Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg starter en tøjbutik

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg starter en ny tøjbutik i indre KBH, jeg har ikke prøvet at starte en tøjbutik før derfor vil jeg forhører mig om der er andre herinde der kender til brancen.

 

Hvor meget tror i ca. det vil koste i opstart?

hvordan kontakter jeg tøjfirmaerne og hvordan er de typiske handelsforhold?

ellers noget jeg skal være opmærsom på?

Fra Odense
Tilmeldt 10. May 11
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonli! 

Det lyder til du er i den meget spæde opstartsfase, jeg vil starte med at slå fast jeg ikke selv har erfaring med opstart af tøjbutikker, men håber alligevel du kan bruge mine råd og erfaringer.

Med hensyn til budget, så er det meget svært at svare på, hvis du kun tænker på hvad det koster for dig at få etableret et vare lager og fyldte hylder som vil jeg skyde på mellem 100.000 - 200.000 kr. Hvis alt skal med regnes, leje/køb af butik, etablering af varelager, indretning af butikken, markedsføring osv. så ligger du nok ikke under 1.000.000kr, men det kommer jo meget an på hvad du allerede har til rådighed og hvad du ønsker at have, derfor kan det være alt mellem himmel og jord.

Jeg vil istedet bruge tid på at rådgive dig om hvordan du får den maksimale opstart. Det er vigtigt at du fra start har klare linjen om hvad din butik skal stå få:

Skal det være billigt tøj til den modne dame eller dyrt kvalitetstøj til overklassen. Det er derfor vigtigt at du sætter dig ned og finder ud af hvilket image din butik skal have og hvad den skal udstråle. Derefter finder du de mærker der passer ind i dette image. Hvis du beslutter dig for at sælge billigt mode tøj, nytter det ikke noget at du også sælge Gucci tasker. Der skal med andre ord være en rød tråd gennem din butik og et klart billed af hvem du henvender dig til.

Alt dette med at finde den rette identitet på din butik er meget vigtig og danner rammen for at du kan opnå succes. Butikkens identitet skal afspejles såvel af udvalget af vare, indretningen og ekspedientens eget tøj og udstråling. Du kan også bruge disse informationer til at hjælpe dig med hvor og hvordan din butik skal markedsføres, når du først har fundet ud af hvad din butik skal stå for, er det også forholdsvis nemt at få segmenteret din målgruppe. 

Afgrænsningen af din målgruppe er utrolig vigtig, en virksomhed der ved nøjagtig hvem deres målgruppe er, og hvordan de når ud til denne, er super godt rustet til at få en effektiv og succesfuld markedsføring stablet på benene. 

Med hensyn til de typiske Handelsforhold så vil du formentlig blive den sidste distributions kanal for en lang række tøj mærker(går ud fra du sælger til slutbrugeren). Dette betyder du som oftest vil have en lang række leverandører af tøj, alt efter hvilke mærker du vælger af sælge i din butik. Du skal derfor kontakte de tøj mærker du får skrevet ned på din liste og som skal repræsenterer din butik. Du skal være opmærksom på at nogle tøj firmaer har meget specifikke og bestemte krav til de butikker der skal sælge dem, dette gælder især for dyre mærkevarer, det kan derfor være vanskeligt for dig at have en butik der sælger 4 eller 5 af de helst store og dyre mærkevarer. Disse har næsten altid nogle krav for opbygningen af butikken og udstillingen af deres varer, det kan derfor være noget nær umuligt for dig at imødekomme disse. Det skal du også have med i dine overvejelser når du vælger den tøj sammensatning din butik skal have.

Udover dette skal du være opmærksom på at du som ny butik på strøget eller i det indre KBH kommer til at opleve en voldsom konkurrence fra de andre og formentlig mere veletablerede butikker. Du skal se markedet som en krigszone hvor alle bekæmper alle, det gælder derfor om at have den bedste taktik og udvikle de bedste våben til at vinde over fjenden. Disse våben er din markedsføring. Det gælder for dig som ny indtrænger på markedet om at erobre markedsandel fra de andre. Dette kan du kun gøre ved hjælp af en effektiv og målrettet markedsføring. Det er derfor alfa og omega at du har veldefineret din målgruppe, så du ved hvem du skal ramme med din markedsføring.

Ellers vil jeg blot ønske dig mange gange held og lykke.

Jeg håber dette kunne hjælpe dig, du skal være meget velkommen til at kontakte ved brug af en privat meddelelse her på Amino, så vil jeg forsøge at hjælpe dig og besvare dine spørgsmål bedst muligt.

Mvh.

Morten T. Sørensen

Tilmeldt 2. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Der er rigtig mange ting du skal tage højde for. Tøjbutiksbranchen er en hård branche, hvor mange desværre ikke holder mange år. Det gælder om at kende sin målgruppe og deres værdier - det hjælper sjældent noget at satse for bredt, medmindre du er H&M eller lign. Jeg har skrevet et par blogindlæg som muligvis kan give dig ideer til at tænke kreativt i forbindelse med din tøjbutik. https://www.ziito.dk/blogs/b2b-blog 

Held og lykke

Mvh

Jonas

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)