Hej Aminoer,

Jeg har et spørgsmål til jer!

Min tilgang til det at være entreprenør er, at enten er man skabt til at være entreprenør, eller også er man ikke. Det har altså i høj grad noget at gøre med, hvordan man er som person, om man kan lykkes som entreprenør (forudsat at det man beskæftiger sig med, har et legitimt grundlag).

Jeg har dog spekuleret på, om der rent faktisk findes uddannelser i entreprenørskab og iværksætteri. Jeg har ikke selv kunnet finde svaret på dette, så derfor vil jeg høre jer, om I måske havde hørt om et universitet/uddannelse, hvor man kan uddanne sig til entreprenør. Mit gæt er, at hvis det findes, så skal man kigge på USA. 

Lad mig høre fra jer - både mht. om I kender til en sådan uddannelse, men også hvad jeres holdninger er til, om man kan formes af et uddannelsessystem til at blive entreprenør, eller om det er noget man "er født til".

Hej Kasper

Der findes iværksætteruddannelsen bl.a. i forbindelse md Niels Brock, men jeg kender intet til den. Der er flere steder hvor der er flere ugers iværksætter kursus, bl.a. igennem Amino.

Født til det...Nix, den tror jeg ikke på. Jeg er tværtimod overbevist om at de fleste kan lære det,  og jeg vil læne mig op af kendte "ordsprog" som f.eks. Robbins..Hvis man vil opnå noget, så find en der har opnået det og kopier denne.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 04:34
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperR:
Lad mig høre fra jer - både mht. om I kender til en sådan uddannelse, men også hvad jeres holdninger er til, om man kan formes af et uddannelsessystem til at blive entreprenør, eller om det er noget man "er født til".

Så vidt jeg ved er der flere Handelshøjskoler der tilbyder en Bachelor og vist endda en Cand Merc. i Entrepreneurship.... eller lige deromkring....Der findes i hver fald på flere skoler i England både M. Sc. og MBA med speciale i faget.

Google is your friend Cool

//

 

 

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv taget et enkelt MBA fag i Entrepreneurship, ikke lige i Danmark, men jeg tror der også i Dk findes både hele MBA liner og enkelte fag i entrepreneurship. Der er sikkert også fag på andre uddannelser.

Man skal nok have noget i blodet, men jeg tror ikke, det som sådan er medfødt. Man kan godt arbejde med de kompetencer, der skal til, og lysten til at starte noget selv, kan godt komme senere i livet.

 

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst Business Development Engineer fra Århus Universitet.

Det er en praktisk uddannelse, der forbinder ingeniør og business fag rettet mod iværksætteri og forretningsudvikling.

Uddannelsen er i Herning :-) Vi havde dog en håndfuld sjællændere i klassen, der tog rejsen til Jylland for at blive BDE'er.

www.bde.dk

 

 

Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tak for de hurtige svar og for at dele ud af jeres erfaringer.

Som I nok har gættet, er årsagen til, at jeg stiller dette spørgsmål, at jeg overvejer at tage en uddannelse, der kan klæde mig endnu bedre på til at blive iværksætter.
Jeg er i øjeblikket i gang med at tage en HA bachelor, men synes, at den er alt for økonomisk, for lidt praktisk orienteret og alt alt for lidt kreativ. Årsagen til at jeg valgte den, er nok, at jeg trods alt regner med, at uddannelsen giver mig et solidt fundament for forretningsforståelse.

Ved siden af uddannelsen er jeg sammen med et par andre i gang med at starte en virksomhed (mere herom på et senere tidspunkt :-)), og det har virkelig fået mine øjne op for, hvor lidt uddannelsen reelt kan bidrage med. Teorier er fine nok - i auditoriet, men de hjælper ikke meget, når man skal ud og finde investorer eller skabe social kapital online. Hertil, er min holdning, at uddannelsen simpelthen ikke har fingeren på pulsen med, den foranderlige verden, som vi lever i.

Sætter jeg for høje krav til, hvad jeg vil have ud af min uddannelse? - Det er trods alt (mindst) tre år af mit liv, der går med at uddanne mig. Tre år, hvor jeg i stedet kunne hellige mig iværksætteriet 100%.

 Lige et par enkelte individuelle spørgsmål:

Martin Slot : Jeg er enig med dig, at der bestemt er færdigheder inden for iværksætteri, som man kan tillæres, men jeg mener, at din trang til at skabe noget på egen hånd, er et psykologisk træk, som jeg ikke tror, alle har, eller som er lige stærkt hos alle.

Madame Morell : Følte du, at på din MBA fik du nogle konkrete færdigheder, som du kunne bruge i forbindelse med iværksætteri, som du ikke vil have fået, hvis du ikke havde taget uddannelsen?

Peter Stensgaard : Tak for linket. Her er virkelig noget af den praktiske erfaring, som jeg efterspørger. Må jeg spørge, hvad du så beskæftiger dig med nu?

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Det var kun ét enkelt fag, der var rettet mod Entrepreneurship, ellers var det rettet mod ledelsen, så det var altså ikke en fuld entrepenøruddannelse.

For mig var det en stor a-ha oplevelse. Jeg har nemlig arbejde med projektledelse i mange år og er som person ret nytænkende. Jeg havde bare aldrig set mig som en iværksætter. Pludseligt indså jeg, at jeg har mange af de kompetencer, der skal til. Det gav mig også lysten (sammen med den fact, at jeg trænger til at prøve noget nyt og have mere indflydelse på mit eget arbejde) og da jeg så samtidig fik en idé om en forretning, så er jeg p.t. igang med forundersøgelerne.

Så svaret på dit spørgsmål er nok tjae ... jeg fik nogle ekstra færdigheder, men for mig handlede det nok mere om, at se mig selv som en potentiel ihværksætter og få lysten til det. For mit vedkommende, var det en stor ting.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperR:
men de hjælper ikke meget, når man skal ud og finde investorer eller skabe social kapital online.

 

Det kommer jo an på hvad du sælger. Er produktet ikke i orden så vil ingen invisterer i det.

Fx kan jeg sige at jeg har sagt nej til et betydeligt beløb, for netop ikke at skulle være afhængig af investorer. Og det var kun på mit navn inden for branchen, og det gør jo netop at er man kendt og er kendt for kvalitet, så vil der dannes nogle investorer omkring en. Mens er man ukendt og ny i et fag, så vil ingen invister i noget.

Og så er det at alle de gode teorier kommer frem, for de gør at man kan sætte en masse op, sådan at det ser rentabel ud.

/Kenneth

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperR:
Peter Stensgaard : Tak for linket. Her er virkelig noget af den praktiske erfaring, som jeg efterspørger. Må jeg spørge, hvad du så beskæftiger dig med nu?

Til daglig arbejder jeg i DONG som forretningsudvikler i olie og gas divisionen. Det sikrer en stabil og god indkomst. Denne indkomst investerer jeg så en del af i iværksætterprojekter. Jeg er f.eks. medejer af www.coolskins.dk / www.coolskins.eu , hvor vi sælger skins til laptop, iphones osv. 

 

Jeg har tidligere været fuldtidsiværksætter, da jeg boede en periode i Litauen. Men det holdte jeg op med af familieårsager.

Problemet er måske, at der er stor efterspørgsel efter BDE'er (og den type) på arbejdsmarkedet og lønnen er derved ganske god. Det er den onde fælde.

 

Man kan med BDE uddannelsen bruge de sidste 1½ år af uddannelsen på at starte virksomhed med SU. Dertil, så får man gratis lokaler og en masse støtte fra universitetet med i lommen.

 

Slutteligt kan jeg nævne, at jeg nok bliver fuldtidsiværksætter igen en dag. Jeg har hvertfald fået de rette værktøjer fra mit studie til at gøre det - når jeg sammenligner mig med venner og bekendte fra andre studieretninger.

Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Madame Morell : Ja du har nok ret i, at det er blandning af bred vifte af færdigheder og så personlighed. Hvilket universitet var det, du gik på? Og er det noget du kan anbefale?

Kenneth : Jeg har helt enig i, at man behøver en grundlæggende viden for overhovedet at sætte noget op og forstå, hvordan en forretning fungerer. Jeg vil dog også vove den påstand, at det vil gavne såvel den enkelte og samfundet, som helhed at uddannelsen gav rum og plads til, at folk kunne lære at skabe deres egen virksomhed. For der får man virkelig testet teorien fra auditoriet, og man finder ud af, hvad der kan bruges, og hvad der ikke kan. Engagementet hos de studerende er jeg overbevist om ville være større, hvis de selv havde mulighed for at skabe noget og havde ansvaret for, at det lykkes.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)