Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af "virksomhed"

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min virksomhed sælger et amerikansk produkt, som vi ikke selv er importør af, men vi sælger 95 % af produktet her i DK.

Min virksomhed har nu mulighed for at købe "importen af dette produkt" af den nuværende importør, men vi er tvivl om hvordan man prissætter det ?

 

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

JPon:

Hej

Min virksomhed sælger et amerikansk produkt, som vi ikke selv er importør af, men vi sælger 95 % af produktet her i DK.

Min virksomhed har nu mulighed for at købe "importen af dette produkt" af den nuværende importør, men vi er tvivl om hvordan man prissætter det ?

Det kommer an på hvordan det skal forstås.

Hvis det skal forstås sådan at I parallelimporterer en vare som der er en eksisterende importør for i DK og I sidder på 95 af markedet, så skal I ikke købe virksomheden, men blot vente på at han lukker eller I automatisk får det tilbudt, eventuelt ved at henvende jer til den amerikanske producent.

Hvis det skal forstås derhen at I køber 95% af de varer han importerer så skal et bud baseres på overskud og vækstmuligheder. For det giver ingen mening af give for høj en pris for de sidste 5% - hvis det overhovedet kan betale sig :)

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om det er det værd. Hvor ligger jeres kernekompentencer? Umiddelbart vil jeg gætte på salg - "gider" I så bruge tid på at være importør samtidig?

Hvis I ikke arbejder med import pt. så skal I jo regne med en del omkostninger til importen. Hvis jeres nuværrende importør har kernekompetencer inden for import - så vil han alt andet lige kunne gøre det billigere end jer.

Så det er på ingen måde sikkert I kan tjene flere penge ved selv at stå for importen.

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarende. Jeg skal prøve at forklare mig lidt tydeligere. Min virksomhed køber 95 % at den nuværende importørs varer, og vi sælger dem til slutbrugere her i DK. En udemærket ordning, men nu skal importørens virksomhed sælges, og jeg har i den forbindelse mulighed for at købe "mit" produkt ud, så min virksomhed kan blive importør fremover. Jeg ønsker råd om hvordan vi prissætter værdien af "importrettigheden"
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarende.

Jeg skal prøve at forklare mig lidt tydeligere.

Min virksomhed køber 95 % at den nuværende importørs varer, og vi sælger dem til slutbrugere her i DK.

En udemærket ordning, men nu skal importørens virksomhed sælges, og jeg har i den forbindelse mulighed for at købe "mit" produkt ud, så min virksomhed kan blive importør fremover.

Jeg ønsker råd om hvordan vi prissætter værdien af "importrettigheden"

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

JPon:
Jeg ønsker råd om hvordan vi prissætter værdien af "importrettigheden"

Det er ikke nødvendigs lige til, da der kan være en del ubekendte faktorer.

1. Kan han overhovedet sælge/overdrage de territoriale rettigheder?

2. Har det været et "venstrehåndsprodukt" for ham siden han har været tilfreds med jeres købsandel?

Hvis jeg stod i din/jeres situation, så ville jeg bede om et bud fra ham om hvad han mener prisen skal være, og samtidig fremlægge nettopriser hvorefter i kan begynde at regne på omkostningerne ved at være importær.

Jeg ville ydermere bede om en erklæring fra hans leverandør der sikrer jer X antal år, for det giver jo ingen mening hvis I giver en pris og samarbejdet så efterfølgende kan opsiges af en eller anden grund og indenfor en periode så det ikke er økonomisk rentabelt for jer.

Så gå evt. i dialog med nuværende importør, og hvis er åben omkring indkøbspriser ved dokumentation m.v. så fortsæt med ham. Hvis han er tilbageholdende og ikke vil udlevere valid dokumentation eller vil forholde jer informationer, så gå til producenten og oplys han er villig til at sælge rettighederne og I derfor gerne vil have nogle basis oplysninger inden i beslutter jeg for at gå i gang med overvejelsene.

På den måde finder I også ud af om han har ret til at overdrage importrettigheden og/eller om han overhovedet har en sådan.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar.

Det er lidt specielt, da jeg arbejder meget tæt sammen med den nuværende importør + den amerikanske producent, så jeg kender alt til nettopriser osv.

Mht til at få overdraget retigheden til importen, er det ikke afklaret, men vi har en formodning om at det kan godkendes af leverandøren.

Og angående dit spørgsmål nr. 2, så har det været et  "venstrehåndsprodukt" for den nuværende importør. Jeg har via min virksomhed varetaget det meste salg her i DK, og min virksomhed er efterhånden blevet synonym med produktet. Det skal endvidere nævnes at produktet er det absolutte topprodukt indenfor genren, men også det suverænt dyreste, så det er et udpræget nicheprodukt.

Så hvordan prissætter man en "importørrettighed"

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Importøren har vel ikke så mange andre end jer at sælge til. En anden vil jo være helt afhængige af jer som kunde, så som udgangspunkt er i nærmeste køber

Jeg ville først og fremmest ha når kontakt til USA moder, og forklare, at I jo max kan betale den pris I NETTO (efter arbejde og omk ved import) sparer i f.eks 5 år - ved ikke længere at køre gennem importøren.

De 5 år betyder, at det vil tage jer 5 år ved det øgede forventede overskud, at tjene det ind i har købt ham for, eller en forrentning på 20% - som vel ikke er urimeligt hvis man skal tage en risiko og købe en forretning .- men ellers max 10 års ØGET fortjeneste - som giver 10% - eller noget midt i mellem.

Det er vigtigt at få afklaret hvad denne netto fortjeneste er for det er jo den i basalt set køber af importøren.

Han vil nok sige, at det kommer til at stige og hvad ved jeg men baser det gerne på det sidste år eller gennemsnit af sidste 3 år. Det burde ligne importørens nettefortjeneste ved importen, men om den lige kan skilles ud er mig ubekendt, og han vil let prøve at puste den op.

Moderselskabet i USA må være klart interesserede i, at I overtager, så de bør være behjælpelige med at sikre jer, at I uanset om i køber eller en anden køber importøren, stadigt har varen til de kendte betingelser.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)