Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte webshop - hvordan er reglerne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne starte en webshop op - med brugte varer. Jeg vil gerne tilbyde 2 års reklamationsret, og i det hele taget give kunder samme sikkerhed, som når de køber nyt.

Er det smartest at oprette virksomhed med CVR-nummer, eller er det smartest at lade være, og så bare køre det hele som privatperson? Jeg har overhovedet ikke overblik over fordele og ulemper ved at gøre det. Jeg kommer helt sikkert til at omsætte for under 50.000 om året, så jeg er ikke tvunget til at være momsregistreret.

Kan man være en virksomhed uden at være momsregistreret, og hvis ja, hvordan?

Ja, jeg ved godt, at det er totale amatør-spørgsmål, men jeg er også amatør :-) 

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal lige siges, at jeg ikke skal bruge hverken ansatte eller fx købe hjælp til hjemmeside - så den del er også så enkel som muligt.

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Frederikssund
Tilmeldt 20. May 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,

Bare til en lille info så skal du tilbyde dine kunder 2 års reklamationsret, det siger købeloven. Derudover skal du huske på at dine kunder altid har 14 dages fuld returret, fordi der er tale om distancehandel (som det er når man handler på Internettet).

Samtidigt kan formodningsreglen også være ret kryptisk for dig, nu hvor du siger du sælger brugte genstande. Dette er fordi at du som sælger har "bevisbyrden", hvis kunden finder fejl eller mangler på den vare han har købt hos dig. Dette gælder helt op til seks måneder efter købet, og derfor skal du være ret opmærksom på de vare du sender du til dine kunder :)

Hvad angår fordele og ulemper ved at blive momsregisteret mv. er jeg sikker på du kan finde i nogle andre tråde.

Men håber i hvert fald at dette var en lille hjælp. 

Mvh

Nikolaj

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo tak, jeg ved godt, at kunder har 2 ås reklamationsret ved handel med en virksomhed. Men gælder det også, hvis jeg driver en hjemmeside med salg som privatperson - eller kan det slet ikke lade sig gøre? ER man automatisk en virksomhed, hvis man har en webshop? Ja, jeg spørger sikkert dumt...

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg vist fundet svarene andre steder, blandt andet her på amino. Jeg beklager forstyrrelsen - sådan er det vel, når man er nybegynder Big Smile

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nikolaj Torp:

Bare til en lille info så skal du tilbyde dine kunder 2 års reklamationsret,

Husk at reklamationsret og garamti ikke er det samme - der er fx også to års reklamationsret på batterier, æbler og bananer.

Hvis man sælger brugte varer betyder det at kunden ikke altid kan klage over at varen går i stykker inden de to år er gået.

Det afhænger af hvad man kan 'forvente' at den pågældende vare i forhold til alder, stand og pris .

Det er derfor meget vigtigt at gøre kunden opmærksom på varens stand gennem en god varebeskrivelse.

Hvis det fx er et 80 år gammelt bornholmerur, og der står at urværket er slidt, så kan kunden ikke efterfølgende kræve udbredring hvis varen inden for de to år er slidt helt op.

Så hvis varebeskrivelsen er korrekt, så er det op til kunden om de vil betale prisen for noget der næsten er slidt op.

 

 

@Dennis

Det vil da være fint hvis du kunne afslutte tråden med de svar du selv har fundet, der kunne være andre der også er interesset.

 

mvh

Lars Kristensen

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja - jeg fandt ud af, at jeg bare kan kalde mit website et firma, og arbejde som et firma, uden at registrere noget som helst, og så bare holde regnskab og opgive mit overskud på min selvangivelse. Og det var det, jeg var ude efter.

Ang. reklamationsret, så er jeg rimelig godt inde i, hvad man som kunde har af rettigheder, når man køber noget på nettet af en virksomhed. Men jeg har også fundet ud af, at den gælder ved handel mellem private, medmindre man aftaler andet. Og når folk handler hos mig, og jeg kalder mig et firma, så gælder den selvfølgelig også.

Men min tanke er også at tilbyde kunderne i hvert fald et helt års fuld garanti, hvor de ikke skal bevise noget som helst for at få pengene tilbage. Jeg håber på den måde at kunne tiltrække kunder, som ellers er bange for at købe brugt. Selvfølgelig er det en risiko, men jeg tror på, at den er værd at tage. Måske er det endda værd at give to års garanti, når kunderne alligevel har to års reklamationsret - så er man da fri for at diskutere noget i tilfælde af fejl (medmindre det er fejl, som helt tydeligt skyldes forkert brug). 

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)