God læsning. Et utrolig interessant og brugbart indlæg ! |
Hej
Nu er det gammel viden, men altid rart at få opfrisket.
Men idag, er det ikke så vigtigt, medmindre at man handler med privat personer, for snakker vi om profesionelle indkøbere så er de van til det, og kan ofte se igennem dette, psykologiske spil.
Jeg har selv udarbejdet priser for et lille firma, og her skulle det gerne vise at man har lavet beregninger på alle ting, selvom vi typisk sad over en øl og snakkede om hvor meget vi egentligt kunne tillade os at tjene på en opgave. Så det endte typisk med priser på fx. 3,79 kr/tryk.
Jeg har valgt en anden strategi for mit firma, jeg vælger at give afrundede tal, og det er udfra devisen at det er nemmere at regne på, og specielt når der skal laves overslag for opgaver. Og her kan indkøbere også hurtigt uden elektron hjerne regne med......Og det er så vejen frem idag.
Vi er blevet van til alle de skæve tal, at vi idag er mere eller mindre imune overfor det. Og forholder os mere til hvad tingene koster hos konkurranten, eller hvad internettet siger.
Problemet med skæve tal, er og har altid været at der på et tidspunkt skal afrundes, og her er det typisk i købers favører. Da man ikke bare kan runde op, når en pris fx bliver 799,94978 kr.
/Kenneth
ps. Nu er mine priser ikke til forhandling. Sådan lidt firma politik. Men på den anden side, så har jeg heller ikke mødt en kunde der var utilfreds med mine priser.